قیمت نفت سنگین ایران پایین آمد

قیمت نفت سنگین ایران پایین آمد

جدیدترین گزارش ماهانه اوپک نشان داد قیمت نفت سنگین ایران در دسامبر همسو با سبد نفتی اوپک، برای ششمین ماه متوالی کاهش پیدا کرده است.

به‌روزترین‌ها– قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران در دسامبر، به ۷۹ دلار و ۱۱ سنت رسید که در مقایسه با ۸۸ دلار و ۷۳ سنت در نوامبر، ۹ دلار و ۶۲ سنت معادل ۱۰.۸ درصد کاهش داشت. میانگین قیمت نفت سنگین ایران از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون، ۹۹ دلار و ۹۲ سنت بوده که بالاتر از  ۶۹ دلار و ۸۰ سنت در مدت مشابه سال میلادی گذشته است.

ارزش سبد نفتی اوپک دردسامبر، به ۷۹ دلار و ۶۸ سنت در هر بشکه رسید که ۱۰ دلار و پنج سنت معادل ۱۱.۱  در مقایسه با اکتبر کاهش داشت. با این حال، میانگین ارزش سبد نفتی اوپک از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون، ۱۰۰ دلار و هشت سنت در هر بشکه بوده که ۳۰ دلار و ۱۹ سنت معادل ۴۳.۲ درصد افزایش در مقایسه با میانگین قیمت ۶۹ دلار و ۸۹ سنت در مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

طبق آمار منابع ثانویه، تولید نفت اوپک که متشکل از ۱۳ عضو است، در دسامبر به ۲۸.۹۷ میلیون بشکه در روز رسید که بر مبنای ماه به ماه،  ۹۱ هزار بشکه در روز افزایش داشت. تولید نفت خام در نیجریه، آنگولا، لیبی و ونزوئلا افزایش یافت اما در کویت، کنگو و الجزایر کاهش داشت. تولید نفت ایران با ۹ هزار بشکه در روز افزایش، به ۲.۵۷۴ میلیون بشکه در روز رسید.

 منبع: ایسنا