وضعیت دریاچه ارومیه از سال ٩٤ بهتر است

وضعیت دریاچه ارومیه از سال ٩٤ بهتر است

سخنگوی صنعت آب ضمن رد شایعاتی مبنی بر خشک شدن دریاچه ارومیه اظهار کرد: در مهرماه سال ۱۳۹۴ تراز دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۴ بود، اما اکنون این عدد به ۱۲۷۰.۱۸ رسیده که این نشان دهنده افزایش تراز دریاچه ارومیه است.

به‌روزترین‌ها– فیروز قاسم‌زاده امروز در نشست خبری با بیان این‌که مساحت دریاچه ارومیه ۱۰۰۰ کیلومتر بوده در حالی که این عدد در سال ۱۳۹۴ حدود ۷۰۰ کیلومتر بوده است، اظهار کرد: حجم آب دریاچه اکنون به یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون متر مکعب رسیده در حالی که در سال ۱۳۹۴ این عدد یک میلیارد متر مکعب بوده است.

وی با تاکید بر اینکه اکنون نگرانی‌هایی بابت دریاچه ارومیه وجود دارد چرا که شرایط تغییرات اقلیمی، مصارف و تلفات همچنین افزایش دما و کاهش بارندگی‌ها ادامه پیدا کرده است، تصریح کرد: امیدواریم در زمستان در نوار غربی بارش‌های خوبی را شاهد باشیم تا به افزایش سطح آب دریاچه کمک کند.

سخنگوی صنعت آب با بیان این‌که اقدامات ستاد احیاء همچنان تداوم دارد گفت: تکالیف وزارت نیرو در ستاد دریاچه ارومیه مشخص شده، در بخش رهاسازی نقدهایی به وزارت نیرو مطرح می‌شود اما باید توجه داشت که اولویت ما تامین آب شرب است.

وی ادامه داد: سدها می‌بایست در فصل پاییز آب شرب را تامین کند، لذا پس از رهاسازی آب به دریاچه اگر با آب شرب مواجه شویم اولویت را تامین آب شرب قرار می‌دهیم.

قاسم‌زاده با اشاره به اقداماتی که برای بستن چاه‌های غیرمجاز صورت گرفته است، ادامه داد: کاهش آب کشاورزی ۴۰ درصد تعیین شد که این مساله در حال انجام است در حوزه رهاسازی آب نیز از زمان تصویب این مساله رهاسازی صورت می‌گیرد و اکنون براساس این چارچوب در حال حرکت هستیم.

سخنگوی صنعت آب با اشاره به کیفیت آب شرب در آذربایجان غربی اظهار کرد: علت کاهش کیفیت آب ورود تراز پایین سد به تصفیه‌خانه بود که منجر به بوی نامتبوع و کدری آب شد، اما این موضوع در مدت کوتاهی برطرف شد و اکنون آب باکیفیت و استاندارد تحویل داده می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت منابع آبی گفت: اکنون شرایط زیر نرمال است و خشکسالی ادامه دارد و علی‌رغم این‌که نسبت به سال گذشته میزان بارندگی‌ها ۳۰ درصد افزایش یافته، اما نسبت به نرمال ۱۸ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان این‌که امسال مخازن سدها ۴۱ درصد پرشدگی دارند اظهار کرد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته در سال‌های اخیر میزان پرشدگی مخازن باید به ۵۰ درصد می‌رسید اما طبق آمار پنج سال گذشته ۳۵ درصد کاهش داشته‌ایم.

قاسم‌زاده ادامه داد: با توجه به کنترل‌هایی که انجام شد میزان خروجی آب ۱۸ درصد کاهش یافته است، اما علی‌رغم کاهش بارندگی‌ها و وضعیت نامناسب حجم سدها با تنش چندانی در تامین آب مواجه نبودیم.

سخنگوی صنعت آب با اشاره به طرح آبرسانی غدیر اظهار کرد: طرح آبرسانی غدیر با یک پنجم هزینه پیش‌بینی شده بود و با کیفیتی به مراتب بهتر به بهره‌برداری رسید، طرحی که در دولت سیزدهم برای آبرسانی به خوزستان در نظر گرفته شده است به نام طرح میان‌مدت غدیر بسیار با طرح قبلی متفاوت بوده و می‌توان ادعا کرد طرح ابتکاری در این دوره رقم خورده است.

وی با بیان این‌که طرح میان‌مدت غدیر از نظر هزینه با یک پنجم هزینه پیش‌بینی شده و با یک هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده دلیل کاهش هزینه‌ها نیز تغییرات اساسی در طرح میان‌مدت نسبت به طرح قبلی است و باید گفت که طرح جدید با اصلاحات جدی در دولت سیزدهم اجرایی شد.

قاسم‌زاده با اشاره به وضعیت تامین آب در استان همدان اظهار کرد: ضمن عذرخواهی از مردم هنگامی که این مشکل در استان همدان به وجود آمد تیم‌های فنی از همان ابتدا حضور داشتند دلیل این امر این بود که براساس پیش‌بینی‌هایی که اتفاق افتاده بود تصفیه‌خانه شهید بهشتی می‌بایست وارد مدار می‌شد، اما به دلیل افزایش دما این اتفاق نیفتاد و با مشکل تامین آب مواجه شدیم.

وی ادامه داد: متاسفانه در آن ۱۰ روز مخازن خالی شدند و تا وارد مدار شدند مجدد با سختی مواجه شدیم؛ اما پیش‌بینی می‌شود که نهایتا تا هفته آینده تامین آب شهر همدان به صورت پایدار صورت گیرد تا مشکلی به وجود نیاید.

سخنگوی صنعت آب با اشاره به پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای تامین آب در پاییز و زمستان اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود که پاییزی کم‌بارش اما زمستانی پربارش را پیش‌رو داشته باشیم به لحاظ تامین آب نیز مشکل نخواهیم داشت و در فصل زمستان نیز آب مورد نیاز بخش کشاورزی را تامین می‌کنیم.

قاسم‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا افزایش احداث مسکن می‌تواند مشکلاتی را برای تامین آب به وجود آورد، گفت:‌ احداث مسکن به معنای جمعیت جدید نیست و خانه‌های جدید میزان مصرف را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهند ضمن این‌که برای هر طرح توسعه‌ای برنامه ‌ریزی‌های لازم برای تامین آب صورت می‌گیرد.

وی درباره باروری ابرها گفت: این برنامه در دولت دنبال می‌شود، اما زمانی که توده هوا فعال باشد نسبت به باروری اقدام می‌کنیم.

سخنگوی صنعت آب با اشاره به آخرین وضعیت تخصیص حقابه هیرمند گفت: در سفر وزیر نیرو به افغانستان و طی مذاکراتی که صورت گرفت قرار شد آب به سمت گودزره نرود و سازه اصلاح شود. اکنون ۱۹ میلیون متر مکعب آب وارد چاه نیمه ها شده و سرجمع در سال جاری ۲۷ میلیون متر مکعب آب به ایران رسیده است.

قاسم‌زاده با اشاره به حقابه زاینده رود گفت: قرار بود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب وارد سد شود اما با تغییراتی که صورت گرفت مقرر شد ۹۵۰ میلیون متر مکعب ورودی داشته باشیم که تاکنون ۹۵۸ میلیون متر مکعب محقق شده است، اما این میزان آب پاسخگوی نیاز پایین دست، کشاورزی و شرب نبود، جلسات متعددی با مردم و کشاورزان داشتیم و در شرق و غرب اصفهان آب شرب تامین شد به‌گونه‌ای  که پنج نوبت آب به غرب و سه نوبت هم برای شرق رهاسازی شد.

وی با بیان اینکه قرار شد ۳۲۰ میلیون متر مکعب برای کشاورزان اصفهان و ۷۵ میلیون متر مکعب برای کشاورزان چهار محال تامین شود، اظهار کرد:  اکنون پیش بینی این است که آب شرب بدون مشکل تامین شود، اما لازم است مدیریت مصرف هم صورت گیرد، در حال حاضر زاینده رود ۱۹۴ میلیون متر مکعب آب دارد که نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد کاهش یافته است.

 منبع: تسنیم