نان ارزان در سفره مردم؛ گندم کشاورزان در حال خرید

به‌روزترین‌ها– دولت سیزدهم با هدف هوشمندسازی یارانه نان درصدد است جلوی انحراف در مصرف آرد یارانه‌ای را بگیرد و همزمان سیاست خرید تضمینی گندم از گندم‌کاران به عاملیت بانک کشاورزی سرعت گرفته تا جایی که میزان خرید گندم به قیمت تولیدی از 5میلیون تن عبور کرده است. پیش‌بینی می‌شود با این روند ایران از چالش تامین گندم و نان که پس از جنگ اوکراین در جهان به بحران تبدیل شده، گذر کند.

رفع نگرانی اتباع خارجی

بیژن نوروزمقدم، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی گفت: در مواردی مانند خرید نان اتباع افغانستان که فاقد کارت بانکی هستند نانوا می‌تواند با کارت خود نان بفروشد تا در ثبت سیستمی اشکالی ایجاد نشود. او در عین حال تأکید کرد: مردم با تمام کارت‌های بانکی می‌توانند نان بخرند، اما آنچه مبنای دریافت آرد سهمیه‌ای به نانواست میزان فروش نانوا براساس ثبت گزارش دستگاه کارتخوان نانوایان است و آنها به همین دلیل از دریافت مبالغ نقدی از سوی مردم اجتناب می‌کنند و در مواردی مانند خرید نان ازسوی اتباع افغانستان که فاقد کارت بانکی هستند نانوا می‌تواند با کارت خود نان بفروشد تا در ثبت سیستمی اشکالی ایجاد نشود. او در عین حال تأکید کرد: هوشمند‌سازی فروش نان طرح خوبی است چرا که در طول ۱۲سال فقط ۴بار نرخ نان تغییر کرده است. درحالی‌که همه واحد‌های صنفی هر سال متناسب با افزایش نرخ تورم افزایش نرخ داشتند. نوروزمقدم گفت: هزینه‌های یک واحد نانوایی متناسب با نرخ تورم هر سال افزایش داشته؛ درحالی‌که نانوا‌ها مجاز به افزایش قیمت تولیدات خود نبودند و با مواردی مانند افزایش اجاره بها، دستمزد کارگر و هزینه‌های آب و برق و گاز روبه‌رو بودند.

صرفه‌جویی 1.5میلیارد دلاری

محمد جلال، مشاور وزیر اقتصاد با اعلام این خبر که ۶۳ درصد نانوایی‌ها به کارتخوان هوشمند مجهز شده‌اند، تأکید کرد: افزایش قیمت نان و محدودیت خرید نان برای مردم نداریم و نه حتی ابزار خاصی تحت عنوان کارت نان یا چیزی شبیه این برای مردم وجود خواهد داشت.

مشاور وزیر اقتصاد با اشاره به برآورد صرفه‌جویی ۱.۵میلیارد یورویی سالانه با اجرای این طرح گفت: با گذشت ۵۵ روز از این طرح، ما از نظر تعداد کارتخوان ۶۳درصد از کل کشور را و از نظر تعداد تراکنش‌های فروش نان نانوایی‌ها ۸۹درصد نانوایی‌ها را پوشش داده‌ایم. این مشاور وزیر اقتصاد افزود: قبل از شروع طرح، روزانه ۷میلیون تراکنش فروش نان در کارتخوان‌های نانوایی‌های سراسر کشور داشتیم که مبتنی بر آمارهای بانک مرکزی است و الان بیش از ۶ میلیون تراکنش را روزانه در سامانه مشاهده می‌کنیم.

 دولت در کنار کشاورزان

همزمان وزارت جهاد کشاورزی هم اعلام کرد: تمام استان‌ها تحت پوشش عملیات خرید تضمینی گندم درآمده‌اند. طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی میزان خرید گندم از ۵ میلیون تن عبور کرده است. بر این اساس ارزش گندم خریداری شده به ۵۷ هزار میلیارد تومان رسیده است که با احتساب ۱۱ هزار میلیارد تومان واریزی در روزهای اخیر، تاکنون ۴۵ هزار و ۱۰۹ میلیارد تومان از مطالبات گندم‌کاران پرداخت شده است. معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: برای تشویق کشاورزان به کشت گندم در سال آینده، قیمت تضمینی خرید این محصول تا اواخر ماه آینده اعلام می‌شود. علیرضا مهاجر افزود: قیمت پایه خرید گندم ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان است. هزار تومان هم به‌عنوان جایزه درنظر گرفته شده، در نتیجه دولت مقرر کرده هر کیلوگرم با نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان از کشاورزان خریداری شود. معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه امسال میزان تولید، خرید و حتی قیمت گندم افزایش یافته است، گفت: پیش‌بینی شده خرید امسال گندم از 6میلیون تن بیشتر شود.

علت تأخیر در پرداخت پول

در شرایطی که برخی گندم‌کاران از تأخیر در پرداخت رقم فروش محصولشان گلایه دارند، مرتضی سعادتی، مدیرکل هماهنگی خرید شرکت بازرگانی دولتی، علت دیرکرد پرداخت مطالبات کشاورزان را، تامین پول گندم‌کاران از منابع مختلف اعلام کرد. او گفت: ۴۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است و مابقی مطالبات گندم‌کاران تا اواخر هفته آینده پرداخت خواهد شد. او اعلام کرد: ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلاتی بود که بانک کشاورزی پرداخت کرده و در روز‌های گذشته به‌حساب کشاورزان واریز شده است و ۷ هزار میلیارد تومان نیز مجموعه تخصیص‌های سازمان برنامه و بودجه است که همین رقم از طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها دریافت و به‌حساب کشاورزان واریز شده و مابه‌التفاوت آن از محل شرکت بازرگانی دولتی تامین شده است. این مقام دولتی میزان دقیق معوقات گندم‌کاران را طبق فایل‌هایی که به بانک ارسال شده، ۱۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت، علت عقب ماندن معوقات کشاورزان، تامین پرداخت پول گندم‌کاران از منابع مختلف است. بخشی از اخذ تسهیلات مربوط به سیستم بانکی، بخشی سازمان برنامه و بودجه و بخشی هم مربوط به شرکت بازرگانی دولتی ایران است.

گندم‌کاران 20درصد طلبکارند

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران می‌گوید: افزایش قیمت نهاده‌های دامی باعث شد حجمی از گندم تولیدشده برای مصارف خوراک دام مصرف شود. عطاءالله هاشمی، میزان خرید تضمینی گندم را 4میلیون و 900هزار تن اعلام و تأکید کرد: خرید گندم در سال‌جاری 500هزار تن بیشتر از سال گذشته است؛ این در حالی است که پیش‌بینی تولید 8.5تا 9میلیون تن برآورد شده است. او با بیان اینکه دولت مطالبات گندم‌کاران را با تأخیر پرداخت کرد، گفت: هزینه خرید 4میلیون و 900هزار تن گندم، 57هزار میلیارد تومان شده که دولت 44هزار میلیارد تومان را پرداخت کرده و20درصد از مطالبات گندم‌کاران پرداخت نشده است. رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران نمره 15را به خرید تضمینی گندم در سال ‌جاری داد و افزود: قرار بود حداکثر مطالبات گندم‌کاران در عرض یک هفته پرداخت شود، اما متأسفانه این مهم رخ نداد.

 منبع: همشهری

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا