افزایش ۴۰ درصدی قیمت گوشت منجمد

افزایش ۴۰ درصدی قیمت گوشت منجمد

رئیس اتحادیه دام سبک خاطر نشان کرد: بناست که ارز نیمایی روی ۲۸ هزار تومان تثبیت شود و این موضوع به معنی افزایش نرخ نهاده‌های وارداتی است که بدون تردید در قیمت تمام شده دام زنده تاثیر خواهد گذاشت و اگر مسئولان نخواهند به وعده‌های خود عمل کنند مشکلات در آینده بیش از امروز خواهد شد.

به‌روزترین‌ها– افشین صدردادرس، با اشاره به دلایل افزایش نرخ دام زنده، گفت: همواره در ۶ ماه دوم سال مصرف مواد پروتئینی و گوشت افزایش پیدا می‌کند این در حالیست که این بازه زمانی تولید دام سبک نداریم از این‌رو قیمت‌ دام زنده افزایشی می‌شود و به نظر می‌رسد که این روند افزایش قیمت طبیعی باشد.

وی ادامه داد: در سال جاری قیمت نهاده‌های دامی بعد از حذف ارز ترجیحی افزایش پیدا کرد و از سوی دیگر دولت نتوانست به وعده‌های حمایتی خود برای حمایت از دامداران در ادامه روند تولید عمل کند و در نتیجه شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار بودیم. البته در این شرایط هم ارتباط و نسبت تنگاتنگی بین قیمت دام زنده و گوشت در بازار وجود ندارد چراکه تاثیر عوامل بازار گوشت در قیمت گوشت بیشتر از دام زنده است که متاسفانه کنترلی بر روی این عوامل صورت نمی‌گیرد.

رئیس اتحادیه دام سبک میانگین قیمت دام زنده در هفته گذشته را حدود ۱۱۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: قیمت گوشت با این نرخ دام زنده باید در بازار حداقل کیلویی ۲۶۰ تا ۲۸۰ هزار تومان باشد.

صدردادرس با اشاره به تاثیرات نرخ ارز نیمایی بر دام زنده، تصریح کرد: بناست که ارز نیمایی روی ۲۸ هزار تومان تثبیت شود و این موضوع به معنی افزایش نرخ نهاده‌های وارداتی است که بدون تردید در قیمت تمام شده دام زنده تاثیر خواهد گذاشت و اگر مسئولان نخواهند به وعده‌های خود عمل کنند مشکلات در آینده بیش از امروز خواهد شد.

وی با بیان اینکه آمار کشتارهای دام سبک نسبت به دام سنگین افزایش پیدا کرده است، گفت: میانگین وزن لاشه باتوجه به اینکه انباشت دام داریم و نگهداری دام پروار در دامداری به  صرفه نیست افزایش پیدا کرده است و این نشان می‌دهد دام دامدار خریدار ندارد و پرواربندهای دام سنگین دیگر اقدام به پروار نمی‌کنند و دامدارهای دام سبک نیز به سرعت دام خود را کشتار می‌کنند و این آمار به‌خوبی نشان می‌دهد که مسئولان باید از خواب بیدار شوند و برای برون رفت مشکلاتی که پیشروی صنعت دامداری در کشور است راهکار بیاندیشند.

کاهش مصرف ملموس است

همچنین در این رابطه نیما حبیب‌فر عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان گوشت گاوی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، میان افزایش نرخ یک محصول و کاهش مصرف آن نسبت برقرار کرد و افزود: لاشه گوشت گوسفندی کیلویی ۲۸۰ هزار تومان، و ران گوسفندی کیلویی ۳۳۰ تا ۳۴۸ هزار تومان و لاشه گوشت گاوی ۲۸۰ هزار تومان شده است.

وی با بیان اینکه آمادگی افزایش نرخ گوشت را داشتیم، افزود: تورم در کشور حاکم است و قیمت دام و گوشت نیز از این اصل مستثنی نیست.

این فعال صنفی با بیان اینکه همواره قیمت آن قسمت گوشت که گران شده است مد نظر قرار می‌گیرد، گفت: زمانی‌که ضایعات گوشت برداشته می‌شود قیمت گوشت بالا می‌رود. پیش‌بینی می‌شود که باتوجه به عملکردی که شرکت پشتیبانی امور دام انجام می‌دهد قیمت را بتوانیم ثابت نگه داریم و افزایشی نشوند، کشش بازار به‌گونه‌ای نیست که در ایام پرمصرف مانند ایام نوروز یک افزایش ۵ هزار تومانی دیگر داشته باشیم.

عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان گوشت گاوی با اشاره به کاهش مصرف گوشت، گفت: هنوز خریدها ادامه دارد اما کاهش مصرف‌ چشم‌گیری است. اتحادیه آماری دقیقی از کاهش مصرف ندارد اما فرمول اثبات کاهش مصرف مشخص است عمده مصرف‌کنندگان ما حقوق ثابت دارند و کارمندان برای خرید پروتئین مبلغ ثابتی در نظر می‌گیرند و هر چه گرانی شود مصرف کاهش پیدا می‌کند.

همچنین بنا به گفته یک منبع آگاه به ایلنا وزارت کشاورزی در هفته جاری حدود ۴۰ درصد قیمت گوشت منجمد قابل عرضه در میادین میوه و تره‌بار را افزایش داد و قیمت دام زنده در میادین عرضه دام زنده به کیلویی ۱۲۵ هزار تومان رسید.

بعد از اینکه گوشت گرم منجمد می‌شود ۳۰ درصد قیمت آن افت می‌کند این در حالیست که وزارت کشاورزی ۴۰ درصد قیمت گوشت منجمد را افزایش داد.

به گزارش ایلنا، بنا به مشاهدات میدانی قیمت ران گوسفندی کیلویی ۳۴۸ هزار تومان، سردست با دنده گوسفندی کیلویی ۲۹۵ هزار تومان، سردست گوساله ۲۸۸ هزار تومان، گوشت چرخ کرده ۳۰۵ هزار تومان، گوساله خالص ۲۷۸ هزار تومان و شقه گوساله کیلویی ۲۸۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

 منبع: ایلنا