موبنا – برخی اوقات اخباری از ورود برندهای نامتداول در عرصه ساخت خودرو و موتورسیکلت شنیده میشود که شاید شنیدن آن برای افراد جذابیت زیادی داشته باشد. بعضی از این پروژهها بسیار مشکل هستند و برخی دیگر نیز مضحک به نظر میرسند، اما به نظر شما برنامه شراکت موتورساز اصیل، هارلی دیویدسن (Harley-Davidson) با شرکت تولید ساعت و جواهرات بوچرر (Bucherer)، در کدام دسته قرار میگیرد؟ شرکت سوئیسی بوچرر که سابقه بسیار زیادی در تولید جواهرات قیمتی و ساعت دارد، با همکاری هارلی دیویدسن و به عنوان بخشی از کلکسیون ساعت بلو ادیشن (Blue Edition)، موتورسیکلت سفارشی به بازار عرضه میکند.
نسخه بلو ادیشن موتورسیکلت هارلی دیویدسن قبل از اینکه با بیش از ۲۵۰۰ ساعت کار مفید تغییر داده شود، زندگی خود را به عنوان سافتیل اسلیم اس (Softail Slim S) آغاز کرد. پروژه طراحی و ساخت نسخه بلو ادیشن موتورسیکلت سافتیل اسلیم به مدت یک سال انجام گرفت و با تلاش هشت عضو از جواهرسازان شرکت بوچرر و متخصصان موتورسیکلت هارلی دیویدسن باندنربایک به ثمر رسید.
بدنه قدیمی موتورسیکلت سافتیل به طور کامل تعویض شد و بدنه جدیدی با دم عریض و زمخت، به عنوان پوشش قرار گرفت. طبق نشست مطبوعاتی شرکت بوچرر، تمام قطعات فلزی که در این موتورسیکلت منحصربفرد ساخته، جوش، جلاکاری و چکشکاری شده؛ با هنر دست متخصصان و جواهرسازان سوئیسی انجام گرفته است. در حالی که از قاب هاردتیل (Hardtail) منحصربفردی برای موتورسیکلت سفارشی هارلی دیویدسن استفاده شده است، نیاز به ترکیب تازهای با استفاده از چرخهای بزرگ و عریض بود.
پنجرهای در محفظه میلبادامک، میلسوپاپ دوار را همراه با کنترل سوپاپها و دریچه گاز نشان میدهد که با فلز گرانقمیت طلا روکش شدهاند و از طریق روشنایی LED مقاوم در برابر حرارت، نورافشانی میکنند. پس از پایان کنفرانس مطبوعاتی مشخص شد که قسمتهای دیگری نیز در موتورسیکلت هارلی دیویدسن سافتیل اسلیم، با روکش طلا پوشیده شدهاند. به نظر میرسد که این قطعات شامل دستههای فرمان، درپوش مخزن سوخت و پدالهای موتورسیکلت نیز میشوند. طراحان موتورسیکلت میلیون دلاری هارلی دیویدسن، از سبکی متفاوت در ساخت زین موتورسیکلت استفاده کردند و از چرم گاو دستساز سوئیس به میزان کافی بهره بردند؛ چیزی که علاوه بر لوکس بودن، کیفیت و راحتی بالایی نیز به آن میبخشد.
به نظر میرسد یکی از دلایل اصلی برای نامیدن موتورسیکلت هارلی دیویدن سافتیل به عنوان “نسخه آبی” یا “بلو ادیشن”، رنگآمیزی بسیار جالب بدنه باشد. پوشش رنگینکمانی رنگ موتورسیکلت در ابتدا با روکش نقره باک موتورسیکلت، رینگهای عقب، قاب، گلگیرها، دوشاخه، دستههای فرمان، محفظه پیشرانه و برخی قطعات دیگر شروع شد و با ۶ لایه روکش از رنگهای مختلف یکی پس از دیگری روی همدیگر ادامه یافت. بوچرر این سبک رنگآمیزی را در کنفرانس مطبوعاتی به عنوان “یک روش روکش محرمانه” قلمداد میکند.
اکثر بخشهای فوقالذکر به رنگ آبی خالص هستند؛ اما مخزن سوخت موتورسیکلت با اسکریپت سفارشی “هارلی دیویدسن” که در بالای لوگوی “BLU / EDITION” قرار میگیرد، توسط ۱۷ ساعت فوقالعاده نفیس در کلکسیون “نسخه آبی” بوچرر زیباتر نیز میشود. در بالای باک بنزین موتورسیکلت هارلی دیویدسن، مجموعه پراکندهای از هشت قطعه دستساز تزئینی در سلولهای سوختی قرار دارد که طراحی آن را بسیار منحصربفرد میکند. تماشای چنین اثر هنری باعث میشود تا دیدگاهی تعجبآمیز نسبت به سبک رنگآمیزی و طراحی جادویی این موتورسیکلت داشته باشیم.
مرحله بعدی ساخت موتورسیکلت، قسمت سفارشی است که تقریبا ۱.۸۸ میلیون دلار به ارزش نسخه آبی هارلی دیویدسن اضافه میکند. بخش سفارشی، برشی از سلول سوختی سمت چپ است که محلی برای قرار گرفتن یک محفظه مدور کوچک به شمار میرود. در داخل محفظه حلقهای با ۶ زبانه وجود دارد که با استفاده از الماس ۵.۴ قیراطی ساخته شده است و شرکت جواهرسازی بوچرر آن را دیزلر (Dizzler) مینامد.
در سمت راست و بالای باک موتورسیکلت، یک قسمت گنبدی شکل شیشهای قرار گرفته است که داخل آن ساعت خاص سفارشی بر اساس مدل بوچرر Patravi TravelTec II تعبیه میشود. اعداد ساعت سفارشی بوچرر با قطعات پیشرانه موتورسیکلت تزئین شدهان و برای اطمینان از اینکه ارتعاشات پیشرانه وی-توین (V-Twin) موتورسیکلت باعث آسیب به قطعات داخلی ساعت نمیشود، از یک سیستم تعلیق/دمپر با استفاده از حلقههای سیلیکونی بهره گرفته میشود.
سمیر مردانویچ، رئیس بخش تولید شرکت کارل اف. بوچرر در این زمینه گفت:
فرآیند طراحی و ساخت این موتورسیکلت سفارشی، مسیری بسیار طولانی بود. به عنوان مثال، نگهدارنده ساعت به عنوان کلید کوک نیز کار میکند. به این ترتیب، ساعت به طور منظم کوک میشود و همچنان فعالیت آن ادامه دارد، حتی اگر موتورسیکلت به مدت طولانی رانندگی نکند.
یکی دیگر از استفادههای افراطی و گرانقمیت از جواهرات قیمتی در نسخه آبی موتورسیکلت هارلی دیویدسن سافتیل، حضور چند حلقه چرخشی دیزلر است. برخلاف دیزلرهایی که در باک موتورسیکلت قرار دارند، این حلقهها کمی کوچکتر هستند؛ گرچه احتمالا به همان اندازه قیمت بسیار بالایی دارند.
جورگ لودویگ، مدیر عامل شرکت هارلی دیویدسن باندنربایک میگوید:
این یک چالش فنی بود. برای اطمینان از اینکه حلقهها واقعا در جای خود قرار میگیرند، روش خاصی بکار گرفته شد که بسیار خوب عمل کرد. چگونگی عملکرد و نحوه انجام این کار نیز به عنوان یکی از رازهای هارلی دیویدسن ناگفته باقی خواهد ماند.
موتورسیکلت هارلی دیویدسن سافتیل بلو ادیشن به تازگی در زوریخ سوئیس رونمایی شد و در حال حاضر به عنوان گرانترین موتورسیکلت جهان شناخته میشود. تنها یک نمونه منحصربفرد از این موتورسیکلت سفارشی به تولید رسید، هر چند که باید در نظر داشته باشید که قیمت آن ۱.۸۸۷ میلیون دلار آمریکا (حدود ۸۸۸ میلیون فرانک سوئیس) اعلام شده است. اگرچه افراد زیادی علاقهمند به خرید وسایل گرانقیمت و کلکسیونی وجود دارند، اما احتمالا تنها استفاده از آن منحصر به انبار کردن در خانه یا موزه باشد؛ زیرا استفاده از قطعات نفیس الماس و روکش طلا باعث میشود که نتوان از موتورسیکلت هارلی دیویدسن سافتیل بلو ادیشن در هر جایی استفاده کرد.
منبع: زومیت