فید

پول زور بدهید استارت بزنید!

موبنا – معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران جزئیات احتمالی حذف طرح زوج و فرد در سال آینده را تشریح کرد و گفت: به‌دلیل ناکارآمدی این طرح و افزایش تعداد خودرو‌ها و شدت‌گرفتن آلودگی هوا پیشنهاد می‌شود تا هزینه ورود به حلقه دوم طرح ترافیک یا همان محدوده زوج‌و‌فرد که یک‌سوم هزینه طرح ترافیک است، از شهروندان اخذ شود. این سخنان در حالی بیان می‌شود که بار ترافیکی به‌دلیل کم‌کاری آقای معاون در حال افزایش است که به تبع آن مصرف سوخت هم افزایش می‌یابد. همچنین اقدامات یک‌جانبه این معاونت در کنار تکمیل‌نبودن شبکه حمل‌و‌نقل عمومی باعث فشار فزاینده به اقشار کم‌درآمد در شرایط اقتصادی کنونی شده و صدای شهروندان تهرانی را بیش از پیش درآورده است.
پیشنهاد گرفتن عوارض از بزرگراه‌ها و تونل‌های شهری و حال هم به بهانه ناکارآمد بودن طرح زوج‌وفرد، دریافت هزینه برای تردد در هر نقطه‌ای از تهران، باعث شده است تا هزینه‌های شهری از جیب شهروندان بیش از پیش خارج شود. در این رابطه محمد پورسیدآقایی، در مورد جزئیات احتمال حذف طرح زوج‌و‌فرد در تهران از سال آینده گفت: براساس تصمیم شورای ترافیک تهران و شورای شهر تهران قرار بر این بود که در صورت موفقیت‌آمیز بودن طرح ترافیک، این طرح به محدوده زوج‌و‌فرد نیز تسری یابد. وی با بیان اینکه مطالعات نشان داده است طرح زوج و فرد، طرح اشتباهی بوده است که در بلندمدت نه تنها آلودگی هوا را کاهش نداده بلکه سبب‌شده مردم به سمت خرید خودروی ارزانقیمت، اما پلاک مخالف گرایش پیدا کنند و این امر موجب افزایش آلودگی هوا شود، اظهار کرد: همین مطالعات نشان می‌دهد که برای کاهش آلودگی هوا لازم است که طرح زوج و فرد ملغی شود. پورسیدآقایی با بیان اینکه مطالعات ملغی‌شدن طرح زوج‌و‌فرد در حال انجام است و در صورت تصویب شورای ترافیک تهران، احتمالاً اجرای طرح زوج و فرد پس از سال‌ها ملغی شود، در مورد جزئیات آن گفت: در صورت تصویب شورای ترافیک تهران، طرح زوج و فرد حذف و این مناطق تبدیل به حلقه دوم طرح ترافیک می‌شوند. وی افزود: بر این اساس دیگر پلاک خودرو ملاک تردد در محدوده نیست و همه خودرو‌ها با هر پلاکی می‌توانند آزادانه تردد کنند، اما هزینه ورود به حلقه دوم طرح ترافیک یا همان محدوده زوج و فرد یک‌سوم هزینه طرح ترافیک خواهد شد. پورسیدآقایی با بیان اینکه برای ساکنان این محدوده نیز تدابیر خاص اندیشیده شده است، گفت: به مانند طرح ترافیک، برای تردد ساکنان نیز تخفیفات خاصی در نظر گرفته می‌شود.

فقط درآمد!
این سخنان معاون شهردار تهران در حالی بیان می‌شود که طرح دوچرخه‌سواری با هزینه‌های چند ۱۰ میلیونی در برخی مناطق شهر تهران به اجرا درآمده است و مورد استفبال شهروندان قرار نگرفته است. نمونه بارز این مثال، اجرای طرح عمرانی دوچرخه‌سواری به‌رغم مخالفت شهروندان است که همچنان بلااستفاده در حال اجراست! رهاشدن پارکومتر‌ها و عدم‌رسیدگی به آن هم سبب شده تا رانندگان به دلیل خرابی و سایر موارد فقط هزینه جریمه را بپردازند. پیش نیاز اجرای طرح‌های ترافیکی جدید، تقویت و تکمیل زیرساخت‌های ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی و بسیاری از عوامل دیگر است، وگرنه آنچه از اجرای طرح‌های خلق‌الساعه به بار خواهد آمد، زدگی شهروندان از مجموعه مدیریت شهری و البته پر‌ترشدن جیب شهرداری است! متأسفانه این مسئول حوزه حمل‌و‌نقل ترافیک شهرداری تهران خود را با شهروندان بیگانه می‌داند و هر طرحی را که در آن صرفاً درآمدزایی باشد، خوب توصیف کرده و فقط درصدد اجرایی کردن آن است.

شهردار جدید جلوی یکه‌تازی‌های آقای معاون را بگیرد
اقدامات یک‌جانبه پورسیدآقایی در حالی افزایش می‌یابد که اعضای شورای شهر که نماینده مردم تهران هستند تاکنون نتوانسته‌اند این مسئول را نسبت به عملکردش پاسخگو سازند. گویا پنهان‌شدن در پشت مصوبات شورای شهر تهران سپری شده است تا معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران یکه‌تازی کند و به افکار عمومی پاسخگو نباشد و فقط به توجیه اقدامات یک‌سویه خود در هر شرایطی ولو به قیمت فشار فزاینده به اقشار کمتر برخوردار بپردازد. یکی از اقدامات فوری شهردار جدید تهران می‌تواند برخورد کارشناسی با اقدامات غیرکارشناسی پورسیدآقایی باشد. نتیجه عملکرد ناصحیح معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک علاوه بر اینکه بر نارضایتی‌های شهروندان بیش از پیش خواهد افزود، دامن‌گیر کل مجموعه مدیریت شهری هم خواهد شد؛ ترافیک و معطلی شهروندان در شهر، بیش از هر موضوع دیگری روی مخ آن‌ها خواهد بود و در اذهانشان ماندگارتر.

 منبع: روزنامه جوان 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا