ترمز قیمت پراید دست کیست؟
بهروزترینها– چرا مردم همچنان خودرو پراید خریداری می کنند؟ چرا قیمت این خودرو که دو سال است از خط تولید حذف شده مانند سایر خودروها افزایش پیدا می کند؟ چرا خودرویی که استاندارد ۸۵ گانه را ندارد، در بازار به ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است؟این چرایی ها است که اخیرا در ذهن مخاطبان و منتقدان صنعت خودرو شکل گرفته است.
۱۷ مرداد ۹۹ مراسم رسمی توقف ساخت و خروج پراید از خط تولید، برگزار شد و سایپایی ها با این خودرو که لقب های مختلف گرفته بود برای همیشه خداحافظی کردند. در آن برهه زمانی سازمان ملی استاندارد اعلام کرد که خودروی پراید دیگر نمی تواند استانداردهای ۸۵ گانه را پاس کند، از همین رو، این خودرو مانند پیکان به تاریخ پیوست.
سایپا با کنار گذاشتن پراید تصمیم گرفت که خودروهای به روز که توانایی پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه را دارد به تولید انبوه برساند. در آن مقطع زمانی تولید خودروهای تیبا، ساینا و کوییک مدنظر قرار گرفت. از روزی که خودرو پراید کنار گذاشته شد، قیمت آن در بازار سیر افزایشی به خود گرفت به گونه ای که ۱۹ شهریورماه ۹۹ قیمت این خودرو ۱۰۰ میلیون تومان شد. پراید پا به پای سایر خودروها گران شد و اکنون می بینیم که قیمت این خودرو به بیش از ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است.
یکی از مشکلات جدی که بازار ایران دارد و بعضا در هیچ کشوری دیده نمی شود، گرانی کالاهایی است که به دلایل مختلف از خطوط تولید حذف شدند. این امر در مورد صنعت خودرو بیش از هر کالای دیگری دیده می شود. زمانیکه پیکان به موزه سپرده شد قیمت این خودرو در آن مقطع زمانی یک میلیون تومان گران شد و بعد از آن هم به جای آنکه مردم سراغ خودروهای از رده خارج نروند، باز هم تقاضا برای خرید این خودرو بیشتر شد تا جایی که برخی از نمایشگاه داران تخصص شان خرید و فروش پیکان بود. برخی از نمایشگاه داران به جهت سودهای کلانی که عایدشان می شد به رونق بازار پیکان کمک کردند و هنوز هم می بینیم که این خودرو با قیمت بالا خرید و فروش می شود.
در مورد خودرو پراید هم چنین اتفاقی افتاده، در حالی که سایپا بیش از یکسال و نیم است که این خودرو را تولید نمی کند، پراید هم راستا با خودروهایی که استاندارد ۸۵ گانه دارند، گران می شود. گفته شده فعالیت های دلال گونه و واسطه گری باعث افزایش قیمت این قبیل خودروها می شود. از آنجا که با هدف توزیع متوازن و پاسخ دهی مناسب به متقاضیان خرید خودرو، فروش خودرو به صورت قرعه کشی است، دلالان و واسطه ها نمی توانند در بازار خودروهای صفر کیلومتر جولان زیادی دهند اما با در اختیار داشتن بازار خودروهای کارکرده و به خصوص پراید که همواره معیار قیمت خودروها در بازار بوده است، قیمت ها (در بازار) دستکاری می شود و اعداد و ارقامی ثبت می شود که با هیچ منطقی هماهنگ نیست. وقتی دلالان و واسطه ها پرایدی که خودروساز تولید نمی کند را ۲۰۰ میلیون تومان به فروش می رسانند، متناسب با آن قیمت سایر خودروها در بازار بیشتر می شود و عملا سودهای بیشتری نصیب سودجویان بازار خودرو می شود.
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو هم در این باره می گوید که پراید مدتی است که از گردونه تولید خارج شده است و لذا در شرایطی که همه چیز گران می شود دارندگان این خودرو نیز احساس می کنند که می توانند قیمت فروش را بالا اعلام کنند.
اما ترمز قیمت پراید دست کیست؟ کارشناسان و فعالان بازار اعتقاد دارند تا زمانیکه بی جهت عطش خرید خودرو در بازار باشد، قیمت این خودرو و سایر خودروها را نمی توان کاهش داد. بدین جهت تنها کسانی که می توانند ترمز قیمت خودرو را بکشند، مردم هستند. اگر بازار به آرامش برسد سودجویی ها تا حدودی فروکش خواهد کرد و خودروهایی که کنار گذاشته می شوند دیگر جهش قیمت پیدا نخواهند کرد.
طی چند وقت اخیر که موضوع حذف خودرو پژو۴۰۵ از خطوط تولید ایران خودرو رسانه ای شده، موج افزایش قیمت به این خودرو هم رسیده و تقریبا هر روز قیمت این خودرو در بازار گران می شود و از سوی دیگر شنیده ها حکایت از آن دارد که برخی ها به دنبال خرید ۴۰۵ صفر کیلومتر هستند. خودروهایی مثل پراید و پژو ۴۰۵ که نسبت به سایر خودروها قیمت کمتری دارند و طیف وسیع تری از مردم می توانند این خودروها را خریداری کنند، به شدت تحت احاطه سودجویان است و آنها اجازه نمی دهند که قیمت این خودروها در بازار واقعی شود.
منبع: تسنیم