وقتی یک ترمینال مسافربری به روش ژاپنی ها طراحی شود!(+عکس)
موبنا – در سال ۱۹۹۵ میلادی «دفتر معماری خارجی» که یک شرکت نوپای بریتانیایی بود و «فرشید موسوی» و «الساندرو زائرا-پولو» آن را مدیریت میکردند، به عنوان پیمانکار اصلی برای تکمیل یکی از بخشهای اصلی زیرساختی در سیستم حمل و نقل ژاپن انتخاب شد. طرح این مرکز که برای ساخت «ترمینال مسافربری» یوکوهاما به اجرا درآمد مورد تحسین همه منتقدان قرار گرفت و اجرای آن حدود ۷ سال به طول انجامید تا این مرکز در اواخر سال ۲۰۰۲ میلادی افتتاح شود. این بنای بزرگ تا خلیج توکیو امتداد یافت و در قالب یک اسکله بزرگ مورد استفاده قرار گرفت و طراحی آن به گونهای بود که با تمام اسلکههای مشابه تفاوت داشت.
«ادوارد کاروزُ» از مشهورترین عکاسان جهان محسوب میشود که در زمان ساخت اسکله در این مکان حضور داشت و هماکنون که ۱۴ سال از زمان اتمام این پروژه میگذرد، بار دیگر به آنجا رفته است تا از آن عکسبرداری کند. این مرکز مسافربری ساحلی یک از نخستین پروژههای جهانی با این وسعت بود که به طور کامل با رایانه طراحی شد تا بر اساس آن یک زمین مسطح به یکی از زیباترین اسکلهها تبدیل شود.
به منظور حصول اطمینان از اینکه ساختمان مرکزی میزان انعطافپذیری داخلی خود را به حداکثر رسانده است، یک سیستم ساختاری منحصر بهفرد برای آن در نظر گرفته شد. گروه طراحی این مرکز توضیح داد: «سیستم ساختاری چندگانه از صفحات فولادی تاشو این امکان را فراهم کرد تا سازه اصلی سطوح مورب و تاشو داخلی هماهنگی بیشتر پیدا کند. این طراحی به گونهای انجام شد که به خصوص برای مقابله با نیروهای جانبی ایجاد شده که از طریق حرکات جنبشی و تکانهای زمین که به واسطه جغرافیایی کشور ژاپن به وفور تجربه میشود، سازگاری زیادی دارد».
این پروژه با ظاهری شبیه به بافت شهری یوکوهاما به گونهای بنا شد که هماکنون چهار کشتی مسافربری با ظرفیت ۳۰ هزار تن یا دو کشتی مسافربری با ظرفیت ۷۰ هزار تن میتوانند به صورت همزمان در اسکله آن حضور یابند. طبقه اول ترمینال مسافربری یوکوهاما به عنوان پارکینگ مورد استفاده قرار میگیرد و برای آن ظرفیت ۴۰۰ دستگاه اتومبیل در نظر گرفته شده است. طبقه فوقانی این مجموعه یک لابی بزرگ، فضای مربوط به استراحت و حرکت مسافران، و یک فضای چندمنظوره را در خود جا داده است. پشتبام ساختمان اصلی که سوژه بسیاری از عکسهای کاروزوُ بوده است در قالب تفرجگاه مورد استفاده قرار میگیرد و به صورت ۲۴ ساعته برای عموم مردم باز است. مسافران و دیگر افراد از این نقطه میتوانند یک چشمانداز کلی از تمام بخشهای ترمینال مسافربری دریایی بندر یوکوهاما را در اختیار داشته باشند.
سیستم گردشی که برای این ترمینال در نظر گرفته شده با الهام از طبیعت طراحی شده است و این اسکله را دیگر مراکز مشابه مجزا میکند.
کاروزوُ هماکنون پس از گذشت ۱۴ سال از زمان اتمام پروژه عکسهای جدید را از آن تهیه کرده است.
این مرکز یکی از نخستین پروژههای بزرگ در جهان بود که به صورت کامل توسط رایانه طراحی شد و سپس همان طرح به اجرا درآمد.
این ترمینال در قالب یک زمین مورب رمپها و اتصالات مختلف را در اختیار گرفت تا کاربری و زیبایی منحصر به فرد داشته باشد.
پشتبام این مرکز به عنوان یک تفرجگاه فضای زیبا و دلپذیری را در اختیار مردم قرار میدهد و به صورت ۲۴ ساعته باز است.
سیستم ساختاری منحصر بهفرد این ترمینال مسافربری دریایی به گونهای ساخته شد که با فضایی جغرافیایی منطقه سازگاری فراوان دارد.
این پروژه به گونهای عملیاتی شده است که به صورت همزمان چهار کشتی ۳۰ هزار تُنی میتوانند در اسکله آن مسافران خود را خالی کنند.
مسافران و بازدیدکنندگان میتوانند با رفتن به پشتبام این مرکز یک چشمانداز کلی از تمام بخشهای ترمینال را در اختیار داشته باشند.