همه چیز درباره مالیات کارتخوان ها

همه چیز درباره مالیات کارتخوان ها

تجارت نیوز نوشت:براساس قانون جدید مجلس درباره مالیات، کلیه دارندگان دستگاه‌های پوز موظف‌اند تا برای جلوگیری از جریمه‌های احتمالی یا قطع دسترسی به خدمات بانکی، در سایت مالیات کارتخوان ثبت‌نام و مبلغ آن را بپردازند.

به‌روزترین‌ها– قصد داریم اطلاعات جامعی را درباره نحوه محاسبه مالیات کارتخوان و پرداخت آن در اختیار شما قرار دهیم؛ بنابراین‌ با مطالعه این مطلب کاربردی، دانشتان را درباره پرونده مالیاتی کسب‌وکار خود افزایش داده و از اعمال جریمه‌های سنگین مالیاتی جلوگیری کنید.مالیات دستگاه پوز چند درصد است؟ آشنایی با نحوه محاسبه مالیات کارتخوانبرای محاسبه مالیات کارتخوان از همان فرمول مالیات بر درآمد مشاغل استفاده می‌شود.

براساس قانون، کلیه تراکنش‌هایی که توسط دستگاه‌های کارتخوان انجام می‌شوند، فعالیت شغلی بوده و مشمول مالیات هستند؛ بنابراین توجه داشته باشید که مالیات جداگانه‌ای به نام مالیات دستگاه پوز وجود ندارد. درواقع، اتصال دستگاه کارتخوان به سامانه مالیاتی فقط برای شفاف‌سازی امور انجام می‌شود.

به‌طورکلی، نرخ مالیات دستگاه پوز به‌صورت زیر است:‌

• برای مازاد سودی که نسبت به درآمد ۳۵‌میلیون و ۶۰۰‌هزار تا ۵۰‌میلیون تومان کسب می‌کنید: ۱۵ درصد

• برای مازاد سود رقم ۵۰ تا ۱۰۰‌میلیون تومان: ۲۰ درصد • برای مازاد مبلغی بیش از ۱۰۰‌میلیون تومان: ۲۵ درصد

افرادی که نمی‌دانند مالیات کارتخوان چقدر است، به‌اشتباه تصور می‌کنند که با اعلام دستگاه‌های خود به اداره مالیات، باید مبلغ بیشتری پرداخت کنند. داشتن دستگاه‌های پوز، به‌معنای پرداخت مالیات مضاعف نیست؛ شما موظف‌اید با استفاده از ابزارهایی مانند یک نرم افزار حسابداری فروشگاهی یا شرکتی، امور مالیاتی خود را سامان داده و مالیات بر درآمد خود را نیز سر وقت پرداخت کنید. البته مبالغ مذکور برای افرادی است که در سامانه مالیات کارتخوان ثبت‌نام کرده‌اند.

مالیات افرادی که در سایت مالیات کارتخوان ثبت‌نام نکرده‌اند، چطور محاسبه می‌شود؟

همه افرادی که دستگاه پوزشان را به سامانه مالیاتی متصل کرده‌اند، بین ۰ تا ۲۵‌درصد از درآمد سالانه خود را به‌عنوان مالیات پرداخت می‌کنند؛ اما برای افرادی که دستگاه کارتخوان را به سایت مربوطه وصل نکرده‌اند، ماجرا متفاوت است! این افراد باید پس از بررسی بهای تمام شده کالاهای خود و پرداخت مالیات بر مشاغل، مبلغی را نیز به‌عنوان جریمه توجه نکردن به قانون پرداخت کنند.

در پاسخ به این سؤال که «بهای تمام شده چیست»،‌ باید بگوییم که این شاخص برای سنجش عملکرد شرکت و بهبود برنامه‌ریزی و تصمیم‌های آتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای ثبت یا استعلام مالیات کارتخوان با کد ملی چه باید کرد؟

کلیه دارندگان دستگاه‌های کارتخوان می‌توانند با ورود به سامانه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my.tax.gov.ir، دستگاه‌های کارتخوان خود را به سامانه متصل کنند. با این کار از تراکنش‌های دستگاهتان برای محاسبه آنلاین مالیات کارتخوان استفاده می‌شود.

برای مشاهده دستگاه‌های پوز متصل خود و استعلام مالیات کارتخوان با کد ملی نیز باید وارد همین سامانه شوید.در این سایت امکان مشاهده همه درگاه‌های پرداخت الکترونیکی که به نام شما ثبت شده‌اند، فراهم شده است. البته اگر هنوز در سامانه مذکور ثبت‌نام نکرده‌اید، باید پیش از هر اقدامی روی گزینه ثبت‌نام کلیک کرده و فرآیند نام‌نویسی در سایت را مرحله‌به‌مرحله طی کنید.

فرآیند لغو مالیات کارتخوان چگونه انجام می‌شود؟

اگر به هر دلیلی قصد دارید یکی از دستگاه‌های پوز متصل به سامانه امور مالیاتی را لغو کنید، کافی است وارد قسمت «ساماندهی پذیرنده‌های بانکی» در سایت شوید. در این صفحه امکان غیرفعال‌سازی درگاه‌های پرداخت الکترونیکی نیز فراهم شده است. با لغو دستگاه، این درگاه از سایت حذف خواهد شد.

دریافت کد مالیاتی کارتخوان؛‌

اقدامی برای شفاف‌سازی و شناسایی میزان درآمد افرادکسب‌وکارهایی که متقاضی دریافت دستگاه پوز هستند،‌ باید کد مالیاتی خود را دریافت کنند. کد مالیاتی ابزاری برای شفاف‌سازی و شناسایی مشمولان پرداخت مالیات است؛‌ بنابراین اگر شما نیز از دستگاه کارتخوان استفاده می‌کنید، باید ابتدا برای دریافت کد مالیاتی اقدام کنید. این کد، پل ارتباطی میان اطلاعات مالیاتی افراد و تراکنش‌ها و داده‌های بانکی است. مشاغلی مانند کسب‌وکارهای اینترنتی، گیمرها، فروشندگان، مدرسان دوره‌های آنلاین و حتی فریلنسرهایی که از دستگاه پوز استفاده می‌کنند، موظف به دریافت کد مالیاتی از اداره مالیات هستند.

آیا دستگاه‌های پوز سیار نیز مشمول مالیات می‌شوند؟

امروزه به‌طور گسترده‌ای از دستگاه‌های کارتخوان سیار و قابل‌حمل در کسب‌وکارهای مختلف کشور استفاده می‌شود. شاید برای دارندگان این دستگاه‌ها نیز سؤال‌هایی مانند اینکه «مالیات کارتخوان چقدر است؟»‌ یا «آیا دستگاه پوز سیار نیز مشمول مالیات است؟» مطرح شود. فرقی نمی‌کند که از دستگاه سیار استفاده کنید یا ثابت؛ درهرصورت باید دستگاه کارتخوان خود را به سامانه متصل کنید. نحوه محاسبه مالیات دستگاه پوز برای هر دو نوع دستگاه یکسان است و درگاه‌های سیار هم مشمول مالیات می‌شوند.