ساخت فیلتر مایع با الهام از اسرار خلقت

موبنا – بسیاری از یافته ها و اختراعات بشر برگرفته از طبیعت و موجودات طبیعی است بدین ترتیب که عالم هستی همانند معلمی الهام بخش نقش مهم و موثری را برای رسیدن انسان به اهداف و آرزوهای بلند پروازانه خود ایفا کرده است.

براساس گزارش «نیواطلس»، این بار دانشمندان با الهام از طبیعت برگ گیاهان؛ فیلتر مایعی را ساختند که می‌تواند آب را تصفیه کند. این سیستم شبیه فیلتر موجود در برگ است که به آنها اجازه می‌دهد تا در محیطی مملو از کربن‌دی‌اکسید تنفس کنند.

تصفیه آب یک فرآیند بسیار مهم بوده اما به آن سادگی که به نظر می‌رسد نیست. از آنجایی که منافذ یک غشای تصفیه آب به طور ناگزیری با موادی مسدود می‌شوند، زمان و انرژی زیادی مصرف می‌شود تا این غشاها را پاکسازی یا جایگزین کنند. در حال حاضر محققان با الهام از طبیعت فیلتری را ساختند که با استفاده از مایعات دیگر آب را تصفیه می‌کند.

به طور کلی، هنگامی که آب در فیلترها جاری می‌شود، منافذ غشای فیلتر تنها به مولکول‌های آب اجازه عبور می‌دهند و دیگر ذرات نمی‌توانند از آن بگذرند. مشکلی که وجود دارد این است که پس از مدتی این ذرات در سطح غشا و منافذ آن رسوب می‌کنند.

هنگامی که رسوب‌سازی انجام می‌شود آب باید با فشار بیشتری از این منافذ عبور کند که این فرآیند انرژی زیادی را مصرف می‌کند. از طرفی پاکسازی فیلترها نیز مستلزم پاکسازی شیمیایی به روش غیرمعمول است که این کار نه تنها فرآیند فیلتر کردن را به حالت تعلیق درمی‌آورد بلکه به طور کامل این رسوبات را از بین نبرده و در نهایت فیلترها باید به صورت کامل و مکرر تعویض شوند.

فیلترهای جدید که با عنوان فیلترهای مایع شناخته شده‌اند، از مایعی پوشانده شده‌اند که شبیه به یک دریچه برگشت‌پذیر عمل می‌کند. این مایع هنگامی که فیلتر بسته است، منافذ غشا را پر می‌کند و زمانی که فشاری بر این منافذ اعمال می‌شود مایع به کناره‌های منافذ حرکت کرده و به مولکول‌های آب اجازه عبور می‌دهد. همچنین این پوشش مایعی مانع رسوب ذرات دیگر در منافذ و سطح غشا می‌شود.

ساخت فیلتر مایع با الهام از اسرار خلقت

گفتنی است؛ این مطالعه توسط دانشمندان موسسه «ویس»، دانشگاه نورت‌وسترن و دانشگاه واترلو انجام شد.

 منبع: فارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا