صف فروش سهم‌های کوچک باعث ریزش‌ها در بورس

به‌روزترین‌ها– آقای عرفان هودی درباره ریزش‌های شاخص کل بورس افزود: در روز‌های گذشته شاهد ریزش شاخص کل بورس بودیم که بدلیل اینکه دامنه نوسان از منفی ۲ به منفی ۵ رسید این ریزش‌ها بیشتر به چشم می‌آید.  

وی ادامه داد: امروز نماد‌های دو گروه خودروسازی با تشکیل صف عرضه مواجه شدند اگر چه این دو نماد خودروسازی در جریان معاملات چندین بار اقدام به جمع‌کردن صف‌های فروش کردند، اما باز شاهد افزایش صف فروش در این نماد‌ها بودیم.  

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه امروز در بازار تنها ۲۰ نماد مثبت بودند و ۴۶۰ نماد با چراغ قرمز معاملات خود را به پایان رساندند افزود: بازار سرمایه صندوق تثبیت و توسعه بازار دارد که اساسنامه و امیدنامه این دو صندوق باید اصلاح شود.  

وی تصریح کرد: در اساسنامه صندوق تثبیت و توسعه بازار سرمایه آمده برای حمایت از بازار باید این صندوق، اقدام به خرید سهم‌های بزرگ کند در حالی که بیشترین ریزش‌ها در سهم‌های کوچک رخ داده است.  

هودی ادامه داد: سهام‌های بزرگ بازارگردان دارند و اقدام به جمع آوری صف‌های فروش می‌کنند، اما سهم‌های کوچک نیاز به حمایت دارند بطوریکه در بازار بسیاری از افرادی که سهم‌های کوچک خریداری کردند بسیار متضرر شدند، زیرا صف‌های فروش توسط بازارگردان جمع آوری نمی‌شود.  

وی با بیان اینکه اظهارنظر‌های غیرکارشناسانه افراد سیاسی، مجلس و دولت باعث شده تا بازار با رفتار‌های هیجانی روبرو شود و هر روز شاهد ریزش بورس باشیم گفت: باید وحدت رویه و تک صدایی در بازار سرمایه حاکم شود تا بازار به روال عادی خود برگردد.  

وی افزود: می‌توان سهامداران را به سه دسته افراد حقوقی، افراد حقیقی آشنا و افراد حقیقی نا‌آشنا طبقه بندی کرد که ورود افراد حقیقی ناآشنا به بازار سرمایه و بی‌اطلاعی از نحوه‌ی معاملات در بازار سرمایه باعث شده تا صف‌های فروش در بسیاری از سهم‌ها تشکیل شود,، زیرا این افراد وقتی می‌بینند که سهمی در صف فروش است به تبعیت از دیگران سهم‌های خود را در صف فروش قرار می‌دهند.  

هودی گفت: خرداد و تیر زمان برگزاری مجامع شرکت‌ها است و وقتی نماد شرکت‌ها بعد از برگزاری مجامع بازگشایی می‌شود معمولا بورس با ریزش همراه است که سازمان بورس باید برای حل این مشکل، قانونی اتخاذ کند تا شاهد ریزش‌های بیشتر در بازار نشویم.

 منبع: صدا و سیما

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا