چرا توهین جزو 10 جرم اول ایران است؟

در ترافیک و دود و دم تهران، خسته از کار به خانه برمی گردد.راننده تاکسی برای پیدا کردن مسافر به نا آگاه از سمت راست سبقت می گیرد.آنقدر عصبانی و کلاه است که خود را به تاکسی می رساند شیشه را پایین می دهد و چند کلمه توهین آمیز یا به قول معروف فحش آبدار روانه راننده تاکسی می کند.


سکانس اول

در ترافیک و دود و دم تهران، خسته از کار به خانه برمی گردد.راننده تاکسی برای پیدا کردن مسافر به نا آگاه از سمت راست سبقت می گیرد.آنقدر عصبانی و کلاه است که خود را به تاکسی می رساند شیشه را پایین می دهد و چند کلمه توهین آمیز یا به قول معروف فحش آبدار روانه راننده تاکسی می کند.راننده تاکسی هم کم نمی آورد و پاسخ می دهد.اگر کار به زد و خورد نکشد ماجرا به اتمام رسیده است.

سکانس دوم

صف نانوایی محل شلوغ است.آنقدر شلوغ که برای کسانی که از کار روزانه خسته اند کلافه کننده شده است.پیرزنی به بهانه پا درد قصد دارد جلوی صف برود.خانمی عصبانی می شود و چند کلمه توهین آمیز به زبان می آورد.پیرزن جواب می دهد و کار بالا می گیرد.

سکانس سوم

اینجا مجلس است و وکلای ملت بر سر یک موضوع مهم سیاسی اختلاف نظر دارند.اختلاف نظری که باید با درایت و سیاست حل شود اما در آخر ختم می شود به توهین های شخصی و این توهین ها و تهمت زنی ها از تریبون رسانه ها پخش می شود و عمومیت می یابد.

این است ماجرای این روزهای مردمانی که روزی به ادب  و آداب معاشرت شهرت داشتند.حالا کار به جایی رسیده است که توهین و افترا از جرمهای پر طرفدار این روزهای دادگاه ها است.توهین هایی که گاه به درگیری ختم می شوند و عواقب جبران ناپذیری را به همراه دارند.

به تازگی نیز، معاون قوه قضائیه با بیان اینکه توهین جزو ۱۰‌جرم اول کشور است، اعلام کرده: در ضرب و جرح‌ها نیز اغلب سر یک موضوع خیلی کوچک افراد نسبت به هم آسیب می‌زنند و بعد به دلیل نداشتن توان مالی زندانی می‌شوند.

حجت‌الاسلام حمید شهریاری همچنین با اشاره به وظایفی که نمازگزاران در مقابل افراد مسجدی و غیرمسجدی برعهده دارند، افزوده: متاسفانه در کشور ما دومین یا سومین جرمی که اتفاق می‌افتد و دادگاه‌ها را دچار مشکل و شلوغی کرده ضرب و جرح عمدی است.

او با بیان اینکه ضرب و جرح عمدی در برخی استان‌ها رتبه یک وقوع جرائم و در برخی استان‌ها در جایگاه دوم و سوم قرار دارد، یادآور شده: متاسفانه گاهی به‌دلایل واهی شاهد ضرب و حرج عمدی میان افراد هستیم.

شهریاری با بیان اینکه زبان برای رفع مشکلات با مسالمت، تعقل، مهربانی و گذشت است، ادامه داده: نماز و ایمان به تنهایی تضمین‌کننده حرکت انسان نیست بلکه باید این ایمان با عمل صالح همراه باشد.

معاون قوه قضائیه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه ابراز کرده: در ضرب و جرح‌ها شاهد هستیم که سر یک موضوع خیلی کوچک افراد نسبت به آسیب زدن به هم اقدام می‌کنند و سپس به دلیل نداشتن توان مالی برای پرداخت دیه راهی زندان می‌شوند.

شهریاری با اشاره به ورودی سالانه چهار میلیون پرونده در حوزه دعاوی غیرمالی به دستگاه قضایی تصریح کرده: علاوه بر این سالانه چهار میلیون پرونده مالی نیز وارد دستگاه قضایی می‌شود.

او با اشاره به آمار ورود هشت میلیون پرونده به دستگاه قضایی در سال افزود: افراد پیشکسوت، ریش‌سفید، نمازگزاران و معتمدین در راستای کاهش آمار ضرب و جرح مسئولیت دارند. معاون قوه قضائیه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با تاکید بر لزوم استفاده از زبان نرم برای هدایت جوانان یادآور شده: القای آرامش به جوانان و جامعه در کاهش وقوع جرایم مربوط به ضرب و حرج عمدی بسیار تاثیر دارد و باید این آرامش را منتشر کرد.

در هر حال، کار شناسان اجتماعی مهم ترین دلیل این عصبیت ها را فشار اقتصادی، بیکاری و فقر می دانند هر چند که تاکید می کنند تغییر سبک زندگی و فرهنگ مردم نیز در این موارد بی تاثیر نبوده و نیست.در واقع فرهنگ احترام به بزرگتر و مودب بودن می رود در کشور به فراموشی سپرده شود که باید برای آن چاره ای اساسی اندیشید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا