آشفتگيهاي ايستگاه آخر
مينا مهري: ابوالحسن داوودی، محمد داودی، مجتبی راعی، سید جمال ساداتیان، منوچهر شاهسواری، مهدی فخیم زاده و نیکی کریمی برندگان بخش سودای سیمرغ را انتخاب کردند. فیلم «ابد و یک روز» با ۹ سیمرغ و «ایستاده در غبار» با ۴ سیمرغ از شگفتیسازان این دوره از جشنواره بودند. اين جشنواره هرسال دارای اشکال و ایرادهای بزرگ و کوچک بسیاری بوده که گويا دل بستن به حل آنها يك اميد واهی و خيالپردازي براي اهل سينماست و در آخرين ايستگاه فجر سينماگران زمزمه همان مثل ميشود كه:«هرسال دريغ از پارسال».جشنوارهاي كه هرسال باز هم به روال سابق و معمول مميزي و حمايت سليقهاي از فيلمي خاص برگزار ميشود و انگار اين حال اين فستيوال سينما را اميد بهبود نيست. از اولين روزهاي آغاز جشنواره فيلم فجرامسال مشخص بود كه برگزاركنندگان جشنواره خيال آن را دارند كه امسال راهي متفاوت از روال هرساله را در پيش بگيرند و اين جشنواره را به نمونههاي معروف سينمايي خود كه در دنيا برگزار ميشود نزديك كنند.تصميمي كه محمد حيدري با رونمايي ازشكل و شمايل جديد پوستر جشنواره كه متفاوت از سالهاي پيش و با نقشي از خسروشكيبايي طراحي شده بود نشان داد تصميمش از الگوبرداري از نمونههاي مهم جهاني فستيوالهاي فيلم جدي است اما از همان ابتدا و با رونمايي از طرح جديد پوستر جشنواره معلوم شد كه امسال قرار است جشنواره فيلم فجر كپي ضعيفي از فستيوالهاي مطرح دنيا باشد.اگر در فستيوالي مانند«كن»تصوير« اينگريد برگمان» طرح اصلي پوستر جشنواره ميشود در جزييات طراحي آن چندين و چند المان در نظر گرفته و در نهايت پوستر طراحي ميشود ، روالي كه به نظر ميرسد جشنواره سيوچهارم فجر به عبثترين شكل ممكن آن را پيمود و در نهايت ماحصل كار به نحوي غيرقابل قبول از كار درآمد كه بيشتر بزرگان سينما به آن اعتراض كردند و حتي بعضي از دوستان مرحوم شكيبايي گفتند اگر او زنده بود هرگز چنين لباسي به تن نميكرد.امسال علاوه بر روال هرساله و مشكلاتي كه گويا سينماييها به آن عادت كردهاند، کاخ جشنواره هم معضل دیگری بود که به جشنواره امسال اضافه شده بود.محلي كه با بينظمي تمام پذيراي مهمانان فجر بود واين آشفتگيها به قدري در روزهاي آخر چشمگير شده بود كه بسياري از عوامل فيلم روي فرش قرمز شركت نكردند و تعداد زيادي از خبرنگاران هم در بسياري از سانسها عطاي فيلم ديدن در كاخ جشنواره را به لقاي آن بخشيدند.شايد بهروز غریب پور با سابقه اجرایی مثبتی که دارد را ميتوان یکی از معدود تغییرات دلخوش کننده این جشنواره دانست. غریب پور كه تمام امور محدود به کاخ جشنواره را در دست داشت تمام نيرو وتوان مدیریتي خود را بهكار گرفت بلكه بتواند اندكي از آشفتگيهاي امسال جشنواره بكاهد اما حقيقت اين است كه به تنهايي نمي توان از چنين بينظميهايي جلوگيري كرد.
بخشهايي كه ناديده گرفته شد
اختتاميه جشنواره امسال هم طبق روال از پيش اعلام شده با معرفي تقدير از بخشهاي مختلفي مانند بخشهاي «نگاهنو»، «هنروتجربه» و غيره برگزار شد كه البته اين مهم هم خالي از اشكال برگزار نشد. مسئله مطرح شده اين است كه اگر قرار به اين است كه اين جشنواره هم به سبك و سياق نمونههاي جهاني خود داراي بخشهاي مختلف باشد بايد برگزيدههاي مختلف تنها از بخشهايي كه كانديداي دريافت سيمرغ شدهاند جايزه را دريافت كنند نه اينكه كانديداي بخشي مانند «نگاه نو»در مواد مختلف صاحب سيمرغهاي بخش اصلي شود اتفاقي كه هرگز در جشنوارهاي مانند «كن» رخ نميدهد.
عملكرد ناموفق دبير جديد
وقتی حجت ا… ایوبی سکان امور اجرایی جشنواره را از علیرضارضاداد گرفت و به محمد حیدری سپرد برای این تغییر علتي داشت و آن هم اين بود که ایوبی می گفت لزومی ندارد دبیر جشنواره هر سال یک فرد مشخص باشد و به همین خاطر با وجود رضایت نسبی از عملکرد رضاداد فرد دیگری را جایگزین او کرد . تغيير هيچگاه بد نيست و در خيلي موارد مانند خوني تازه در كالبد يك موضوع ريخته ميشود اما گاهی تجربیات اجرایی مدیران سال گذشته و ایجاد تغییرات هوشمندانه جهت اجرای بهتر و کم اشکالتر شدن جشنواره میتواند نتایج بهتری دربر داشته باشد اتفاقي كه امسال لزوم هرچه بيشتر آن برهمگان عيان شد.حيدري دبیری بود که تا قبل از جشنواره سيوچهارم مدیریت تئاتر شهر یا برگزاری جشنواره تئاتر فجر مهمترین و پررنگ ترین پستهای اجرایی اش به حساب میآمد و تنها با در دست گرفتن موزه سینما در یک سال اخیر به سینماگران نزدیک شده بود. البته ايوبي كه خود معتقد بود لزومي ندارد هرسال دبير جشنواره يك فرد مشخص باشد در پايان مراسم اختتامیه اعلام كرد كه همچنان قصد حمايت از حيدري را دارد و بنابراين در پايان اين مراسم و با اعلام حکمی از سوی حجت ا… ایوبی، رئیسسازمانسینمایی که از سوی مجری خوانده شد «محمد حیدری» به عنوان دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر نیز انتخاب شد.
صداو سيما عرصه را به فضاي مجازي باخت
اختتامیه سیوچهارمین جشنواره فیلم فجر در حالی برگزار شد که صدا و سیما، یک بار دیگر میدان رقابت را به شبکههای مجازی و تلگرامی واگذار کردو در حالی که بسیاری از مشتاقان سینما، طبق روال هر ساله متتظر بودند تا بهترینهای جشنواره را هرچه سریع تر بشناسند؛ صداوسیمابرخلاف رویه چند سال اخیر خود که با تاخیری نسبتا کم مراسم را اصطلاحا به شکل زنده پخش میکرد،این مراسم را زنده پخش نکرد و همه آنهایی را که میتوانستند پای رسانه ملی بنشینند را به شبکههای مجازی کشاند. شبکههای مجازی که در پوشش خبری این مراسم کم نگذاشتند و لحظه لحظه علاوه بر شرح متنی اتفاقاتی که در سالن اصلی برج میلاد برگزار میشد، با انتشار فایلهای تصویری و صوتی مخاطبان خود را از ماوقع و سخنانی که در مراسم گفته میشد، مطلع میکردند. البته هرسال رسم بر اين بود كه یکی از شبکههای تلویزیونی هم مراسم را با فاصله زمانی خیلی کم و با حفظ تمام خطوط قرمزش پخش میکرد اما جشنواره سی و چهارم از همینها هم بهرهای نبرد و زمانی که مراسم در حال برگزاری بود، فقط یکی، دو بخش خبری مثل 20:30 لحظاتی کوتاه اسامی برگزیدگان تا آن لحظه را اعلام کردند.
برگزيدگان جشنواره سي وچهارم فجر
بهترین کارگردانی :
سیمرغ بلورین این بخش به سعید روستایی برای فیلم «ابدویکروز» اهدا شد.همچنین جایزه ویژه هیات داوران در این بخش به هومن سیدی برای فیلم «خشم و هیاهو» تقدیم شد.
بهترین بازیگر نقش اول زن:
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن به پریناز ایزدیار برای بازی در فیلم «ابد و یک روز» تقدیم شد.
بهترین بازیگر نقش اول مرد:
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد به پرویز پرستویی برای بازی در فیلم «بادیگارد» اهدا شد.
بهترین بازیگر نقش مکمل زن:
سیمرغ بلورین این بخش به شبنم مقدمی برای بازی در فیلمهای «نفس» و «زاپاس» اهدا شد.
بهترین نقش مکمل مرد:
سیمرغ بلورین این بخش به نوید محمدزاده برای بازی در فیلم «ابد و یک روز» اهدا شد.
بهترین فیلمبرداری:
سیمرغ بلورین این فیلم به پیمان شادمان فر برای فیلم «خشمو هیاهو» تقدیم شد.
بهترین تدوین:
سیمرغ بلورین این بخش به بهرام دهقانی برای فیلم «ابدویکروز» تقدیم شد.
بهترین موسیقی متن:
سیمرغ بلورین این بخش به محمدرضا علیقلی برای فیلم های «امکان مینا» و «دختر» اهدا شد.
بهترین صدا:
سیمرغ بلورین این بخش به سعید بجنوردی و محمدرضا دلپاک برای فیلم «لانتوری» تقدیم شد.
بهترین طراح صحنه و لباس:
سیمرغ بلورین این بخش به محمدرضا شجاعی برای فیلم «ایستاده در غبار» تقدیم شد.
بهترین چهره پردازی:
سیمرغ بلورین این بخش به سعید ملکان برای فیلم «ابدویکروز» تقدیم شد.
بهترین جلوه های ویژه میدانی و جلوه های ویژه بصری:
سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه میدانی به ایمان کرمیان برای فیلم «ایستاده در غبار» تقدیم شد. همچنین سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه بصری به سید هادی اسلامی برای فیلم «بادیگارد» اهدا شد.
بهترین فیلمنامه:
سیمرغ بلورین این بخش به سعید روستایی برای فیلم «ابد و یک روز» تقدیم شد.
بهترین فیلم:
سیمرغ بلورین این بخش به حبیب والی نژاد برای فیلم «ایستاده در غبار» اهدا شد.
همچنین جایزه ویژه هیات داوران به هومن سیدی برای فیلم «خشم و هیاهو» رسید و نرگس آبیار نیز برای فیلم «نفس» جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی را از آن خود کرد.
در بخش آرای مردمی نیز فیلم «ابد و یک روز» توانست بهترین فیلم از نگاه مردم شود اما در بخش نگاه نو حبیب احمدزاده، حمید فرخ نژاد، مهدی کرم پور، مهتاب کرامتی و سامان مقدم به عنوان هیات داوران بخش «نگاه نو» سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ های بلورین این بخش را به این فیلمها اهدا کردند:
بهترین فیلم: سعید ملکان برای فیلم «ابد و یک روز»، بهترین کارگردانی: سعید روستایی برای فیلم «ابد و یک روز» و همچنین سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران به محمد حسین مهدویان برای کارگردانی «ایستاده در غبار».
179/