بزرگترین موتور جت تاریخ روی هواپیمای مسافربری بوئینگ (+عکس)

موبنا – شرکت بوئینگ اعلام کرد بر اساس تلاش‌های فراوان مهندسان خود سرانجام موفق شد بزرگترین فن مخصوص موتور هواپیما و بزرگترین موتور دوگانه هواپیما را برای مدل 777X خود تولید کند. تصاویری که از سوی این شرکت آمریکایی منتشر شده است نشان می‌دهد که کمپانی مذکور هنوز هواپیمای مدل 777X خود را کامل نکرده است و این پرنده آهنی در کارخانه رِنتون بوئینگ در شهر واشنگتن در حال تکمیل است و پیش‌بینی شده است موتور «جنرال الکتریک جی‌ای9ایکس» روی بال‌های آن نصب شود تا این هواپیمای مسافربری غولپیکر اواخر سال 2019 میلادی نخستین پرواز رسمی خود را انجام دهد.

ساخت مدل اولیه 777X از سال 2017 میلادی آغاز شده است. بوئینگ برنامه‌ریزی کرده است که دو مدل مختلف از این هواپیمای دوربرد با با بدنه عریض را تولید کند تا این محصول سرانجام به عنوان بزرگترین هواپیما و کم‌مصرف‌ترین هواپیمای دو موتوره جهان به آسمان برود. این هواپیما به دنبال فعالیت‌های مهندسی و اعمال نوآوری‌های مختلف مبتنی بر پلتفرم 777 و همچنین «787 دریملاینر» ساخته شده است و شرکت سازنده ادعا می‌کند که هواپیمای مذکور قادر است پروازهای بین قاره‌ای از نیویورک تا سنگاپور را انجام دهد.

بزرگترین موتور جت تاریخ روی هواپیمای مسافربری بوئینگ (+عکس)

ابتدای پروژه ساخت هواپیماهای مسافربری 777X با برآورد هزینه‌ای بالغ بر 350 میلیون دلار آغاز شد و هم اکنون پیش‌بینی شده است که دو مدل مختلف آن با نام‌های 8-777 و 9-777 با برد هوایی 8700 مایل معادل برد زمینی 10012 مایل یا 16110 کیلومتر به پرواز درآیند و همچنین قرار است این هواپیما گنجایش 350 تا 425 مسافر را داشته باشد. این یک طراحی منحصر به فرد با بدنه کامپوزیتی و کربنی است که به به 777X امکان می‌دهد با طول بال 72 متر بتواند مسافت طولانی را پرواز کند.

بوئینگ برای آنکه بتواند بال‌های 777X را در بزرگترین حالت ممکن تولید کند، این هواپیما را به گونه‌ای طراحی کرده است که دو موتور جت توربوفن جی‌ای‌9ایکس با حداکثر قدرت روی آن نصب می‌شوند. پروانه‌های این موتور که از آن به عنوان بزرگترین موتور هواپیما در جهان یاد می‌شود به کمک چاپگر سه‌ بُعدی تولید شده است و شرکت «جی‌ای اوییشن» در جریان طراحی و ساخت آن توانسته است تعداد پره‌های آن را به 16 عدد کاهش دهد و از این طریق وزن موتور به میزان قابل ملاحظه کاهش یافته است که این اتفاق موجب بزرگتر شدن اندازه آن و همچنین افزایش توان موتور شده است.

موتور جی‌ای9ایکس با قطر 3.41 متر ساخته شده است و همین مسئله باعث شده است موتور جدید نسبت به موتور بوئینگ 737 هم بیشتر شود و شرکت سازنده توضیح داده است. شرکت بوئینگ همچنین توضیح داد این موتور جدید می‌تواند معادل 100 هزار پوند فشار بشتری را تحمل کند و در این میان نسبت به مدل قبلی خود یعنی جی‌ای90 حدود 10 درصد کمتر انرژی مصرف می‌کند. در این میان ساخت بخش عمده بدنه داخلی این موتور از جنس سرامیک باعث شده است تا از این طریق بتواند دمای 2400 درجه فارنهایت معادل 1316 درجه سانتی‌گراد را هم در بعضی شرایط تحمل کند و با هیچ مشکلی مواجه نشود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا