ایرانیها چند هزارمیلیارد تومان اینترنتی خرید کردند؟
موبنا – بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، میزان تراکنشهای شاپرک در سال ٩٤ تا بهمن ماه به بیش از ٩٤هزار میلیارد تومان رسیده است ؛ رقمی که نسبت به کل تراکنشهای انجام شده در شبکه شاپرک در سال ٩٣ نزدیک به ٤٢هزار میلیارد تومان افزایش را نشان میدهد.
در همین حال آمارهای بانک مرکزی از تراکنشهای شبکه شاپرک در بخش اینترنت حاکی از افزایش خریدهای اینترنتی است و نشان میدهد که میزان تراکنشهای خرید اینترنتی در این شبکه به نسبت مدت مشابه سال گذشته افزایش قابل توجهی یافته است. این آمار نشان میدهد که کل تراکنشهای ثبت شده در شبکه شاپرک در بهمن ماه به 942933882 میلیون ریال و در دی ماه به ٨٧٣٧٩٠١٧٦ میلیون ریال رسیده که روال افزایشی را در پیش داشته است. در همین حال تراکنشهای ثبت شده در فصل پاییز نیز نشان میدهد که حجم تراکنشها هرچند در مهر ماه به رقم ٨٥٨١٦٦٧٨٥میلیون ریال رسیده بود اما در آخرین ماه پاییز به ٨١٠٧٩٠١٧٦میلیون ریال رسید که کاهش قابل توجهی داشته است.
موضوع تجارت الکترونیک از هشت سال پیش و در دولت دهم مورد توجه وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت و به این منظور دفتری در ذیل یکی از معاونتهای این مرکز برای توسعه تجارت الکترونیک ایجاد شد؛ دفتری که با وجود سابقه بلندبالای خود اما هیچگاه آنچنان مورد توجه نبود تا اینکه در دولت یازدهم به مرکز توسعه تجارت الکترونیک و در زیر مجموعه معاونت پژوهشی این وزارتخانه تبدیل شد و تمرکز بیشتری برای گسترش کسب و کارها و خرید اینترنتی انجام داد. به گونهای که میزان تراکنشهای خرید اینترنتی ایران در سال ٩٣ به رقم ٥٢ هزار میلیارد تومان رسید که رقم قابل توجهی بود و امروز با وجود کنارهگیری دولت از این بازار اما حجم تراکنشها به ٩٤ هزار میلیارد تومان تا پایان بهمن ماه رسیده است که میتوان پیشبینی گذر این رقم از ١٠٠ هزار میلیارد تومان را تا پایان سال جاری داشت. در حال حاضر بالغ بر 5 درصد کل فروش جهانی در بخش تجارت الکترونیکی است که این نشان از اهمیت این حوزه در اقتصاد دنیاست. مطالعات گروه BCG در سال 2012 نشان میدهد که سهم تجارت الکترونیکی از تولید ناخالص داخلی در کشوری نظیر ایالات متحده حدود 5 درصد است. این عدد در بریتانیا ٣/٨% در کره جنوبی ٣/٧%، چین ٥/٥% و ژاپن ٧/٤% درصد و براساس آمارهای پراکنده ارایه شده از سوی بانک مرکزی و شرکت پست جمهوری اسلامی این رقم چیزی کمتر از یک درصد را در اقتصاد ایران شامل میشود.
مطابق با آمار موسسه eMarketer و وبسایت ystats. com، که یک موسسه تحقیقاتی در حوزه بازارهای بینالمللی است، در سال 2010، سهم بازار تجارت الکترونیکی در حوزه خرده فروشی آنلاین رقمی بین 400 تا 600 میلیارد دلار و در سال 2011، بالغ بر 763 میلیارد دلار بوده و برای نخستینبار در سال2012، از مرز یک تریلیون دلار گذشته است که رشدی در حدود ١/٢١ درصد را نسبت به سال 2011 نشان میدهد.
روند رشد خرید اینترنتی به ویژه در کشورهای توسعه یافته نظیر ایالات متحده و بریتانیا به سرعت در حال افزایش است. هرچند در سال 2013 مطابق با گزارش موسسه eMarketer، فروش این حوزه در سطح دنیا به ٢٩٨/١ تریلیون دلار رسید و منطقه آسیا و اقیانوسیه با پیشی گرفتن از امریکای شمالی، به بازار اول در این حوزه تبدیل شده است. از سوی دیگر در سطح دنیا تا پایان سال 2012 میلادی حدود ٤/٢ میلیارد نفر به اینترنت دسترسی داشتهاند و پیشبینی میشود طی سالهای نه چندان دور این رقم به ٥/٣ میلیارد نفر در سطح دنیا برسد.
تحقیقات پایگاه دادهپردازی استاتیستا نشان میدهد خرید اینترنتی در آمریکا و انگلستان از تمام دنیا بیشتر است. هر فرد آمریکایی در سال 2015، یک میلیون و 804 هزار دلار به صورت آنلاین خرید کرده و هر فرد انگلیسی نیز، 1 میلیون و 629 هزار دلار خرید آنلاین داشته است. در آسیا نیز، چینیها و ژاپنی جزء 10 کشوری هستند که بیشتر خریدشان اینترنتی انجام میشود. هر فرد ژاپنی در سال 2015، 849 هزار دلار اینترنتی خرید کرده و هر فرد چینی نیز، 626 هزار دلار.
تحقیقات دیگری از پایگاه استاتیستا نشان میدهد که بیشترین میزان خرید اینترنتی، از طریق سایت آمازون انجام میشود، در سال 2013، آمازون 67.9 میلیوندلار خردهفروشی کرده است. بعد از آنها اپلیکیشن اپل بااختلاف زیادی 18.3 میلیون دلار جنس فروخته است.