«بیگ دیتا» در مجارستان رونمایی شد
موبنا – هومن یوسفی- کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک – در یادداشتی با موضوع “ضرورت استفاده از تکنولوژی دیجیتال در گردشگری” که به انگیزه محتوای جشن روز جهانی جهانگردی نوشته و در اختیار این رسانه قرار داده، اشاره کرده است: در مراسم روز جهانی گردشگری که ۲۷ سپتامبر در بوداپست برگزار شد پنل تخصصی با موضوع “بیگ دیتا یا داده های بزرگ” طرح شد.
در ادامه یادداشت او که به جزییات این رویداد پرداخته، آمده است: “در این پنل عنوان شد که داده های بزرگ کلید گشودن درهایی است که در پشت آن پتانسیلهای قوی برای گردشگری وجود دارد و به وسیله آن می توان به روشی کارآمد به مدیریت مقاصد گردشگری پرداخت.
در این پنل که توسط مدیر بخش صنعت سفر شرکت گوگل مطرح و ریاست پنل را مدیریت توسعه کسب و کار گوگل بر عهده داشت، چالش ها و فرصت های بخش گردشگری در حوزه داده های بزرگ، بررسی شد.
بیگ دیتا چیست؟
حال باید ببینیم این داده ها از چه نوع هستند و چه نقشی در توسعه گردشگری پایدار دارند که تا این حد مورد توجه قرار گرفته اند و بخش مشخصی از سخنرانی روز جهانی گردشگری را به خود اختصاص دادهاند:
امروزه نرخ رشد تولید دادهها در دنیای امروز گردشگری، روز به روز در حال افزایش است. از سال ۲۰۱۲ به بعد در هر روز بیش از هزار پتابایت (هر پتا بایت معادل یک میلیون گیگا بایت است) داده تولید میشود که به دنبال خود، به ذخیره سازی، تحلیل و پالایش داده ها نیاز دارد.
در صنعتی مانند گردشگری با وسعت شگفت انگیز و محتوای عمیق خود میزان داده های تولید شده بسیار عظیم است.
این موضوع باعث شده است تا برنامهریزان حوزههای گردشگری به دنبال ایجاد ساختارها، متدولوژی و روشها و رویکردهای جدید برای کنترل و پردازش این حجم داده و گرفتن خروجی مناسب از آن و تبدیل آن به اطلاعات درست و تحلیلهای واقعی باشند.
در بسیاری از صنایع مانند کشاورزی و پزشکی و گردشگری حجم داده ها به صورت تصاعدی و پیوسته در حال افزایش است. آنقدر که بر آن نام “بیگ دیتا” یا “دادههای بزرگ” نهادهاند.
بیگ دیتا را با نرمافزارهای معمول نمیتوان اجرایی کرد. تحلیل آنها هم در یک واحد زمان ممکن نیست. رشد مداوم کمی و کیفی و تنوع دادهها در صنعت گردشگری سبب میشود تا برنامه ریزان گردشگری در سطح کلان از روش های سنتی دست کشیده و به دنبال راهی مدرن برای تجزیه و تحلیل دادهها باشند. هنر تحلیل دادهها است که می تواند یک بخش گردشگری را از بخش دیگر و یا یک کشور را از کشور دیگر متمایز سازد.
زولتان گولر، رییس سازمان گردشگری مجارستان یعنی کشوری که امسال میزبان روز جهانی گردشگری است در پیام خود آورده است که: سازمان گردشگری مجارستان سند استراتژی توسعه گردشگری ملی خود را تا سال ٢٠٣٠ تهیه کرده است و دیجیتال سازی و گردشگری پایدار بخش مهمی از این استراتژی را تشکیل میدهند. این سند در پایان سال ۲۰۱۷ در کشور مجارستان تهیه شده است و با اعلام شعار گردشگری و تحول دیجیتال کار خود را در این کشور آغاز خواهد کرد. مجارستان نمونه ای از یک کشور است و البته هر کشوری می تواند این شعار جهانی را از نگاه خود به مرحله اجرا برساند و با دیدگاه خاص خود به مزیت رقابتی که انتظار دارد دست یابد.
در دنیای گردشگری با قابلیت تنوع پیچیده ای که دارد، فاکتورهای بسیاری به عنوان مزیت رقابتی می تواند خودنمایی کند.
به طور کلی فناوری و تکنولوژی به عنوان یک فعالیت فرعی در کنار فعالیت اصلی نقش موثری به عنوان ارزش افزوده بازی می کند.
مطمئنا در هر صنعت داده های بسیاری متناسب با اجزای آن صنعت و سیستم موجود در آن به شکل مستمر ایجاد می شود که اگر این داده ها خوب تحلیل نشود به عبارتی خوب مدیریت نشود، نه تنها اثربخشی لازم در ارتقاء شاخص های رقابتی آن صنعت بلکه مزیت رقابتی هم ایجاد نمی شود.
اینجاست که فناوری اطلاعات و تکنولوژی های دیجیتالی به کمک آن صنعت آمده تا بتواند داده های متنوع را تحلیل کرده و در اختیار مدیران راهبردی آن صنعت قرار دهد.
یکی از انواع سیستم هایی که به کمک دستگاهای حجم زیاد برای تحلیل و پردازش آنها می پردازد؛ سیستم خبره (ویزارد سیستم) است.
این سیستم با استفاده از نرم افزارهایی بسیار پیچیده بر اساس تکنولوژی های هوش مصنوعی و شبکه های عصبی قادر به تحلیل داده ها است و البته سخت افزارهایی که برای انجام این نوع عملیات پیچیده به کار می رود، یک سیستم نبوده بلکه مجموعه ای از ابرکامپیوترهای متصل به هم در سراسر دنیا است که از طریق شبکه های کامپیوتری و بستر اینترنت به یکدیگر مرتبط هستند. و درنهایت، ما هم اکنون در حال استفاده از تکنولوژی هایی هستیم که تا چند سال پیش حتی رویای آن هم سخت بود. ”
منبع: ایسنا