شرکت TSMC تولیدکننده اختصاصی چیپ A12 اپل خواهد بود

موبنا – درحالی‌که شرکت اپل وظیفه طراحی و مهندسی تراشه‌های سری A را بر عهده دارد، بااین‌حال تولید تجاری آن‌ها همیشه توسط شرکت دیگری صورت گرفته است. به‌عنوان‌مثال سال گذشته تراشه‌های A11 توسط سامسونگ و TSMC تولید شد، بااین‌حال به نظر می‌رسد که این رویه برای پردازنده A12 تغییر پیدا خواهد کرد و صرفاً توسط کمپانی تایوان تولید خواهد شد.
چیپ A12 قرار است بر اساس فرآیند ۷ نانومتری FinFET به تولید برسد و برنامه‌ریزی شده تا در آیفون یا آیفون‌های ۲۰۱۸ به کار گرفته شود. با توجه به کوچک شدن فرآیند تولید، انتظار می‌رود این چیپ ابعاد کوچک‌تری داشته و درمجموع با عملکرد بالاتر و مصرف انرژی کمتری همراه شود. پردازنده A11 که با فناوری ۱۰ نانومتری توسعه یافت، نسبت به نسل قبلی ۲۵ درصد سریع‌تر کار می‌کند و در بحث مصرف انرژی نیز دست‌کم ۷۰ درصد بهینه‌تر عمل می‌کند.
دلیل اپل برای قطع این همکاری با کره‌ای‌ها، کاهش سهم سامسونگ از بازار است و نسبت دادن آن به موضوع تفاوت در پردازنده تولیدی A11 توسط سامسونگ و TSMC برای آیفون ۸ یک کار غیر منطقی‌ است. البته توجه داشته باشید که TSMC در تولید تجاری پردازنده‌هایی با لیتوگرافی ۷ نانومتری یک قدم پیش‌تر از سامسونگ قرار دارد و همین امر موجب شده که سال آینده دست‌کم ۴۰ شرکت دیگر نیز خواهان پردازنده‌های ۷ نانومتری این شرکت تایوانی شوند.
TSMC چندی پیش اطلاعاتی را درباره فناوری N7 پلاس که با لیتوگرافی اشعه ماورا بنفش شدید قادر است تراشه‌های ۷ نانومتری را بسیار سریع‌تر از فناوری‌های کنونی تولید کند، منتشر کرد و انتظار می‌رود A12 نیز با همین فناوری توسعه یابد. شرکت تایوانی همچنین اعلام کرده که در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ خط تولید تراشه‌های ۵ نانومتری را راه‌اندازی خواهد کرد و در سال ۲۰۲۰ نیز تراشه‌های ۳ نانومتری را به تولید انبوه می‌رساند.

 منبع: فارنت 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا