طالبان به دنبال افزایش روابط تجاری با ایران است

به‌روزترین‌ها– وحید ظهوری درباره روابط اقتصادی ایران و افغانستان و سرنوشت توافقنامه سه جانبه ایران، هند و افغانستان و درباره ترانزیت پس از تحولات اخیر این کشور و ورود طالبان گفت: در حال حاضر نمی‌توان تحلیل دقیقی در این باره داشت. در حال حاضر با توجه به شرایط جدید کشور افغانستان و حاکمیت طالبان نمی‌توان سرنوشت توافقنامه‌های بین المللی و منطقه‌ای این کشور که در گذشته منعقد شدند، مورد تحلیل قرار داد البته می‌دانیم که در این توافقنامه سه جانبه هر سه کشور روابط اقتصادی قابل توجهی با یکدیگر داشته و دارند.

وی ادامه داد: طالبان را به عنوان خدمه آمریکا می‌شناسیم و امروز هدف فراتر از طالبان است. در مرحله اول تلاش شد طالبان با حمایت آمریکا در افغانستان به حاکمیت برسد و دولت افغانستان نابود شود.

این کارشناس مسائل افغانستان افزود: ارتباطات و توافقات بین المللی، شرایط اقتصادی مساعدی را در افغانستان به وجود آورده بودند که متاسفانه امروز با دخالت‌های خارجی و کشورهای دشمن جمهوری اسلامی ایران، ادامه این شرایط در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و با ادامه این وضعیت ممکن است اقتصاد افغانستان نابود شود.

ظهوری تاکید کرد: در حال حاضر فعالیت‌های بانکی در کشور افغانستان به گونه‌ای است که تجار و فعالان اقتصادی دسترسی به سرمایه خود در بانک‌های افغانستان ندارند و سرنوشت این سرمایه گذاری‌ها مشخص نیست.

وی درباره روابط اقتصادی ایران و افغانستان پس از حضور طالبان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان نزدیک‌ترین کشور به افغانستان هم از نظر زمان، هم از نظر  دین و هم زبان و هم سوابق تاریخی در همکاری‌های اقتصادی و ارتباطات منطقه‌ای محسوب می‌شود. این نزدیکی برای هر دو کشور نتایج مطلوبی را به دنبال داشت و فعالیت‌های اقتصادی در افغانستان از سوی جمهوری اسلامی ایران مورد حمایت قرار گرفت و هیچ کشوری به اندازه ایران نتوانست در بازار افغانستان حضور پیدا کند.

کارشناس مسائل ایران و افغانستان گفت: موضوع سرنوشت روابط ایران و افغانستان در بحث اموز اقتصادی و تجاری از موضوعات بسیار مهم امروز است، هر کسی حاکم کشور افغانستان باشد چه جریانی که مورد حمایت امریکا باشد، باز هم این کشور نیازمند به حمایت و ارتباط با ایران است و توافقات اقتصادی بین ایران و افغانستان ادامه خواهد داشت .

وی در پاسخ به این سوال که با حضور  طالبان پس از این در روابط اقتصادی آیا پاکستان جایگزین ایران می‌شود؟ گفت:  اما باید توجه داشته باشیم که امروز در طالبان سه گروه فعالیت دارند. یک گروه از طالبان به شدت به جمهوری اسلامی ایران تمایل دارند و به دنبال افزایش همکاری با ایران هستند و در حال حاضر در این شرایط هم سعی دارند ارتباطاتی را با ایران برقرار کنند و این وظیفه مهم ایران است که به نحوی این ارتباطات را ایجاد کند تا نفوذ امریکا در این کشور را کاهش دهد.

این کارشناس مسائل افغانستان ادامه داد: باید توجه داشت که گروه وابسته به وهابیت هم فعال هستند و شاهد حظور جریان‌های متعددی هستیم که آنها هم به دنبال اهداف و افزایش سهم در این کشور هستند اما معتقدم هیچ یک از این گروه‌ها نمی‌توانند مانند ایران ارتباطات قوی با کشور و مردم افغانستان داشته باشند.

ظهوری گفت: این موضوع بسیار مهم است در آستانه فصل سرما زمینه سازی فعالیت‌های تجاری با توجه به شرایط جدید افغانستان شکل بگیرد و ارتباطات با توجه به نیازمندهای مردم افغانستان شکل بگیرد. معتقدم حتی بین ایران و طالبان هم همکاری های اقتصادی ادامه خواهد داشت.   

 منبع: ایلنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا