فید

۶ تکنیک گیمیفیکیشن برای اپلیکیشن های موبایلی

موبنا – همانطوری که بیان شد، استراتژی های مختلفی برای ایجاد انگیزه در کاربران اپلیکیشن های موبایلی وجود داشته که یکی از رایج ترین های آنها جایزه و امتیاز دادن به کاربر است. گیمیفیکیشن بیش از اینکه به تکنولوژی و روش‌ شناسی مرتبط شود، با روانشناسی انسانی در ارتباط قرار می‌ گیرد در واقع بسیاری از افراد احساس می‌ کنند که بازی ‌سازی ارتباط نزدیکی با هرم مازلو دارد: نیاز های فیزیولوژیکی، امنیت و ایمنی، عشق و تعلق، عزت و اعتماد به نفس.

 

با این وجود، اگر شما بدون تعیین یک هدف و یا برنامه ریزی جهت نحوه برقراری ارتباط کاربران، به دنبال ایجاد پویایی در اپلیکیشن های موبایلی خود هستید، بایستی گفت گیمیفیکیشن به هیچ عنوان برای شما کاربردی نخواهد داشت و در این میان اصلاً اهمیت ندارد که شما چقدر برای پویاسازی برنامه خود تلاش کرده ‌اید. هیچ مقداری از بازی ‌سازی نمی‌ تواند کاربر را مجبور به انجام کاری کند که نمی خواهد. این ترفند در صورتی جوابگو است که کاربر بخشی از اکوسیستم باشد و با اپلیکیشن موبایل شما ارتباط داشته باشد.

قبل از اعمال تکنیک های گیمیفیکیشن باید به موارد زیر توجه لازم را داشته باشید:

۱- تعیین اهداف: دقیقاً مثل زمانی که می ‌خواهید برنامه ‌ی خود را به بازار عرضه نمایید، قبل از شروع هدف گذاری کنید. اینکه شما می خواهید با استفاده از پیاده سازی این تکنیک به چه اهدافی دست یابید، بسیار اهمیت دارد. آیا می‌ خواهید میزان مشارکت کاربر را افزایش دهید یا اینکه یک کمپین ویرال ایجاد نمایید؟ (کمپین ویرال روشی است که در آن تبلیغات مربوط به برنامه یا محصول شما مانند یک ویروس در بین کاربران پخش خواهد شد در واقع در این روش یک کاربر می‌ تواند باعث آگاهی گروهی از کاربران دیگر و در نتیجه استفاده آنها از برنامه شما شود.)

به هیچ وجه به خاطر اینکه بازی ها و برنامه های دیگر از تکنیک بازی سازی استفاده نموده اند، آن را پیاده سازی نکنید. آن هایی موفق می شوند که یک طرح ریزی خوب و دلیلی قانع کننده برای استفاده از بازی سازی داشته باشند.

۲- ایجاد ارزش افزوده: حتما به یاد داشته باشید که بایستی با اضافه کردن تکنیک گیمیفیکیشن به اپلیکیشن، کاربر این احساس را داشته باشد که کار خاص یا دشواری را انجام داده و چیزهای جدید و جالبی را آموخته است.

۳- مرتبط بودن با اکوسیستم: توجه داشته باشید، جایزه و امتیاز دادن برای تمام برنامه ها کاربرد ندارد. با در نظر گرفتن اهدافی که در سر دارید، باید متوجه شوید چه چیزی برای برنامه ی شما بیشترین کاربرد را داشته و نهایتاً از تکنیک هایی استفاده نمایید که به اکوسیستم برنامه ی شما نزدیک باشد. در این صورت شما یک بازی سازی بدون نقص را پیاده سازی نموده اید.

بسته به نوع برنامه و ویژگی های کاربران آن، برای قسمت هایی از برنامه که مرتبط با تعامل کاربران و اصلاح رفتار آنها است از تکنیک بازی سازی استفاده نمایید.

۴- ساده نگه داشتن: برنامه های زیادی وجود دارد که هسته ی اصلی خوبی داشته ولی به محض پیاده سازی تکنیک گیمیفیکیشن، استفاده از آنها بسیار پیچیده و مشکل شده است. استفاده از این تکنیک برای توسعه دهنده برنامه کاری دشوار است، ولی به هیچ عنوان نباید برای کاربران ایجاد پیچیدگی نماید. شما می‌ خواهید با به کارگیری بازی سازی تعامل خود با کاربران را افزایش داده و مشارکت آنها را بیشتر کنید. این روش به شما اجازه می دهد که از مراحل اولیه ساده تر شروع کرده و به تدریج ارزش افزوده بیشتری در برنامه خود ایجاد نمایید.

۵- ایجاد حلقه های اشتراکی: بازی سازی به تنهایی نمی تواند موثر باشد مگر اینکه کاربران بتوانند دستاوردهای خود را به رخ دیگران بکشانند. این به رخ کشاندن می تواند به نوبه خود در جذب مشتری به شما کمک نماید بنابراین به هر وسیله ای که شده حلقه هایی جهت پیاده سازی ایجاد نمایید تا کاربر قادر باشد موفقیت‌ ها و دستاوردهای خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذارد.

۶- پاداش های سریع: طبیعی است که پاداش بزرگ گرفتن در پایان یک تجربه جدید، کاربران را به مشارکت بیشتر ترغیب خواهد کرد. ولی حقیقت این است که اگر همان پاداش بزرگ تبدیل به تعدادی پاداش کوچکتر شود و در فواصل زمانی مشخصی به کاربر ارائه گردد، مشارکت بیشتری به وجود خواهد آمد. این کار باعث می شود کاربران احساس موفقیت پیدا کرده و تعامل و مشارکت بیشتری با برنامه ی شما داشته باشند.

 منبع: آکادمی فروش

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا