علامت سوال خریداران مسکن درباره تغییرات تسهیلاتی احتمالی
موبنا – به گزارش موبنا به نقل از هیبنا، مرداد را میتوان طلاییترین ماه نقل و انتقالات ملکی و پررونقترین زمان معاملات مسکن دانست، اما در مرداد امسال تحت تاثیر دو اتفاق تعداد تماسها با مرکز ارتباط با مشتریان بانک مسکن (Call Center) با کاهش روبرو شد.
تعداد تماسهای تلفنی با این مرکز از سوی مخاطبان بانک مسکن در مرداد امسال ۱۳ هزار و ۱۴۱ فقره بود که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۴۰ فقره معادل حدود یک درصد ریزش داشته است.
از ابتدای امسال تا پیش از ماه مرداد تماس با مرکز ارتباط با مشتریان بانک مسکن همواره در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است، اما در مرداد از یک طرف به دلیل تغییر ساعت کاری و کاسته شدن از ساعات پاسخگویی به تماسها از ساعت ۱۶ به ۱۴ ، تعداد تماس های تلفنی کاهش پیدا کرد و از سوی دیگر با توجه به ادامه روند پرشتاب رشد قیمت مسکن، خرید آپارتمان از بضاعت عدهای از متقاضیان مسکن خارج شد و آنها ناگزیر شدند بازار را ترک کنند و به همین نسبت از متقاضیان دریافت اطلاعات عمدتا تسهیلاتی از مرکز ارتباط با مشتریان بانک مسکن نیز کاسته شد.
بر اساس تازهترین گزارش ماهانه مرکز ارتباط با مشتریان بانک مسکن (Call Center)، در مرداد ماه اگرچه پرتکرارترین پرسش تماسگیرندگان با این مرکز همچنان حول و حوش اطلاعات انواع تسهیلات خرید بوده، اما جنس پرسشها با ماههای قبل متفاوت بوده است. در ماههای قبل تماسگیرندگان بیشتر مایل بودند از شرایط دریافت تسهیلات مطلع شوند، اما در مرداد تحت تاثیر انتشار اخباری مبنی بر ارایه پیشنهاد به بانک مرکزی در زمینه تغییر میزان و شرایط پرداخت تسهیلات، سوالات حول این محور بوده که «سرنوشت تغییرات مد نظر در تسهیلات مسکن چه خواهد شد و چه زمانی عملیاتی میشود؟».
بر این اساس پرتکرارترین سوال مخاطبان بانک مسکن که عمدتا متقاضیان خرید ملک با تسهیلات هستند، درباره مهمترین چالش پیشروی آنها در بازار کنونی، یعنی «سن بنا در تسهیلات از محل صندوق پسانداز مسکن یکم» بوده است. در ماه گذشته اخبار پیشنهادی به بانک مرکزی مبنی بر افزایش سقف سن بنای املاک از ۱۵ به ۲۰ سال برای برخورداری از تسهیلات صندوق یکم منتشر شد که اگر عملیاتی شود، بسیاری از متقاضیان خرید که اکنون توان خرید آپارتمان های کم سن را از دست داده اند، می توانند تبعات جهش قیمت مسکن را با خرید واحدهای مسکونی سالخورده جبران کنند. در حال حاضر تعداد فایلهای با سن بنای بالای ۱۵ سال در بازار مسکن به شکل چشمگیری افزایش یافته است اما به دلیل ناهمخوانی با شرایط تسهیلات یکم، نمیتوانند به عنوان یک گزینه برای خانه اولیها مطرح باشند.
در مرداد ماه همچنین زمزمه هایی مبنی بر افزایش احتمالی سقف تسهیلات از محل اوراق مسکن از ۶۰ به ۸۰ میلیون تومان در تهران در صورت موافقت بانک مرکزی مطرح شد که این موضوع نیز در رتبه دوم پرتکرارترین سوالات از Call Center قرار داشت.
پاسخ مرکز ارتباط با مشتریان بانک مسکن به این پرسشها یادآوری این نکته بود که بانک مرکزی بر اساس صلاحدید کارشناسی درباره این پیشنهادها تصمیمگیری خواهد کرد و این موارد صرفا پیشنهادهایی است که به سیاست گذار پولی مطرح شده است اما تصمیم نهایی توسط بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار اتخاذ می شود.
بانک مسکن همچنین در این مدت از طریق سامانه صندوق صوتی و پیام الکترونیکی (ایمیل) نیز با مخاطبان خود در ارتباط بود و تعداد ایمیلها با ۹۹ درصد افزایش نسبت به مرداد پارسال همراه شد. همچنین تعداد پیامهای واصله در سامانه صندوق صوتی بانک مسکن با ۵ درصد افزایش از ۵۲۹ فقره در مرداد پارسال به ۵۵۶ فقره در ماه گذشته رسید.
به گزارش هیبنا، شهروندان تهرانی جهت برقراری ارتباط با این مرکز میتوانند همه روزه از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۶ و پنجشنبهها تا ساعت ۱۳ با شماره تلفن ۱۸۳۰ و هموطنان ساکن در سایر شهرها نیز میتوانند با شماره ۰۲۱۶۱۰۸۸ تماس بگیرند.