فید

یک توصیه به شهردار جدید تهران!

موبنا – این اتفاق درحالی رخ داده که این شهروندان اعلام کرده‌اند مجوزهای قانونی برای ورود به محدوده طرح ترافیک را اخذ کرده و دارند، اما پس از ورود به محدوده طرح ترافیک، توسط سیستم به‌عنوان ورود «غیرمجاز» شناسایی شده و در کمال تعجب مورد اعمال قانون قرار گرفته‌اند!

این اتفاقات در حالی باعث تعجب و اعتراض شهروندان شده که برخی دیگر، از نواقص سیستم جدید سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، بیشترین سوء استفاده را می‌کنند. آن‌طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد، تعدادی از افراد با شناسایی نواقص موجود اقدام به ورود غیرقانونی به محدوده طرح ترافیک کرده و گویا از بابت جریمه نشدن هم خیالشان کاملا آسوده است! بررسی‌ها نشان می‌دهد تعدادی از خودروهای وارد شده به محدوده طرح ترافیک، بوسیله دوربین‌های تعبیه شده در مبادی ورودی شناسایی نمی‌شوند و گروهی هم از این موضوع مطلع بوده و از این نقص استفاده می‌کنند. البته سال گذشته و ابتدای سال جاری شاهد اظهار نگرانی مسئولان پلیس راهور بابت آماده نبودن زیرساخت‌های اجرای طرح ترافیک ابداعی سازمان‌ حمل‌و‌نقل ترافیک شهرداری تهران بودیم، اما به‌ هر صورت مسئولان این سازمان به هر طریقی که بود موفق شدند نظر خودشان را به نمایندگان شورای شهر و سایر مسئولین شهری تحمیل کنند و آسیب چنین تصمیماتی امروز گریبان شهروندان تهرانی را گرفته است.

حال نواقص سیستم فعلی ورود به محدوده طرح ترافیک، کام رانندگان متخلف را شیرین و کام افرادی که مجوز قانونی تهیه کرده‌اند را تلخ کرده‌ است. متأسفانه سیستم پاسخگویی در شهرداری تهران آن‌چنان ضعیف است که بعید می‌دانیم کسی حاضر به پاسخ‌گویی یا پیگیری موضوع باشد. شهروندانی که با تلفن‌های سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران تماس گرفته‌اند، حتی موفق به برقراری ارتباط با اپراتور هم نشده‌اند، چه برسد به اینکه بخواهند موضوع را پیگیری کنند. متأسفانه بروز اشکالات این‌چنینی ضمن تضعیف اعتماد عمومی به یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های شهری، باعث نارضایتی عمومی نیز خواهد شد. قاعدتاً پیگیری چنین مشکلاتی در حیطه وظایف معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران است؛‌ اما بعید می‌دانیم محسن پورسیدآقایی علاقه‌ای به پیگیری موضوع یا حتی پاسخ‌گویی داشته باشد. حداقل از رفتارش در پست‌های سازمانی که تاکنون داشته، چنین تصویری به افکار عمومی ارائه کرده است؛‌ به‌خصوص در شرایط فعلی که بحث برکناری افراد بازنشسته مطرح‌شده، فشار افکار عمومی و قانون منع به‌کارگیری افراد بازنشسته شرایط نه‌چندان خوشایندی برای این مدیر بازنشسته و شاغل در شهرداری تهران فراهم آورده است.

احتمالاً ازآنجایی‌که کسی برای پاسخ‌گویی وجود ندارد، خود شهردار تهران باید آستین‌هایش را بالا زده و نگرانی شهروندان درباره جریمه شدن‌های سؤال‌برانگیز در محدوده طرح ترافیک را پاسخ داده و پیگیری کند. فعالان مدیریت شهری معتقدند تنها راهکار بازسازی چهره فعلی شهرداری تهران – که تصویر چندان مساعدی هم در افکار عمومی ندارد – شفاف‌سازی، کاهش جدی تخلفات، به‌کارگیری مدیران متخصص و پاک‌دست است. البته یک توصیه هم به آقای شهردار داریم؛ او که در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفته «اگر خدای نکرده خطایی از مدیری سر بزند من بدترین نوع ممکن برخورد را خواهم کرد» از افشانی می‌خواهیم یکی از همین شدیدترین نوع برخوردهایش را در قبال تخلفات ریزودرشت معاونت حمل‌و‌نقل ترافیک شهرداری تهران نشان دهد؛‌ حتی اگر به‌جای شدیدترین برخورد، به یک برخورد ساده نیز اکتفا شود، قطعاً گامی به‌جلو برای مبارزه با کاستی‌های شهرداری تهران خواهد بود.

بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که آنچه شهردار تهران تحت عنوان برنامه‌هایش برای تحقق عدالت شهری، شفافیت در شهرداری و پاسخگویی اعلام کرده، تنها از طریق ارتقاء فرهنگ پاسخگویی و نقدپذیری محقق می‌شود. مدیرانی که خود را در اتاق‌هایشان حبس می‌کنند و اعتقاد به پاسخگویی به مردم و رسانه‌ها ندارند، بزرگترین مانع برای تحقق عدالت شهری هستند. اگر واقعا محمد علی افشانی معتقد است؛ «باید پذیرفت نقد اصحاب رسانه برای ما نعمت است»، باید تلاش کند معاونان و مدیران شهرداری این موضوع را به عنوان یک فرهنگ پذیرفته و نشان دهند.

 نویسنده: امیر شهبازی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا