شروع آتشین بورس در هفته اول سال

شروع آتشین بورس در هفته اول سال

شاخص کل بورس تهران امروز دهم فروردین ماه ۱۴۰۰با رشدی بیش از ۱۷هزار واحدی به روند صعودی که در سال ۱۴۰۱ در پیش گرفته ادامه داد و بسیاری از سهامداران را نسبت به آینده بورس در سال جدید بسیار امیدوار کرد. در حالی هفته برای معامله گران بازار سرمایه به پایان رسید که شاخص کل بعد از مدت ها در کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی تثبیت شده و به نظر می رسد روند صعودی بازار کماکان ادامه داشته باشد.

به‌روزترین‌ها– شاخص کل بورس با رشد بیش از ۱۷هزار واحدی معاملات را به پایان برد، به‌نحوی که رشد ۱۷هزار و ۹۱۹واحدی شاخص کل آن را در ارتفاع یک میلیون و ۴۳۲هزار واحدی قرار داد. شاخص‌ هم‌وزن نیز با ۰.۸درصد رشد در محدوده ۳۶۵ هزار و ۹۰۸ واحدی قرار گرفت. ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس نیز با افتی چشمگیر نسبت به روزهای اخیر به سه هزار و ۹۲۵میلیارد تومان رسید.

سالی که نکوست…

قانونی نانوشته و غیررسمی در بین سهامداران قدیمی بازار سرمایه وجود دارد که هرگاه روند بازار در فروردین ماه مثبت و رو به رشد باشد تا پایان سال برآیند مسیری که بورس در پیش می‌گیرد مجموعا مثبت خواهد بود. البته نگاهی به وضعیت کلی بازار در سالهای اخیر این تصویر را برای ناظران ترسیم می کند که شاید بتوان این قانون را برای بازار سرمایه صادق دانست اما نمی‌توان از آن به عنوان قانونی لایتغیر نام برد.

هرچند بسیاری از سهامداران و حتی تحلیلگران بورسی نیز نسبت به آینده بازار سرمایه با توجه به وجود خوشبینی نسبت به حصول توافق در راستای مذاکرات وین بسیار مثبت بوده و بسیاری معتقدند که روزهای به مراتب بهتری در انتظار بورس خواهد بود.

البته نمی توان از جهش های شارپی نرخ دلار در روزهای اخیر نیز غافل شد که زمینه ساز رشد شاخص کل بازار سرمایه در هفته ای که گذشت شد. هرچند دلایل دیگری نیز می توان برای سبز شدن تابلوها برشمرد اما روی هم رفته به نظر می رسد جو غالب در بازار نسبتا مثبت و امیدوارکننده است و این فضا احتمالا به هفته آینده و معاملات آتی بازار سرمایه تسری خواهد یافت.

البته جمعی از کارشناسان نیز بر این باورند که بازار همواره در هفته نخست سال که همزمان با تعطیلات نوروزی است رفتارهایی غیرمعمول و خارج از الگوی طبیعی و منطقی بورس از خود نشان می دهد که تحولات امسال نیز شامل این الگو می شود. هرچند این دیدگاه موافقان زیادی ندارد اما به نظر می رسد نسبت به تداوم روند فعلی بازار بسیاری از سهامداران نیز تردیدهایی جدی داشته و نگران تغییر جهت شاخص و بازگشت به مسیر رکودی هفته های پایانی سال ۱۴۰۰ هستند.

 منبع: اقتصادآنلاین