قیمت کارخانه‌ای خودرو ۸ برابر شود، نرخ بازار ۱۶ برابر می‌شود!

قیمت کارخانه‌ای خودرو ۸ برابر شود، نرخ بازار ۱۶ برابر می‌شود!

دبیر انجمن قطعه سازان صنایع همگن گفت:زمانی که قیمت خودرو درب کارخانه ۸ برابر افزایش پیدا می‌کند، قیمت آن در بازار آزاد ۱۶ برابر می‌شود.

به‌روزترین‌ها– قیمت خودرو چندی پیش ۱۸ درصد گران شد که به گفته  آرش محبی نژاد، این افزایش باعث شد سود حاشیه‌ای آن در بازار آزاد به ۳۰ درصد برسد.

محبی نژاد می‌گوید: قطعه سازان توان تولید قطعه با کیفیت مطابق سفارش مشتری را دارند، اما متاسفانه با محدودیت قیمت در تولید مواجه هستند.

به گفته دبیر انجمن قطعه سازان صنایع همگن، علاوه بر مشکلات ناشی از نقدینگی و عدم امکان سرمایه گذاری در تجهیز خطوط تولید، تحریم نیز امکان اتصال قطعه سازان به جهان قطعه سازی را نمی‌دهد.

فاطمی امین وزیر صمت گفته است: برای اصلاح وضعیت صنعت خودرو، ۹ پروژه در وزارت صنعت  آغاز شده که یکی از آن‌ها اصلاح ساختار صنعت خودرو بود چرا که به عنوان مثال چندین مجموعه در کشور روی موتور خودرو یا در زمینه آزمایش و قطعه سازی کار می‌کنند که این‌ها هزینه‌های زیادی ایجاد می‌کند. برخی از این ۹ پروژه در مدت ۶ ماه و برخی حداکثر در دو سال به نتیجه خواهد رسید یعنی تا دو سال آینده اصلاح ساختاری در صنعت خودرو خواهیم داشت.

به گفته کارشناسان صنعت خودرو، کیفیت موضوعی غیردستوری است به طور کلی عوامل موثر بر کیفیت، دانش فنی، فناوری، قیمت، سیستم‌های کیفی، مواد اولیه، نقدینگی، به روز آوری ماشین آلات و … هستند.

 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان