نکات راه اندازی آکواریوم آب شور

حال برای تصمیم گیری راه اندازی یک آکواریوم آب شور باید به نکاتی دقت کنید که یک آکواریوم زیبا راه اندازی کنید.

ما در این مقاله قصد داریم این نکات را با کسانی که علاقه دارند برای خود، آکواریوم تهیه کنند در میان بگذاریم. پس لطفا چند لحظه ای وقت خود را به خواندن این مقاله اختصاص دهید و تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

انتخاب محل زندگی ماهی ها

اندازه اکواریومی که انتخاب می کنید بسیار اهمیت دارد و اهمیت آن از این جهت است که جایی که ماهی ها قرار است زندگی کنند هرچه بزرگتر و دلبازتر باشد، ماهی ها سالم تر خواهند ماند و دچار بیماری نمی شوند. و همچنین شما را هم از هزینه اضافی برای درمان آنها مصون میدارد. در نتیجه سلامت ساکنان آکواریوم به بزرگی سایز آکواریوم ارتباط مستقیم دارد.

هزینه راه اندازی

نکته دیگری که باید هنگام راه اندازی آکواریوم به آن دقت کنید هزینه های اولیه برای خرید انواع ماهی و تجهیزات آن است. برخی از افراد برای پایین آوردن هزینه  اقدام به خرید تجهیزات بی کیفیت می کنند ولی در اصل این موضوع علاوه بر اینکه خوب نیست بلکه باید در آینده هزینه مضاف و دوباره ای باید برای آن کنار بگذارند.

نکته دیگر که باید به آن دقت کنید این است که هرچه آکواریوم بزرگتری داشته باشید باید برای پر کردن آن هزینه بیشتری را تقبل کنید. همچنین برای خرید سنگ ریزه و درختچه ها باید دقت کنید که مناسب آکواریوم باشد زیرا درصورت استفاده نادرست از آنها باعث مرگ ماهی و آلوده شدن آب اکواریوم می شود.

نکات راه اندازی آکواریوم آب شور

خرید تجهیزات اولیه

تحهیزات یکی از مهمترین نکاتی است که باید برای داشتن یک آکواریوم جذاب و کامل به آن توجه کنید. از جمله تجهیزات مورد نیاز میتوان به فیلتر ول و مدیا، ماسه به اندازه مورد نیاز و با توجه به اندازه آکواریوم، بخاری، دماسنج، واترپمپ، لوله و شیلنگ، نمک، شوری سنج، موج ساز، کیت های تست آمونیاک و نیتریت و … اشاره کرد.

تهیه آب مناسب آکواریوم

چهارمین مورد از نکات، تهیه آب است که به چند روش میتوانید آن را انجام دهید. استفاده از آب تصویه خانگی میتواند به شما در پر کردن آکواریوم کمک کند. راه بعدی در صورت نداشتن تصویه آب این است که میتوانید از فروشگاه های مربوط به خرید و فروش لوازم آب شور، آب مخصوص آن را تهیه کنید.

به طور کلی آب آکواریوم یکی از مهمترین نکات راه اندازی آن است زیرا در صورت استفاده از انواع ماهی ها باید آب استاندارهای لازم را داشته باشد. همچنین درصورت علاقه به داشتن مرجان حتما باید این مرحله را با دقت بیشتری پیش ببرید.

نورپردازی آکواریوم

به دلیل داشتن انواع مختلف ماهی و مرجان و گیاه های مختلف در آکواریومی که انتخاب می کنید، داشتن نورپردازی برای داخل آن به زیبایی و روشنایی آکواریوم کمک می کند. علاوه بر زیبایی برای برخی از گیاهان داشتن طیف متفاوتی از نور میتوانید تقویت کننده باشد.

چراغ های ال ای دی های آکواریوم دارای طیف بین 5500 الی 8000 کلوین است. که نورهای گرم مانند زرد کلوین پایین تری نسبت به سرد مانند آبی یا سفید دارند. نور مصنوعی led ها میتوانند تقویت کننده تر از نورهای طبیعی باشند.

نکات راه اندازی آکواریوم آب شور

انتخاب ماهی مناسب           

ماهی های مخصوص آکواریم اب شور معمولا دارای گونه های خاصی هستند. از جمله گونه های انها شامل گیاه خوار گوشت خوار و همه چی خوار هستند. دلیل اینکه انتخاب ماهی ها را جز نکات قرار داده ایم این است که در صورت اطلاع نداشتن از نوع ماهی باعث پرخاشگری بین گونه ها مختلف ماهی ها ایجاد شود و همدیگر را شکار کنند.

دسته ای از ماهی هایی که میتوانید داخل لیست گزینه های انتخابی خود جای دهید شامل: فرشته ماهی که از خانواده جذاب سیلکیدها هستند، گربه ماهی کوریدوراس که به عنوان پاک کننده عالی مخازن و بسیار صلح طلب و مناسب آکواریوم هستند، ماهی بتاس که بهتر است از نژاد ماده آن استفاده شود، پلکوسوتوموس که جز گربه ماهی های رزه دار محسوب می شوند و ماهی های دیسکس که جز خانواده سیکلید به حساب می آیند. علاوه بر ماهی ها میگوهایی هم هستند که به آن میگو آب شور می گویند که میتوان از آن برای آکواریوم خود تهیه کنید.

فیلتراسیون آکواریوم

نکته دیگری که بسیار هم مهم است تهیه یک ساختار فیلتراسیون مناسب است که بر اساس پارامترهای نوع، گونه و اندازه که انتخاب می کنید برای آکواریوم باید تهیه کنید.

فیلتر فیزیکی

درصورت مدفون ماهی ها، لجن ها و جلبک ها و ذرات معلق در آب که باعث سمی شدن آب میشود داشتن فیلتر فیزیکی به نظافت و تمیز شدن آب آکواریوم کمک می کند.

فیلتر بیولوژیک

برای داشتن باکتری های مفید در آب که به تشکیل کلونی آب کمک کند تهیه فیلتر بیولوژیک از دیگر مواردی است که هنگام راه اندازی آکواریوم باید به آن توجه کرد.

فیلتر شیمیایی

این فیلتر در اصل مانند رزین ها طیف وسیعی از مواد شیمیایی مختلف را به صورت تخصصی از آب می گیرند. این مواد شیمیایی حل شده در آب هستند که از طریق فیلتر بیلوژیک تبدیل به باکتری مفید نشدند یا از طریق فیلتر فیزیکی مواد مضر آن حذف نشده است.

خرید آکواریوم و تجهیزات

برای خرید و تهیه آکواریوم مورد نظر خود بهتر است از فروشگاه های معتبر که از لحاظ محصولی تکمیل باشند اقدام به خرید کنید. یکی از این فروشگاه ها آکوا رویال می باشد که با تجربه 15 ساله در زمینه محصولات آکواریومی به خصوص مرجان آب شور مخصوص آکواریوم آماده خدمت رسانی و مشاوره به علاقه مندان می باشند.

جمع بندی

در انتها باید اضافه کنیم که داشتن یک آکواریوم چه آب شور چه آب شیرین به راحتی نیست زیرا نیاز به رسیدگی مداوم و مرتب دارند که از مرگ و میر و آلودگی آب جلوگیری شود. ولی اصلا جای نگرانی نیست شما میتوانید با اطلاعات کافی و مشاوره از کسانی که در این زمینه تخصص کافی دارند یک آکواریوم حرفه راه اندازی کنید و از داشتن آن در محیط خود به واسطه آرامشی که فراهم می کند لذت ببرید.

و همچنین با رعایت کردن نکاتی که گفته شد به راحتی اقدام به تهیه آکواریوم خود کنید. امیدواریم مطالب این مقاله برای مفید بوده باشد و از آن بهره کافی ببرید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا