ترفند فروشندگان برای فروش اپل آی دی مادام العمر
موبنا، لیلا محمدنظامی – “کیوان دیهیمی” یکی از کارشناسان این حوزه با تاکید اینکه آیفون به نوعی برند تجملاتی تبدیل شده است، افزود: به جرات می توانم بگویم میلیاردها تومان پول در بازار آیفون به دلیل نبود سواد استفاده از این گوشی، جابه جا شده است. برای مثال ساخت اپل ای دی مادام العمر به قیمت 150هزار تومان، یکی از این ترفندها است که خریدار برای آن هزینه پرداخت می کند. جدای از کلمه مادام العمر که جای تعجب دارد، خریدار آیفون نمی داند که ساخت اپل آی دی توسط فرد دیگر و بدون اختیار داشتن کلمه و رمز عبور، از نظر امنیت اطلاعات، مشکلات بسیاری را برایش به همراه خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از کاربران آیفون هنوز نمی دانند که «آی کلود» چیست ادامه می دهد: این کاربران خیلی راحت به فروشنده می گویند برای ما اپل آی دی بساز، بدون اینکه بتوانند پسورد را در اختیار بگیرند. بعد از مدتی متوجه می شوند که فیلم های خانوادگی و عکسها در دسترس فرد دیگری قرار دارد و اطلاعاتشان به سرفت رفته است. اینها همه از عدم آگاهی مردم نشات می گیرد و باید بستری برای آگاهی رسانی و آموزش کاربران موبایل های هوشمند فراهم شود.
این فعال بازار بر این باور است که هم اکنون خرید گوشی آیفون در کشور مد شده به طوری که می توان گفت حدود 50 درصد کاربران آیفون سواد کار با این گوشی را ندارند. بسیارند کاربرانی که از آیفون و آی پد فقط به خاطر آنکه مد است استفاده می کنند و فرق بین سیستم عامل اندروید و IOS را نمی دانند و کار با آن را بلد نیستند.
“علی رحیمی” یکی دیگر از کارشناسان این حوزه معتقد است که هم اکنون به لطف شبکه های اجتماعی، کاربرد این گوشی برای این افراد به سرگرمی تبدیل شده اما تا دو سال پیش، بسیاری از کاربران آیفون عملا فقط پیامک می فرستادند و یا با آن مکالمه می کردند.
وی با اشاره به اینکه 50 درصد کاربران آیفون، کاربردهای این گوشی برایشان مهم نیست و لوگوی اپل برای آنها مهم است، گفت: ناآگاهی مشتریان، چه درآمدهایی را در بازار موبایل ایجاد کرده است و بسیاری از فروشندگان از اینکه خریدار نمی داند اپلیکیشن و «اپل ای دی» چیست سوء استفاده کرده و پول دریافت می کنند.
وی نحوه ارائه خدمات و گارانتی را از دیگر مواردی در بازار آیفون می داند که منجر به افزایش کلاهبرداری در این بازار شده و می افزاید: متاسفانه فقط دیدگاه سود در نمایندگیها دیده می شود بدون اینکه خدمت مناسب به مردم ارائه شود.
بسیاری از شرکتها تحت برندهای مختلف، محصولات را گارانتی می کنند و یک ماه بعد تعطیل می شوند. البته هستند شرکتهایی که خوب سرویس می دهند اما در این بازار گم هستند. چرا که همه، گارانتی ها را به یک چشم نگاه می کنند.
این فعال بازار بر این باور است که این موضوعات عجیب و غریب در بازار بی سر و سامان موبایل بسیار دیده می شود و به نظر می رسد بازنده اصلی آن نیز به دلیل عدم آگاهی، خریداران هستند.