کار جنابعالی غایت آزاداندیشی بود
جناب آیت ا… محسن غرویان دامت افاضاته
با سلام و تحیات، از اظهار لطف، دفاع وحمایت شجاعانهتان از اینجانب بهواسطه یادداشت «عاشورا را ایرانیزه نکنیم» (روزنامه قانون ۱۰ آذر) صمیمانه تشکر مینمایم. حقیقتش را بخواهید و فارغ از تعارفات معموله از اینکه یک روحانی جلیل القدرو با سواد شیعه از بنده حمایت كرد، خوشحال شدم. کار جنابعالی غایت آزاداندیشی بود و ارزشی مضاعف داشت چرا که متاسفانه عوام زدگی و تلاش درجذب و جلب عوام بدل به یک تجارت پرخیروبرکت سیاسی شدهاست و کمتر رجل سیاسی و اجتماعی را میتوان سراغ گرفت که دغدغه اینکه سخنی بگویند که موجب رنجش عوام شود را نداشته باشد.ای بسا هدف برخی از سخنان انبساط خاطرعوام و پرهیز از گفتن برخی دیگرنگرانیها از رنجش آنان باشد. خوشحالم که درجنابعالی آنقدرآزادگی و تقوای سیاسی بود که حاضر شدید خلاف جهت آب شنا کنید؛ وقتی تشخیص دادید که بنده به ناحق به تیغ جفای بیدینی گرفتار آمدهام. آن یادداشت سیلی از دشنام و ناسزاعلیه من بهراه انداخت. از دشنامهای کلاسیک (مزدوری غرب، آمریکا، اسراییل وغيره) گرفته تا طرفداری از وهابیت، داعش و عربستان تا کفر و الحاد و زندقه، تا دشمنی با اهل بیت!
جناب غرویان، مخاطب بنده دراین نامه بیشتر سرورانی است که بنده را مورد سرزنش، دشنام و توهین قرار داده بودند. اعتراض آن یادداشت به خطبا و نویسندگانی بود که در جریان عاشورا نوشته و گفته بودند که «محرم و عاشورا با هویت ایرانی ما گره خورده است»، «ایرانیان عاشورا را زنده نگه داشتند» و مطالبی از این دست که تشیع را در یک قالب و هویت ملی- ایرانی میریخت. بخش دیگرآنهم هشداری بود که هرنوع قیاس با حج بیت ا… الحرام ریختن آب به آسیاب اختلاف شیعه و سنی است. جناب غرویان، نمیدانم گفتن اینکه برای تشیع و عاشورا نبايد هویتی و محملی ملی گرایانه و ایرانی – پارسی بسازیم، چرا اینقدر برای عدهای سنگین و غیر قابل تحمل است که مینویسند «حمله بیشرمانه صادق زیباکلام به عاشورا و اربعین»؛ «چرا کسی در دهان زیباکلام نمیزند»؛ «توهین و جسارت بیسابقه صادق زیباکلام به قیام سالارشهیدان و مراسم گرامیداشت اربعین» وغيره.
جناب غرویان عزیز، همه حرفم آن بود که «ایرانیزه کردن تشیع، عاشورا و اربعین» چشم بستن روی بدیهیات تاریخ اسلام است. تشیع از زمان بهقدرت رسیدن صفویه در ۱۵۰۰ در ایران تبدیل به مذهب رسميکشور میشود. قبل از قرن شانزدهم جمعیت کمياز ایرانیان شیعه بودند و همچون سایر سرزمینهای اسلامياکثریت با اهلسنت بود…
179/