بسته ضدترافیک مهر رسید

به‌روزترین‌ها– ترافیک؛ معضل لاینحل پایتخت که هرساله همزمان با بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی تشدید می‌شود. آنطور که مهدی چمران، رئیس پارلمان شهری گفته امسال با افزایش ۳۰درصدی شاهد ترافیک سنگینی در تهران خواهیم بود؛ موضوعی که پلیس راهور تهران نیز بر آن مهر تأیید زده است. البته بازگشایی کامل پس از ۲سال تنها دلیل این میزان افزایش بسیار سنگین ترافیک نیست.
به گزارش همشهری، حالا از یکسو مدیریت شهری تهران با تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله به‌کارگیری اتوبوس‌های تازه‌نفس  و دولت با اقداماتی نظیر دورکاری تعدادی از کارمندان  و شناورسازی ساعات کار از سوی دیگر در پی مهار ترافیک مهر ماه پیش‌رو هستند.
 از این‌ رو به‌گفته چمران قرار است تا پایان شهریورماه اتوبوس‌های جدیدی وارد ناوگان اتوبوسرانی شوند. 

پیشنهادات استاندار تهران برای کاهش ۳۰درصدی ترافیک مهر
استاندار تهران عصر روز گذشته پس از جلسه شورای ترافیک استان، از احتمال استفاده از ظرفیت ۲۰ درصدی دورکاری و شناورسازی ساعات کار دستگاه‌های دولتی، مدارس و بانک‌ها با تایید مراجع بالادستی همزمان با بازگشایی مدارس خبر داد. به گفته محسن منصوری با این اقدامات یعنی اجرای طرح شناورسازی ساعت کار ادارات و دورکاری ۲۰درصدی دستگاه‌های دولتی احتمال افزایش ۳۰درصدی مشکل ترافیک حل می‌شود. او گفت: «پیشنهاد اول موضوع دورکاری دستگاه‌های دولتی است که فقط برای مهرماه ۲۰ درصد دورکاری در دستگاه‌های اداری و اجرایی اعمال شود تا از این طریق بتوان مدیریت ترافیک را انجام داد. البته تجربه خوب این موضوع در زمان کرونا نیز وجود دارد. پیشنهاد دوم هم مربوط به شناورسازی ساعات کار مجموعه‌های مختلف است.» محسن منصوری با بیان اینکه جزئیات این طرح (شناورسازی ساعت کار ادارات) پس از بررسی‌های لازم اعلام می‌شود، تأکید کرد: «آنچه که مسلم است ساعت کاری ادارات، مدارس و بانک‌ها حدود ۲ساعت در ساعات آغاز و پایانی فعالیت خود به‌صورت شناور اجرا شود. درگذشته موضوع جابه‌جایی ساعت کاری ادارات انجام شده بود؛ اما طرح شناورسازی برای اولین‌بار اجرا خواهد شد که جزئیات این طرح پس از مشورت و تأیید نهایی با دستگاه‌های بالادستی اعلام و هماهنگی با دستگاه‌ها و مسئولین تصمیم‌گیر انجام خواهد شود.» به‌گفته منصوری، کارگروهی در راستای بررسی جزئیات موارد ذکر شده تشکیل شده تا بتوان پیشنهادات مناسب درخصوص مدارس، دستگاه‌های اجرایی و اداری و بانک‌ها احصا کرد. آنطور که او گفته علاوه بر این اقدامات باید کارهای بلندمدت مانند نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و توسعه حمل‌ونقل ریلی با سرعت پیگیری شود.

ورود خودروهای جدید بدون اسقاط فرسوده‌ها
با همه اینها تعدادی از اعضای شورای شهر تهران، در نظر گرفتن عوامل دیگر که می‌توانند ترافیک  تهران در آستانه پاییز تشدید کنند را بااهمیت می‌دانند. به‌طور نمونه ناصر امانی دیروز به گفته‌های مدیرعامل یکی از شرکت‌های خودروساز که از شماره‌گذاری ۱۵هزار خودروی جدید خبر داده بود، واکنش نشان داد و گفت: « اگر طبق سنوات گذشته تنها ۴۰درصد از این خودروها سهم تهران باشند؛ یعنی به‌زودی حدود ۶هزار دستگاه خودرو وارد معابر پایتخت می‌شوند. این اقدام فاجعه است.شماره‌گذاری خودروهای جدید در حالی انجام می‌شود که اخیراً رئیس راهور تهران عنوان کرده که ۸برابر بیش از ظرفیت معابر، در تهران خودرو تردد می‌کند. با این وضعیت قطعاً در روزهای آتی شاهد افزایش ترافیک خواهیم بود.» براساس قانون قرار بوده به‌ازای شماره‌گذاری هر خودرو، یک دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شود، اما آنطور که این عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه عنوان کرده در سال‌های اخیر این کار متوقف شده است. در ادامه مهدی چمران هم با بیان اینکه تردد خودروهای فرسوده به اقتصاد ملی آسیب می‌زند، گفت: «قوانین مربوط به اسقاط خودرو و هوای پاک وجود دارد و باید به‌روز و هرچه سریع‌تر عملیاتی شوند و ضرورت دارد وزارت صمت و پلیس درخصوص اسقاط خودروهای فرسوده اقدام کنند.»

کوچه‌ها پارکینگ می‌شوند!
افزایش تعداد خودروها در تهران از یک سو منجر به ترافیک می‌شود و از سوی دیگر شهروندان را با معضل کمبود پارکینگ مواجه می‌کند. در حوزه شهرسازی قرار بوده به‌ازای هر واحد مسکونی یک پارکینگ پیش‌بینی شود، اما به‌گفته امانی وجود پرونده‌های متعدد در کمیسیون ماده ۱۰۰نشان می‌دهد که به این رویه توجه نشده و به همین دلیل امروز تهران با کسری پارکینگ مواجه است. این عضو پارلمان شهری هشدار داد و عنوان کرد: «نه‌تنها ظرفیت معابر ما تمام شده، بلکه برای نگهداری خودروها پارکینگ نداریم و در آینده نه‌چندان دور کوچه‌ها و معابر به پارکینگ خودروها تبدیل خواهند شد.»

مکث
مصوبات شورا

دیروز اعضای شورای شهر تهران با یک فوریت لایحه «مجوز مشارکت شهرداری در افزایش سرمایه بانک شهر» موافقت کردند. این لایحه‌ در راستای تسهیل اجرای انتشار اوراق مشارکت جهت بازآفرینی محدوده پیرامونی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و اجرای طرح‌های حمل‌ونقل عمومی ارائه شده است. در ادامه هم یک فوریت طرح «پیشنهاد اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون حفظ و گسترش باغ‌ها به شورای‌عالی استان‌ها» تصویب شد. به‌موجب این طرح، قرار است بررسی پرونده باغ‌هایی که مساحت آنها کمتر از ۵۰۰مترمربع است در صحن شورا انجام نشود. سپس اعضای شورای شهر تهران به بررسی ۲۱پرونده باغ‌ پرداختند که در نهایت برای ۵پرونده رأی غیرباغ صادر شد.

 منبع: همشهری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا