۶ ماه تا بزرگترین تحول تاریخ بازار نفت باقی مانده است

۶ ماه تا بزرگترین تحول تاریخ بازار نفت باقی مانده است

دهها هزار کشتی که در اقیانوس‌های جهان حرکت می‌کنند از آغاز سال آینده میلادی باید از قوانینی تبعیت کنند که به شدت تولید سولفور را کاهش می دهند . این بزرگترین تغییر در تاریخ بازار نفت جهان است.

به‌گزارش به‌روزترین‌ها دهها هزار کشتی که در اقیانوس‌های جهان حرکت می‌کنند، بیش از سه میلیون بشکه نفت سولفور بالا در هر روز می سوزانند ولی از آغاز سال آینده صنعت کشتی‌رانی باید از قوانینی تبعیت کند که به شدت تولید سولفور را کاهش می دهند .
استیو سایر، تحلیلگر ارشد در مشاوره انرژی فکس گلوبال انرژی گفت:« این بزرگترین تغییر در تاریخ بازار نفت جهان است».
سایر گفت:« این کار بر تولیدکنندگان، تاجران، مالکان کشتی، پالایشگاه‌ها، سرمایه‌گذاران، شرکت‌های بیمه، تجارت های لجستیکی، بانک‌ها و … تاثیر می گذارد. فکر نمی کنم چیزی باشد که تحت تاثیر قرار نگیرد و به همین دلیل است که این یک تغییر بزرگ است .
در کمتر از 6 ماه از اجرایی شدن این قوانین جدید و سخت دریایی، نگاهی می اندازیم به پیامدهای بلندمدت این تغییرات :
در اول ژانویه 2020 سازمان بین المللی دریانوردی استاندارد های جدید تولید گازهای مضر را اجرایی می‌کند که هدف آن مهار قابل توجه آلودگی ایجاد شده توسط کشتی ها در جهان است.
سازمان بین المللی دریانوردی در راستای حرکت به سوی بازارهای انرژی پاک تر، حرکت شناورهای با سوخت حاوی محتوای سولفور بالاتر از 0.5 درصد را ممنوع می کند. سطح سولفور سوخت فعلی کشتی ها 3.5 درصد است .
معمول‌ترین سوخت دریایی مورد استفاده 2.7 درصد سولفور دارد .
بیش از 170 کشور از جمله آمریکا توافق این تغییر سوخت را امضا کردند. از ابتدای 2020 کشتی‌هایی که این قانون را نقض کنند توقیف می‌شوند و بنادر کشورهایی که عضو این توافق هستند بازرسی می شوند .
اقدامات آینده باعث می شود عرضه اضافی نفت سوخت داشته باشیم، در حالی که تقاضا برای محصولات مطابق با سازمان بین‌المللی دریانوردی افزایش می‌یابد . بنابراین فشار بر صنعت پالایشگاهی برای تولید بیشتر بالا میرود .
صنعت کشتیرانی تحت فشار زیادی برای کاهش تولید سولفور قرار دارد، چون این آلاینده یکی از اجزای باران اسیدی است. این باران به پوشش گیاهی و حیات وحش آسیب می‌رساند و باعث اسیدی شدن اقیانوس‌ها می شود .
سازمان بین المللی دریانوردی اعلام کرده هیچ تاخیری در زمان اجرای این قانون صورت نمی گیرد چون انجام هرگونه بازبینی برای اجرایی شدن در اول ژانویه 2020 خیلی دیر است .
کشتی ها برای رعایت قوانین جدید چه باید کنند ؟
مالکان کشتی ها می توانند تا حد قابل توجهی با استفاده از سوخت کم سولفور، حرکت آهسته، نصب سیستم های تمیز کننده اگزوز و استفاده از سوخت‌های پاک بیشتر مثل گاز طبیعی مایع تولید سولفور خود را پایین بیاورند .
سایر گفت:« من مطمئنم بازار به تعادل می رسد .بگذارید این گونه بگویم یک دیوار آجری در انتهای دسامبر قرار دارد که برای بیش از دو سال ساخته شده است. شما می توانید با سرعت به سمت آن بروید و آسیب ببینید یا راهی برای گذشتن از آن بیابید »./منبع:تسنیم

Tag