احتمال بروز حوادث بزرگ در میادین نفت و گاز

به‌روزترین‌ها– بهروز نامداری، درباره کاستی‌هایی که اکنون صنعت نفت با آن مواجه است، اظهار داشت: اگر از اکتشاف بگذریم اکنون توسعه منابع توسعه‌نیافته و نوسازی و تکمیل منابعی که آغاز و نیمه‌کاره رها شده و همچنین منابعی که توسعه داده شده و مدتی است در حال فعالیت بوده و مستهلک شده‌اند، با کمبود اعتبار و سرمایه‌گذاری مواجهند.

وی افزود: در بخش پالایشی و انتقال هم مشکلاتی داریم از جمله اینکه خطوطی باید طراحی می‌شد و نشده و یا نیمه‌کاره مانده و غیرفعال است. در بخش گاز هم شبکه توزیع نیاز به توسعه و نوسازی دارد، بنابراین تنها برای دو بخش یادشده بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار بودجه نیاز است.

این کارشناس حوزه انرژی در ادامه گفت: در بخش توسعه داده نشده مثل میدان گازی کیش و یا برخی میادین مشترک بیش از ۵۰ میلیارد دلار بودجه نیاز است تا صنعت نفت به حالت نرمال و در حد رقبای منطقه‌ای برگردد. 

وی خاطرنشان کرد: صنعت نفت ما طی چند سال تحریم عقب مانده اگر همین امروز هم دست به کار شویم و برای توسعه صنعت پول تزریق کنیم همچنان چند سال عقبیم، حتی یک ساعت هم وقتی برای تلف کردن نداریم ما به شدت نیازمند سرمایه و تکنولوژی هستیم، ضمن اینکه باید گفت پول بدون تکنولوژی خاصیتی جز هدر دادن سرمایه ندارد، پول باید با تکنولوژی روز آمیخته و به صنعت نفت ما تزریق شود.

نامداری تاکید کرد: در صورت عدم سرمایه‌گذاری با چالش مواجه می‌شویم زیرا برای بالا بردن تولید لاجرم به منابع و تولید فشار می‌آوریم تا بتوانیم به میزان ۲۰۱۷ برسیم و این رویه به میادین شوک وارد می‌کند، ممکن است در یک مقطع شش‌ماه و یک‌ساله حادثه نداشته باشیم ولی پس از آن به تواتر دچار حوادث می‌شویم، زیرا قطعات فرسوده است. 

وی یادآور شد: اگر هر صنعتی به موقع تعمیر و نگهداری با کیفیت مناسب نشود تجهیز جایی از مدار خارج می‌شود و با توجه به اینکه دو ضلع صنعت نفت و گاز برای حادثه همیشه وجود دارد، فقط نیاز به جرقه دارند که حوادث بزرگی را شاهد باشیم.

 منبع: ایلنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا