تداوم وخامت حال و روز گاز و بنزین

تداوم وخامت حال و روز گاز و بنزین

نماینده مجلس گفت: در راهبرد اقتصادی کشور باید مشخص شود که در ۲۰ سال آینده قرار است چه کاری در حوزه انرژی انجام دهیم و بر مبنای آن وزارت نفت، نیرو و صمت خود را تطبیق دهند.

به‌روزترین‌ها– فریدون عباسی، درباره عملکرد وزارت نفت در حوزه تولید و تامین بنزین و گاز  اظهار داشت: ما جزء کشورهای بزرگ دارنده ذخایر نفت و گاز جهانیم اما این ذخایر زیرِ زمین است و باید استخراج شود که نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. در سال‌های قبل سرمایه‌گذاری‌هایی صورت گرفته و ما اقصی نقاط کشور را گازرسانی کردیم، ولی صنایع ما متناسب با آن حرکت نکردند که بخاری‌های با راندمان ۸۵ درصد در منازل استفاده شود و یا اینکه موتورخانه‌ها اصلاح نشدند، سیستم عایق ساختمان‌ها رعالت نشد. تمامی اینها در ۲۰ سال گذشته همزمان با گازرسانی به منازل باید انجام می‌شد که نشده است، یعنی متناسب با نیاز کشور این اتفاقات نیفتاده، ما فقط گاز را استخراج کردیم و هر چه مصرف بالا رفته ما تولید را بالاتر بردیم و همین باعث شده که امروز به ناترازی برسیم. 

وی افزود: اگر همزمان با رشد تولید به سمت صرفه‌جویی هم می‌رفتیم و این رفتار را از خانه‌ها شروع می‌کردیم امروز شاهد این مشکلات نبودیم. مردم باید بدانند که این صرفه‌جویی می‌تواند برای کشور منجر به درآمد شود، یعنی می‌توانیم گاز را صادر کنیم، اگر فرض هم بر این باشد که مشکل صادرات نداریم حداقل به ترکیه و عراق که مشتری هستند، می‌توانیم صادرات داشته و درآمد ارزی داشته باشیم و با ارز حاصل از آن بقیه مشکلات کشور را حل کنیم. مثلا می‌توانیم در بالادست گاز سرمایه‌گذاری کنیم، از افت فشار چاه‌ها جلوگیری کنیم و اکتشاف و حفاری جدید انجام دهیم و تولید را متناسب با تقاضا بالا ببریم. علاوه بر اینها صنایع هم باید راندمان را بالا ببرند و شرایط درست استفاده از سوخت جایگزین را داشته باشند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به موضوع بنزین تصریح کرد: وقتی سالانه خودرو به سیستم حمل و نقل اضافه می‌شود باید فکری برای تامین سوخت هم بشود، اکنون متناسب با نیاز به سوخت پالایشگاه ساخته نشده و در نظر داشتیم افزایش تقاضا را با واردات تامین کنیم اما این محقق نشد چون نیاز به ارز دارد ضمن اینکه سرمایه ملی از بین می‌رود.

وی تاکید کرد: ما در گذشته راهبرد درستی نداشتیم که تولید و مصرف را تراز کنیم باید هم در زمینه صرفه‌جویی کار می‌کردیم و هم در تولید سرمایه‌گذاری می‌کردیم، وقتی فروش نفت و گاز نداریم و کشور درآمد ندارد سهم وزارت نفت چقدر باشد که بتواند در بالادست سرمایه‌گذاری کند. در واقع ما برای توسعه پول نیاز داریم که اکنون نداریم. 

عباسی خاطرنشان کرد: در راهبرد اقتصادی کشور باید مشخص شود که در ۲۰ سال آینده قرار است چه کاری در حوزه انرژی انجام دهیم و بر مبنای آن وزارت نفت، نیرو و صمت خود را تطبیق دهند. کلا انرژی را باید در مبحث اقتصاد بررسی کنیم یعنی اقتصاد انرژی را در نظر بگیریم و با این رویه هر دولتی هم تغییر کند و با سلیقه افراد مسائل اقتصادی جابجا نشود.

وی تاکید کرد: از نظر کمیت تولید بنزین؛ سیاست دولت این باشد که راندمان پالایشگاه‌ها را بالا ببرد و همچنین پالایشگاه جدید بسازیم تا افزایش تولید داشته باشیم و هم اینکه خودروها اصلاح شوند تا صرفه‌جویی صورت گیرد، اکنون جمعیت بالا و رفاه نیز افرایش یافته، مردم سعی می‌کنند از خودروی شخصی استفاده کنند، بنابراین متناسب با آن باید تولید سوخت مورد نیاز را هم افزایش دهیم. علاوه بر اینها باید مخازن ذخیره بنزین را پیش‌بینی کنیم و ذخایر راهبردی داشته باشیم، در حوزه کیفیت هم به پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه‌ها ماموریت داده شود که در حوزه مهندسی شیمی کار پژوهشی انجام دهند و انعطاف بیشتری داشته باشند، این مراکز باید از کار کلاسیک خارج شده و کار عملیاتی انجام دهد تا نتیجه لازم حاصل شود.

 منبع: ایلنا