۱۸۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی توسط صنایع بزرگ وارد مدار تولید شد
افزایش ۱۴۰۰ مگاوات دیگر تا تابستان آینده

۱۸۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی توسط صنایع بزرگ وارد مدار تولید شد

به‌روزترین‌ها– وزیر نیرو با اشاره به بهره‌برداری از ۱۸۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی توسط صنایع بزرگ کشور در ماه‌های اخیر، از اضافه شدن یک هزار و ۴۰۰ مگاوات دیگر تا تابستان سال آینده و پیش از اوج بار برق خبر داد.

“علی‌اکبر محرابیان” امروز دوشنبه در جلسه پایش ایجاد و راه‌اندازی ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی از سوی صنایع بزرگ با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: سال گذشته در چنین روزی تفاهم‌نامه‌ای بین وزارتخانه‌های نیرو و صمت منعقد و در چارچوب آن مقرر شد صنایع بزرگ و انرژی بر کشور با حمایت دولت بتوانند ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه را پایه‌گذاری کنند.

وی اظهارداشت: بر این اساس مقرر شد عمده برق تولیدی توسط این نیرگاه‌ها هم توسط همین صنایع به طور مستقیم استفاده و به این ترتیب محدودیت های برق صنایع جبران شود.

محرابیان گفت: در چارچوب این تفاهم‌نامه، عملیات اجرایی و پیگیری موارد در دستور کار قرار گرفت و صنایع بزرگ برای ایجاد بیش از ۱۴ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی اعلام آمادگی کردند.

وی ادامه داد: امروز و یک سال پس از انعقاد این تفاهم‌نامه، بخشی از واحدها ساخت نیروگاه را آغاز کردند که در حال اجرایی شدن است و در ماه‌های گذشته یک نیروگاه به ظرفیت ۱۸۰ مگاوات به بهره‌برداری رسیده است.

وزیر نیرو پیش‌بینی کرد: تا زمان اوج مصرف برق در تابستان سال آینده بخش دیگری از نیروگاه‌ها به ظرفیت یک هزار و ۴۰۰ مگاوات به بهره‌برداری رسیده و مابقی آنها نیز در طول سال آینده و همچنین سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم ناترازی‌های موجود در صنعت برق را جبران کنیم، ناگزیر از مدیریت مصرف و همچنین اجرای طرح‌های توسعه نیروگاهی و افزایش ظرفیت‌ها هستیم.

محرابیان خاطرنشان کرد: در سال نخست استقرار دولت سیزدهم برنامه‌ها در هر دو بخش محقق شد و برنامه‌های مدنظر برای کنترل پیک بار در تابستان سال آینده طی هفته جاری به تصویب خواهد رسید.

وزیر نیرو بیان داشت: سال گذشته و در زمان آغاز به کار دولت سیزدهم ۱۰۹ اقدام اجرایی در چارچوب یک برنامه از سوی وزارت نیرو تدوین شد که تا امروز ۹۵ درصد این اقدامات اجرایی شده است.

وی خاطرنشان کرد: مابقی ۵ درصد اقدامات که اجرایی نشده، در حقیقت از دستور کار خارج شده است که از آن جمله واردات برق از ترکیه قابل اشاره است.

محرابیان یادآور شد: سال گذشته افزایش ظرفیت تامین برق به میزان ۶ هزار مگاوات هدف‌گذاری شده بود که طی یک سال محقق شد و آخرین نیروگاه از این برنامه در ۲۰ روز آینده سنکرون شده و این بسته ۶ هزار مگاواتی به طور کامل اجرایی می‌شود. محرابیان همچنین از صرفه‌جویی ۴.۵ درصدی مصرف برق خانگی در سال گذشته خبر داد و گفت: با ارائه طرح پاداش مصرف یعنی اعطای جایزه معادل پنج برابر قیمت خرید برق به‌ازای هر کیلووات صرفه‌جویی، ۴۲ درصد مشترکان با رقم یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تشویق شدند و معادل همین میزان برق نیز تحویل صنایع شد.

وزیر نیرو با اشاره به وجود ۶۳۰ هزار واحد صنعتی و صنفی – صنعتی در کشور، گفت: واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی به میزان ۱۲ ساعت در طول هفته محدودیت برق دریافت کردند که البته از مجموع محدودیت آنها در طول ایام سال هم کمتر بود.

وی همچنین به ۴۰۰ واحد صنعتی بزرگ کشور اشاره کرد و افزود: معادل ۵.۳ میلیون تن در ماه، برق تحویل واحدهای سیمانی شد و همچنین با انجام برنامه‌ریزی محدودیت‌هایی برای تحویل برق صنعت فولاد ارائه شد، با این حال در ماه جولای گذشته ایران به عنوان دهمین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان با رشد ۶۴.۷ درصدی تولید فولاد مواجه شد.

 منبع: ایرنا