موبنا – با اینکه ایدهی طراحی این محصولات، ایدههای بکر و عجیبی نبودند اما در مقایسه با روند رقابتی و تکراری عرضهی دوربینهای شرکت های بزرگ خلاقانهتر بودند.
یکی از این دو دوربین مفهومی که کار هم میکرد، بسیار شبیه به Samsung Gear 360 طراحی شده بود. با اینکه گجت یاد شده تنها یک لنز داشت اما همان لنز و سنسور مخصوص به آن در ساختاری گنبدی شکل قرار داشت که میتوانست در ۳۶۰ درجه چرخش کند.
طراحان بیشتر بدین دلیل چنین ایدهای را انتخاب کرده بودند تا دوربین یاد شده بتواند با بهرهگیری از هوش مصنوعی، سوژهها و صورتها را در هر جهتی دنبال کند. شرکت کانن تصاویر گرفته شده توسط این نسخه را از طریق اتصال به یک نمایشگر بیرونی به بازدیدکنندگان نشان داد.
با اینکه دوربین مفهومی دوم فعالیت نمیکرد اما ایده آن بسیار هیجان انگیز بود. این مدل در واقع دوربینی به شکل مکعب مستطیل بود که پورت لایتنینگ آن در سمت چپش، تاشو شده و قابلیت چرخش داشت. با استفاده از این پورت ویژه، کاربر میتوانست از آیفون خود به عنوان نمایابی (viewfinder) برای تصویربرداری با دوربین یاد شده بهره گیرد. البته این پورت، انتقال سریع ویدیوها و عکسهای گرفته شده را نیز ممکن میکرد.
طراحی این گجت تداعی کننده دوربین DxO One بود. محصول تولیدی شرکت DxO درواقع یک ماژول عکسبرداری کوچک بود که به تلفنهای هوشمند وصل شده و میشد با استفاده از آن عکاسی با کیفیت انجام داد.
تنها تفاوت این دو محصول این است که در دوربین جدید کانن، لنزی با قابلیت برزگنمایی ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیمتری تعبیه شده اما دوربین شرکت رقیب تنها به یک لنز واید مجهز است. اگرچه هنوز مشخص نیست که قابلیت بزرگنمایی لنز مورد نظر دیجیتالی خواهد بود یا آنالوگ.
تفاوت دیگر آنکه دوربین جدید به همراه نمایابی مجزا به نمایش درآمده بود که میتوان با استفاده از آن به تصویربرداری چشمی پرداخت.
جالب اینجاست کانن چند برداشت مختلف از این طرح مفهومی ارائه داد که شکلهای کروی و مکعبی داشت. مسئولین این کمپانی بارها تاکید کردند که مدلهای مذکور تنها دو دوربین مفهومی هستند. اگر یکی از طراحان واژه نمونهی اولیه (Prototypes) را بکار میبرد میتوانستیم به عرضه چنین محصولاتی در آیندهای نزدیک امیدوار باشیم اما کانن تنها میتوانیم به حدس و گمان بسنده کنیم.
اگرچه هنوز سوالات زیادی در رابطه با مشخصات و ویژگیهای دیگر این دوربینها مطرح است اما به هر حال در سالهایی که شرکتهای بزرگ قصد ریسک کردن روی طرحهای ابداعانه ندارند و موردهای خلاقانهای در نمایشگاه های CES به چشم نمیخورد، تلاشهای شرکت کانن را میتوان به فال نیک گرفت چه بسا حتی اقدامات مشابه و خلاقانهی دیگر شرکت ها را رقم زند.
منبع: دیجیاتو