مخابرات برای هر سهم 302 ریال سود پیش‌بینی کرد

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این شرکت که در سال مالی 88 مبلغ 331 ریال سود خالص به ازای هر سهم به دست آورد، برآورد کرد طی سال مالی جاری 68 هزار و 501 میلیارد 386 میلیون ریال درآمد از محل ارایه خدمات به دست آورد که با توجه به پیش‌بینی 44 هزار 716 میلیارد و 186 میلیون ریال بهای تمام شده برای خدمات ارایه شده، سود خالص شرکت به 23 هزارو 785 میلیارد و 200 میلیون خواهد رسید.

بر این اساس پس از کسر زیان عملیاتی شرکت معادل 7،9 هزار میلیارد ریال، سود عملیاتی شرکت به حدود 15،8 هزار میلیارد ریال می‌رسد.

این در حالی است که پیش‌بینی ارایه شده از سوی شرکت مخابرات، درآمد متفرقه شرکت معادل 2،22 هزار میلیارد ریال، سود قبل کسر مالیات 18،07 هزار میلیارد ریال و سود پس از کسر مالیات 13،85 هزار میلیارد ریال اعلام شده است که با این حساب سهامداران شرکت می‌توانند امیدوار باشند با تحقق برآوردهای انجام شده از سوی مخابرات در پایان سال مالی 89 به ازای هر سهم 302 ریال سود خالص به دست آورند.

براساس این گزارش، شرکت پیش‌بینی سود هر سهم تلفیقی سال مالی 88 را در تاریخ 20 اسفندماه 87 مبلغ 163 ریال و در تاریخ‌های 3 شهریورماه 88 و 11 آذرماه 88 مبلغ 208 ریال و در تاریخ 11 بهمن‌ماه 88 مبلغ 226 ریال (به بازار منعکس نشد) و در تاریخ 19 اسفندماه 88 مبلغ 271 ریال اعلام کرده بود که مطابق صورت‌های مالی حسابرسی‌ شده، مبلغ 331 ریال محقق شده است.

در عین حال پیش‌بینی عملکرد تلفیقی سال مالی منتهی به 29 اسفندماه 88 در مقایسه با عملکرد واقعی سال مالی قبل به ترتیب درآمد حاصل از ارائه خدمات 20 درصد افزایش، بهای تمام شده خدمات ارائه شده 32 درصد افزایش، سود عملیاتی معادل 6 درصد کاهش و سود خالص معادل 9 درصد کاهش نشان می‌دهد که شرکت دلایل آن را پیش‌بینی فروش بیش از یک میلیون و 800 هزار تلفن اعتباری خانواده (همراه) و فروش بیش از 3 میلیون شماره فیش تلفن همراه در سال گذشته و همچنین عقد تفاهم‌نامه فروش تلویزیون کابلی با صدا و سیمای جمهوری اسلامی و جذب بیش از 600 هزار مشترک در این بخش اعلام کرده است.

این شرکت اعلام کرده است که در نظر دارد حداقل 70 درصد سود محقق شده را توزیع کند. هم‌چنین مبلغ 2 هزار و 765 میلیارد ریال از سود سال مالی قبل و مبلغ 2 هزار و 246 میلیارد ریال از پیش‌بینی سود سال جاری ناشی از سود سپرده‌های بانکی و اوراق مشارکت است.

طبق بند 3 گزارش بازرس قانونی و حسابرس نسبت به صورت‌های مالی 88، مبلغ 3،779 میلیارد ریال بابت تغییر در برآورد عمر مفید دارایی‌های ثابت، هزینه استهلاک کمتر در حساب‌ها منظور شده است و مطابق بند 4 گزارش حداقل مبلغ 991 میلیارد ریال کسری ذخیره مالیات، مطابق بند 6 گزارش مبلغ 4،222 میلیارد ریال بابت هزینه پروانه فعالیت کمتر در حساب‌ها منظور شده است و مطابق بند 8 گزارش مبلغ دو هزار 411 میلیارد ریال از هزینه‌های شرکت به حساب طلب از دولت منظور شده است که مطابق اظهارنظر بازرس قانونی شرکت تاییدیه از دولت اخذ نشده است.

در خصوص بندهای فوق استفاده‌کنندگان باید به مکاتبات دریافتی از شرکت در این‌خصوص توجه کنند.ضمناً اثر استهلاک در سال جاری نیز معادل با مبلغ سال گذشته اعلام شده است.شرکت پیش‌بینی سود تلفیقی هر سهم سال مالی 89 را در تاریخ 19 اسفند 88 مبلغ 172 ریال اعلام کرده‌ بود.

*پیش بینی عملکرد شرکت اصلی برای سال مالی 89

شرکت مخابرات ایران پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی 88 را برای شرکت اصلی در تاریخ 20 اسفند 87 مبلغ 100 ریال، در تاریخ‌های 3 شهریور 88 و 11 آذر 88 مبلغ 114 ریال و در تاریخ 11 بهمن 88 مبلغ 128 ریال (به بازار منعکس نشد) و در تاریخ 19 اسفند 88 مبلغ 180 ریال اعلام نموده‌ بود که مطابق صورت‌های مالی حسابرسی‌شده مبلغ 264 ریال محقق شد.

پیش‌بینی عملکرد سال مالی منتهی به 29 اسفند 89در مقایسه با عملکرد واقعی سال مالی قبل به ترتیب سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها 14 درصد افزایش، سود عملیاتی 9 درصد افزایش و سود پس از کسر مالیات 9 درصد افزایش نشان می‌دهد که دلایل مغایرت را افزایش درآمدهای ناشی از فروش بیش از یک میلیون و 800 هزار تلفن اعتباری خانواده (همراه) و تحقق فروش بیش از 3 میلیون شماره فیش تلفن همراه در سال گذشته و همچنین عقد تفاهم‌نامه فروش تلویزیون کابلی با صدا و سیمای جمهوری اسلامی و جذب بیش از 600 هزار مشترک در این بخش اعلام کرده است.

*سهامداران توجه کنند

مطابق مفاد مادة 17 دستورالعمل انضباطی ناشران پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ناشر مکلف است با توجه به وضعیت نقدینگی و توان پرداخت سود و با ارایه دلایل و توضیحات کافی، «حداکثر سود قابل تقسیم» را در یادداشت‌های همراهِ صورت‌های مالی حسابرسی شده سالانه، افشا کند و حسابرس معتمد نیز موظف است درمورد آن اظهارنظر کند.

در شرکت‌هایی که ملزم به تهیه صورت‌های مالی تلفیقی هستند، اعلام «حداکثر سود قابل‌تقسیم» و تصمیمات تقسیم‌ سود باید مبتنی‌بر صورت‌های‌مالی تلفیقی باشد. ناشر موظف است «حداکثر سود قابل‌تقسیم» را بر اساس «سود قابل‌تقسیم طبق صورت سودوزیان تلفیقی یا صورت سودوزیان شرکت اصلی، هر کدام که کمتر باشد» و با لحاظ کردن توان پرداخت سود، محاسبه و افشا کند.”

همچنین مطابق مفاد ماده 18دستورالعمل یاد شده “در صورتی که بندهای گزارش حسابرس/ بازرس قانونی در مورد صورت‌های مالی، ناشی از عدم انجام تعدیلات با اهمیت در سود یا زیان و یا سودقابل‌تقسیم ناشر باشد، مجمع باید با لحاظ کردن پیشنهادات حسابرس/ بازرس قانونی و درنظرگرفتن الزامات ماده 240 قانون تجارت و ماده 17 این دستورالعمل، درخصوص تقسیم سود تصمیم‌گیری کند.”

شایان ذکر است که مطابق مفاد مادة 42 قانون بازار اوراق بهادار نیز “ناشر اوراق بهادار موظف است صورت‌های مالی را طبق مقررات قانونی، استانداردهای حسابداری و گزارش‌دهی مالی و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی که توسط سازمان ابلاغ می‌شود، تهیه کند.” با توجه به مراتب فوق و باعنایت به بندهای گزارش بازرس قانونی و حسابرس شرکت، سود نقدی مصوب مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت بدون رعایت مقررات فوق صورت پذیرفته است.

بنابراین موضوع عدم رعایت مقررات قانونی توسط شرکت، بر اساس ضوابط سازمان در دست پیگیری است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا