آب مشترکان بد مصرف قطع می‌شود

آب مشترکان بد مصرف قطع می‌شود

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه تنها ۶ درصد مشترکان آب بد مصرف هستند، گفت: آب مشترکان بد مصرف در صورت تداوم رفتار غلط مصرفی از چند ساعت تا چند روز قطع خواهد شد.

به‌روزترین‌ها– «فیروز قاسم‌زاده» روز یکشنبه در نشست خبری افزود: تنها ۶ درصد مشترکان آب بد مصرف هستند که در صورت بی‌توجهی به الگوهای مصرف مشمول قطع آب خواهند بود.

وی ادامه داد: مشترکان آب به سه دسته خوش مصرف‌ها، پرمصرف‌ها و بد مصرف‌ها تقسیم می‌شوند که برای مشترکان بد مصرف در صورت تداوم رفتارید مصرفی تعرفه‌ها به‌صورت پلکانی افزایش خواهد یافت.

سخنگوی صنعت آب گفت: این افزایش تعرفه‌ها به حدی خواهد بود که قیمت تمام شده تأمین آب برای این مشترکان لحاظ خواهد شد.

تدوین برنامه سخت‌گیرانه برای بخش اداری کشور

قاسم‌زاده ادامه داد: قیمت تمام شده هر مترمکعب آب را حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد.

وی از تدوین برنامه سخت‌گیرانه برای بخش اداری کشور خبر داد و خاطرنشان ساخت: برنامه‌های این بخش تا ۷۰ درصد پیشرفت داشته است.

سخنگوی صنعت آب گفـت: آب یکی از محوری‌ترین مسائل جهانی است که اکنون مناقشه‌های زیادی نیز در باره آب‌های مشترک بین کشورها در جریان است.

قاسم‌زاده ادامه داد: کشورمان هم امسال در یکی از سخت‌ترین شرایط آبی قرار گرفته و باوجودآنکه دو سال داشته‌ایم این دو سال اثر چندانی بر منابع آبی نداشته و همچنان درگیر با خشکسالی هستیم.

وی افزود: بر همین اساس وزارت نیرو مصمم شده با کمک خود ذی‌مدخلان و ذی‌نفعان آب چالش‌های آب را اطلاع‌رسانی کرده تا با کمک یکدیگر بتوان بر این چالش‌ها غلبه کرد.

۳۰۰ شهر تحت تنش آبی

سخنگوی صنعت آب به شرایطی که منجر به ایجاد شهرهای تحت تنش آبی در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۳۰۰ شهر دارای تنش آبی بودند که برای رفع این مشکل در دو جبهه کاری برنامه‌ریزی مدونی در دولت سیزدهم صورت‌گرفته است.

قاسم‌زاده ادامه داد: برای تمام شهرهای تحت تنش آبی برنامه‌ریزی دقیقی صورت‌گرفته و در حال اجرا است و برخی هم که موجب نگرانی بیشتر است را به جد پیگیر خواهیم بود.

وی افزود: در بخش روستایی نیز طرح جهاد آبرسانی در وزارت نیرو باهدف آبرسانی به روستاهای دارای بیش از ۲۰ خانوار و به تعداد ۱۵ هزار روستا در جریان است.

سخنگوی صنعت آب گفت: بخشی از این طرح اجرا شده است و تعدادی از روستاهای استان خوزستان در قالب این طرح آبرسانی شده‌اند.

قاسم‌زاده درباره منتفی شدن انتقال آب از خزر از سوی سازمان محیط‌زیست و برنامه وزارت نیرو دراین‌خصوص ادامه داد: تلفی ما از برنامه انتقال آب از خزر این است که بر اساس جمع‌بندی و درنظرگرفتن تمام جوانب پیش برویم. اکنون در حال بررسی و پیگیری موضوع هستیم و نشست‌های مستمر برگزار می‌شود تا به نتیجه برسیم.

وی خاطرنشان کرد: فعلاً انتقال آب از خزر به طور کامل منتفی نیست.

آب مشترکان بد مصرف قطع می‌شود/ انتقال آب از دیای خزر منتفی نشده است

طرف افغان هنوز به تعهد خود عمل نکرده است

سخنگوی صنعت آب درباره آخرین وضعیت مذاکرات با افغانستان در خصوص حقابه هیرمند خاطرنشان ساخت: باتوجه‌به تغییر دولت در افغانستان نشست‌هایی برگزار شد. در سال گذشته یک نشست جدی در زرنج افغانستان برگزار شد و هفته گذشته نیز معاونان  آب دو کشور  چند روز مذاکرات فشرده در ایران داشتند.

قاسم‌زاده گفت:  طرف افغان برخی ابهامات را مطرح کرد که نهایتاً بنابراین شد که مطابق گذشته همکاری‌ها ادامه یابد؛ همچنین دستور کار جلسات آتی ارائه شد.

سخنگوی صنعت آب خاطرنشان کرد: اکنون ۸ ماه از سال آبی سپری شده، اما همکاری خوبی را شاهد نبودیم، ادعای افغانستان این بوده که ۳۰ میلیون مترمکعب رهاسازی کرده‌اند و باتوجه‌به طی ۷۰ کیلومتر مسیر آب کمتری وارد ایران شده است.

وی افزود: از حقابه هیرمند ما تنها ۳ میلیون مترمکعب را دریافت کردیم.

قاسم‌زاده ادامه داد: در هر حال هر دو کشور در شرایط خشکسالی به سر می‌برند و باید توافق لازم برای میزان رهاسازی در سال آبی جاری اتخاذ شود.

آخرین وضعیت فرونشست در کشور

سخنگوی صنعت آب درباره آخرین وضعیت فرونشست در کشور، گفت: ایران جزو کشورهایی است که بیشترین میزان فرونشست را دارد. فرونشست در کل کره زمین با یک نرخ مجاز اتفاق می‌افتد که اگر از این نرخ خارج شود مشکل‌آفرین خواهد شد.

وی در باره نرخ مجاز فرونشست ادامه داد: نرخ مجاز تعیین شده نیم الی یک سانتی‌متر تعریف شده اما این میزان در برخی از دشت‌های تهران حدود هشت سانتیمتر است اما این عدد چندان بالا نیست و رنج‌های بالای ۲۰ سانتیمتر بسیار خطرناک هستند.

قاسم‌زاده  درباره آخرین وضعیت طرح‌های انتقال آب، گفت: در خلیج‌فارس و دریای عمان فاز مطالعاتی آغاز شد، چند نقطه را لکه‌گذاری کردیم، در بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان این مطالعات در حال انجام است و مهندسی ارزش صورت می‌گیرد.

سخنگوی صنعت آب ادامه داد: انتقال آب از دریای عمان به کرمان، اصفهان، هرمزگان و یزد در فاز یک به گل گهر اجرا شده و اکنون آماده بهره‌برداری است. در سیستان و بلوچستان نیز یک طرح مطالعه شده که در بخش‌های خط انتقال در چابهار و خراسان جنوبی در حال انجام بوده و قرار است که برای صنایع و شرب آب را منتقل کند و در مسیر تمام اینها را به آب شرب برساند.

وی در باره اقدام‌های صورت‌گرفته برای نصب کنتورهای هوشمند در صنعت آب، گفت: به دلیل اینکه نصب این تجهیزات بر عهده مصرف‌کننده است، استقبال چندانی تاکنون برای این موضوع صورت نگرفت، درنهایت وزارت نیرو به این جمع‌بندی رسید که تسهیلاتی را برای نصب کنتورهای هوشمند در نظر بگیرد.

قاسم‌زاده درباره سیاست‌های وزارت نیرو برای برداشت آب‌های ژرف، افزود: یکی از تکالیف قانونی وزارت نیرو این است که روش‌های متفاوت استحصال آب را شناسایی کند و در شرایط بحرانی بتواند این ظرفیت‌ها را مورداستفاده قرار دهد. در این راستا وزارت نیرو روی بحث ‌آب‌های ژرف فازهای مطالعاتی را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: در این راستا لکه‌گذاری‌هایی در سطح کشور صورت‌گرفته و تحقیقات لازم انجام شده است. در سیستان و بلوچستان و زاهدان این طرح برای اثبات درستی تحقیقات اجرا شده و قرار است ۱۰ چاه را در سیستان ایجاد کنیم.