تشریح دلیل حذف سامانه یکپارچه فروش خودرو

تشریح دلیل حذف سامانه یکپارچه فروش خودرو

مدیر کل دفتر صنایع خودرو خاطر نشان کرد: قیمت خودرو از ابتدای سال تاکنون کمترین نوسان قیمتی را تجربه کرده است و شاهد افزایش یکباره قیمت خودرو نبودیم این در حالیست که انتظارهای تورمی در ابتدای سال بیشتر از این نرخ بود؛ ما توانستیم بازار خودرو را با افزایش عرضه کنترل کنیم.

به‌روزترین‌ها– عبدالله توکلی لاهیجانی، در پاسخ به این پرسش که وزیر صمت از حذف فرآیند قرعه‌کشی تا پایان سال جاری خبر داد این در حالیست که فعالان این حوزه بر این باورند که حذف قرعه کشی با هدف نزدیک شدن قیمت خودرو از کارخانه تا بازار انجام می‌شود آیا وزارتخانه برنامه‌ای برای تنظیم بازار خودرو بعد از حذف فرآیند قرعه کشی دارد؟ گفت: استراتژی اصلی وزارتخانه از ابتدای سال تا به امروز افزایش تولید خودرو است.

این مقام مسئول ظرفیت تولید اسمی ۲ خودروساز در هر سال را حدود ۸۰۰ هزار دستگاه عنوان کرد و افزود: خودروسازان داخلی اگر پایین‌تر از ظرفیت اسمی اقدام به تولید کنند هزینه‌های سربار آنها بالا  خواهد رفت؛ بنابراین افزایش تولید استراتژی اصلی وزارت صمت است تا اینگونه خودروها از فرآیند قرعه‌کشی خارج شوند.

وی با اشاره به شکاف تقاضا و عرضه خودرو در بازار، خاطر نشان کرد: حدود ۳ سال تیراژ خودروها افت کرد همچنین بخشی از خودروهای تولید ‌شده به دلیل نقضی به پارکینگ‌هایی این خودروسازان می‌رفتند و ما با عارضه انباشت خودروهای ناقص در پارکینگ‌ها نیز مواجه بودیم؛ اما با دنبال کردن سیاست افزایش تولید، خودروهای کامل ۲۸۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرد و خودروهای موجود در پارکینگ‌ها به صفر رسید به همین دلیل تمام خودروهای سایپا از فرآیند قرعه کشی خارج شدند.

مدیر کل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت در پاسخ به این پرسش که آیا همین اتفاقی که برای خودروهای سایپا افتاده است می‌تواند برای ایران خودرو نیز تکرار شود؟ گفت: برای ایران خودرو اتفاق‌های دیگری رخ می‌دهد؛ کاهش تولید عوارض جانبی دیگری از جمله عارضه سوداگری را با خود به همراه آورد. عده‌ای که در قرعه‌کشی سایپا شرکت می‌کردند هفته بعد در قرعه کشی ایران خودرو نیز شرکت می‌کردند و حتی اگر تولید افزایش پیدا می‌کرد با این شیوه عرضه نمی‌توانستیم از فرآیند فروش خودرو به وسیله قرعه‌کشی خارج شویم از این‌رو سامانه جامع یکپارچه را با هدف شفافیت در عرضه به وجود آوردیم.

وی با اشاره به اهداف ایجاد سامانه جامع فروش خودرو، تاکید کرد: سامانه جامع با این هدف تشکیل شد که دو خودروساز کشور به‌صورت مجزا قرعه‌کشی انجام ندهند؛ وقتی تمام خودروهایی سایپا از فرآیند قرعه‌کشی خارج شد دیگر نیازی به ادامه سامانه جامع فروش وجود نداشت؛ در حال حاضر خودروسازان به‌دنبال این هستند که فروش لیزینگی را دنبال ‌کنند و به نظر می‌رسد سامانه جامع فروش طی ۳ دوره به کارکرد خود رسیده است بنابراین ادامه آن معنا ندارد.

به گفته توکلی لاهیجانی؛ در ۶ ماه دوم سال ۲ خودروساز ۱۰۰ هزار خودرو سواری را در ماه عرضه خواهند کرد.

این مقام مسئول با اشاره به دنبال کردن سیاست واردات خودرو از سوی وزارت صمت، تصریح کرد: موانع پیشرو واردات خودرو برطرف و تلاش داریم که این مهم در سال جاری عملیاتی شود؛ واردات خودرو برای وزارت صمت اهمیت دارد چراکه ما می‌خواهیم رقابت‌پذیری در این  صنعت را حفظ و با زنده نگه داشتن جریان واردات به‌تدریج تعرفه‌ها را کاهش بدهیم.

مدیرکل دفتر صنایع خودرو نوسان‌های قیمت خودرو در سال جاری را کاهشی دانست و افزود: قیمت خودرو از ابتدای سال تاکنون کمترین نوسان قیمتی را تجربه کرده است و شاهد افزایش یکباره قیمت خودرو نبودیم این در حالیست که انتظارهای تورمی در ابتدای سال بیشتر از این نرخ بود؛ ما توانستیم بازار خودرو را با افزایش عرضه کنترل کنیم. وزارت صمت سیاست قیمت‌گذاری دستوری را برای کنترل بازار خودرو در پیش نگرفت و مشاهده کردیم امسال قیمت کوئیک تا ۲۰ میلیون تومان کاهش پیدا کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که بنا به اخبار منتشر شده ۲ شرکت با آیین نامه‌ واردات خودرو موافقت کردند آیا می‌توان به روند واردات خودروهای اقتصادی امیدوار بود؟ اذهان کرد: اولویت ما واردات خودروهای اقتصادی است تا عواید واردات به طبقات خاصی از جامعه تعلق نداشته باشد، از این‌رو واردات خودروهایی که در محدوده اقتصادی هستند به الزام تبدیل شده است؛ بیش از ۱۰ شرکت برای واردات خودرو اعلام آمادگی کردند. همچنین تلاش داریم اشکالی که مجلس به واردات خودرو وارد کرده رفع و با جدیت جریان واردات خودروهای اقتصادی را دنبال می‌کنیم.

 منبع: ایلنا