دلار ۲۸هزارتومانی خریدار ندارد

دلار ۲۸هزارتومانی خریدار ندارد

بازار ارز در حالی این روزها بار دیگر ملتهب شده و نوسانات افزایشی به خود گرفته است که دلیل موجه و قابل‌قبولی برای این افزایش دیده نمی‌شود و مروری بر تحولات هفته گذشته و روزهای پیشِ‌رو بیشتر نشان از ثبات در این بازار است.

به‌روزترین‌ها– بازار ارز اوایل هفته گذشته با انتشار خبر مشخص شدن تاریخ شروع مذاکرات احیای برجام در ۸ آذرماه کاهشی شد اما پس از گذشت چند روز از شدت تأثیر این خبر در بازار کاسته شد و معامله‌گران با استناد به اظهارات ضد و نقیض طرفین مذاکرات و با برجسته کردن این گزاره که مذاکرات در کوتاه‌مدت به سرانجام نخواهد رسید و فرسایشی خواهد بود نرخ دلار را به‌سمت خروج از کانال ۲۷ هزار تومان و ورود به کانال ۲۸ هزار تومانی هدایت کردند.

اما به‌نظر می‌رسد این گروه از معامله‌گران فراموش کرده‌اند که نفس شروع مذاکرات فارغ از کوتاه‌مدت و یا فرسایشی بودن آن سیگنالی مثبت به‌همراه دارد و در بدترین حالت موجب رکود و کاهش حجم معاملات در بازار خواهد شد. لازم به یادآوری است که مذاکرات قبلی برجام بیش از ۲۰ ماه طول کشید و طی آن تلاطم و التهاب خاصی در بازار ارز کشور مشاهده نشد لذا تأکید بر فرسایشی بودن مذاکرات نمی‌تواند دلیلی بر افزایش ناگهانی و شدید نرخ ارز باشد.

از سوی دیگر نگاهی به وضعیت معاملات بازار رسمی ارز کشور در قالب حواله و اسکناس که از طریق سامانه نیما و بازار متشکل ارزی انجام می‌شود نشانگر بهبود اوضاع نسبت به سال گذشته است، در این خصوص و طبق اعلام بانک مرکزی حجم معاملات در نیما طی هفت ماه ابتدای سال جاری معادل کل سال گذشته بوده و در بازار متشکل ارزی نیز با رشدی قابل‌توجه به ۱.۱ میلیارد دلار رسیده است.

همچنین رییس‌کل بانک مرکزی چندی پیش تأکید کرده بود که  وصول درآمدهای ارزی دولت در هفت ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، سه برابر شده است.
علاوه بر این نگاهی به رفتار بازارساز در دو سه ماه گذشته نشان می‌دهد که بازارساز تمایلی برای ورود نرخ ارز به کانال ۲۸هزارتومانی ندارد و هرگاه نرخ ارز به حوالی این قیمت رسیده است با قدرت وارد عمل شده و نرخ را به عقب رانده است، امری که تحلیلگران فنی و تکنیکال نیز بر آن صحه می‌گذارند و کانال ۲۸هزارتومانی را به‌عنوان نقطه مقاومت بازار اعلام می‌کنند.

در این خصوص مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که برای دلار ۲۸هزارتومانی خریدار چندانی در بازار وجود ندارد و نرخ ارز توان بالا رفتن بیش از این را در مقطع فعلی ندارد.

کنار اینها تلاش برای جبران کسری بودجه دولت از طریق فروش ارز در نرخ‌های بالا و نیز فروش ارز در قیمتهای بالا توسط سفته‌بازان و نوسانگیران از جمله مواردی است که همواره در شرایط مشابه مورد توجه فعالان و تحلیلگران بازار بوده است.

 منبع: تسنیم