بورس

کوتاهی دست دلالان با عرضه خودرو در بورس کالا

به‌روزترین‌ها– آقای امیرحسن کاکایی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت و معدن افزود: بزرگترین مشکل صنعت خودرو این است که بعد از تحریم‌ها به جای اینکه توسعه صنعت خودروسازی و قطعه سازی را پیش بگیریم، آن را به گونه‌ای قیمت گذاری کردیم که باعث از بین رفتن سرمایه، کاهش نقدینگی، افزایش هزینه‌ها و در نهایت کاهش ظرفیت تولید شد.

وی با بیان اینکه در گذشته سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو تولید می‌شد، اما به مرور زمان این تعداد کاهش یافت، گفت: تولید خودروسازان هر ساله روند کاهشی داشته به طوری که سال گذشته کمتر از یک میلیون خودرو تولید شد.

این کارشناس خودرو ادامه داد: در حالی که مسئولان اعلام کرده اند که تولید خودرو افزایشی خواهد بود، اما اقتصاد این اجازه را نمی‌دهد همانطور که امسال نیز تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو در دستور کار خودروسازان بود، اما با گذشت نیمه نخست سال نبود تغییر چندانی در تولیدات، بعید است تا پایان سال به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه برسیم.

رفع مشکلات صنعت خودروسازی در گرو آزادسازی قیمت‌ها

استاد دانشگاه علم و صنعت، آزادسازی قیمت‌ها را راهکاری در رفع مشکلات صنایع خودروسازی دانست و گفت: مشکل این است که آزادسازی قیمت خودرو انجام نمی‌شود و مسئولان آن را قبول نمی‌کنند.

کاکایی با بیان اینکه راه دیگر شفافیت قیمت خودرو، عرضه در بورس کالاست، افزود: عرضه خودرو در بورس کالا از طرفی می‌تواند قیمت‌ها را کنترل و شفاف کند و دلال‌ها کمتر می‌توانند وارد این بازار شوند، اما از طرفی هم با چالش‌هایی رو به رو خواهد بود که کارشناسان بورس باید پاسخگوی آن باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: افزایش تولید به یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو نیاز به سرمایه دارد که باید زیرساخت آن فراهم شود؛ زمانی که سرمایه به سمت تولید برود، این صنعت سود آور خواهد شد، اما اکنون نقدینگی خودروسازان کم است و زیان ده شده اند.

 منبع: خبرگزاری صداوسیما

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا