استارتآپی که بهترین نرم افزار اپل را تولید کرد (+عکس)
موبنا، رضا خواجهوند – اوایل سال ۲۰۱۱ میلادی بود که خبر تاسیس استارتآپ «فلیکسل» برای نخستین بار منتشر شد و البته این اتفاق زمانی افتاد که مرکز مذکور برای مدت طولانی در قالب یک اپلیکیشن اجتماعی با قابلیت ساخت تصاویر متحرک (GIF) فعالیت میکرد. این استارتآپ پس از تاسیس رسمی و مشخص کردن اهداف جدید خود ابزارهای تخصصی ارایه کرد که به راحتی مورد استفاده قرار میگرفتند، در زمان صرفهجویی میکردند و یک مکمل کاربردی را در اختیار همه داستانپردازان میگذاشتند.
این استارتآپ برای نخستین بار به کاربران جهانی امکان داد داستانها و روایتهای خود را به صورت تصویری و گرافیکی منتشر کنند و یک تجربه کاملا متفاوت در این زمینه داشته باشند. یکی از ابزارهای تخصصی و پرکاربردی که این مرکز هماکنون ارایه میدهد «فلیکسل کلود» نام دارد که سرویسهای ویژه خود را در فضای پردازش ابری ارایه میدهد. این ابزار در اصل یک پلتفرم مبتنی بر وب است که میزبانی و پخش سینماگرافها را با کیفیت اچدی در فضای مجازی برعهده دارد. ابزار دیگر این استارتآپ که بسیار مورد توجه کاربران جهانی قرار گرفته است «پِرسکِند» نام دارد و در اصل اپلیکیشن مخصوص مرور زمان است. فعالیتهای گسترده و محصولات مناسب این استارتآپ باعث شد «جایزه بهترین طراحی اپل برای نرمافزار سینماگراف پرو» مخصوص سیستمعامل macOS را در سال ۲۰۱۴ میلادی دریافت کند و پس از آن جایزه بهترین اپلیکیشن سال ۲۰۱۴ میلادی برای فروشگاه اینترنتی «اَپ استور» اپل را نیز به دست آورد.
«فلیکسل» هماکنون با دیگر داستانپردازان همکاریهای گسترده انجام میدهد تا امکان ساخت سینماگراف را برای همه کاربران جهانی فراهم آورد. در سال ۲۰۱۳ میلادی این مرکز موفق شد در یکی از پربینندهترین برنامههای تلویزیونی آمریکا به نام «نکست تاپ مدل» از قابلیتهای «سینماگراف پرو» استفاده کند. این مرکز هماکنون کلیه امروز مربوط به این برنامه تلویزیونی را با اپلیکیشنها و نرمافزارهای خود در دست گرفته است و در مقابل، شرکت «تیرا بانک» به عنوان تهیه کننده برنامه تلویزیونی «تاپ مدل» به یکی از سرمایهگذاران اصلی استارتآپ تبدیل شده است.
استارتآپ «فلیکسل» در سال ۲۰۱۶ میلادی به عنوان یکی از نخستین شرکای شبکه اجتماعی فیسبوک برای توسعه ابزار «پروفایل اکسپرِشن کیت» برگزیده شد. این ابزار به کاربران امکان میدهد تا شخصیت خود را در قالب تصاویر گرافیکی و سینماگراف معرفی کنند و به عبارت دیگر به جای عکس، برای پروفایل خود ویدیو بسازند.
«فلیکسل» هماکنون به برندهای بزرگ کمک میکند تا بتوانند داستانهای موفقیت خود را بهتر تعریف کنند و تجربه سینماگراف را در اختیار مشتریان خود بگذارند. این استارتآپ یک گروه ویژه برای توسعه محصولات خود راهاندازی کرده است که با نام «فلیکسل استودیو» معرفی میشود و برای کمپینها و گروههای مختلف ابزارهای سینماگراف را بر اساس سلیقه و نیاز آنها تولید میکند. این گروه قابلیت انتشار تصاویر ویدیویی آنلاین را هم ممکن کرده است و با برندههای بزرگ همکاری مستقیم دارد. از جمله شرکتهای بزرگی که هماکنون ابزارهای «فلیکسل» را مورد استفاده قرار میدهند میتوان به A&E، بریتیش ایروِیز، دیزنی، فیسبوک، HBO، ماریوت، مشِیبِل، مرسدس، تِد کانفرنس و مایکروسافت اشاره کرد.
استارتآپ فلیکسل در سایت اینترنتی خود به آدرس flixel.com به صورت کلی توضیح داده است که ماجرای سینماگراف و داستانپردازی تصویری به چه صورت دنبال میشود و البته این فرصت را برای همه کاربران فراهم کرده است تا روی همین سایت بتوانند نخستین تجربه خود را برای ورود به دنیای داستانپردازی تصویری داشته باشند. دفتر مرکزی استارتآپ «فلیکسل» در شهر تورنتو کانادا واقع شده است و هدف اصلی خود را داستانپردازی تصویری معرفی میکند. تمامی ابزارها و نرمافزارهایی که در این مرکز ساخته میشوند به عکاسان، تصویرپردازان و بازاریابان دیجیتالی امکان میدهند تا داستانها و روایتهای خود را به صورت بصری، با یک ابزار رسانهای تصویری مدرن و با تاثیرگذاری هرچه بیشتر در قالب سینماگراف معرفی کنند.