گرانی به بازار لاستیک هم رسید

به‌روزترین‌ها– ازسوي ديگر ثبت‌نام اينترنتي براي خريد لاستيک خودرو با قيمت مصوب دولتي توسط چند شرکت تايرساز داخلي استارت خورده که متقاضيان با مراجعه به سايت فروش شرکت‌هاي مذکور مي‌توانند براي خريد با قيمت کمتر از نمايندگي‌ها و بازار و بدون واسطه اقدام کنند.

وابسته به واردات نيستيم

رئيس سابق اتحاديه لاستيک، روغن و پنچرگيران تهران اظهار کرد: در مقايسه با قيمت خودرو و لوازم يدکي، لاستيک از ارزان‌ترين کالاها محسوب مي‌شود و گراني اخير را با توجه به وضعيت کنوني از جمله قطعي برق و حذف شدن ارز ۴۲۰۰ توماني اين صنعت نمي‌توان به دور از منطق دانست و بالاخره چرخ کارخانه‌ها بايد بچرخد. عباس سماواتي افزود: در حال حاضر حدود ۱۰ کارخانه توليد لاستيک در ايران وجود دارد بنابراين وابسته به واردات نيستيم و حدود ۷۰ درصد از لاستيک در داخل ايران تهيه مي‌شود و تنها ۳۰ درصد واردات صورت مي‌گيرد و اين روزها به علت مشکلات تحريمي، بسياري از توليدکنندگان با مشکلات مختلفي از جمله وارد کردن دستگاه‌ براي توليد محصولات روبه‌رو هستند و کارخانه‌هاي لاستيکي نيز از اين مشکلات مستثني نيستند و در وارد کردن دستگاه کاشي (دستگاهي براي ساخت لاستيک) با مشکلات زيادي از جمله گراني روبه‌رو هستند که اين مهم بر قيمت آنها نيز تاثيرگذار است. به گفته رئيس سابق اتحاديه لاستيک، روغن و پنچرگيران تهران، نبود دستگاه به روز و کندي در ايجاد قالب جديد در مقايسه با واردات از علت‌هاي عدم تامين نياز داخلي توسط کارخانجات ايراني است.

بازنده گراني لاستيک کيست؟

رانندگان را مي‌توان شاکيان اصلي اين پرونده افزايش قيمت دانست و کارخانه‌داران را کساني که نسبتا سود خوبي به دست مي‌آورند همچنين تلاش‌ها براي فروش تاير دولتي توسط توليدکنندگان نيز نتوانست دردي از وضعيت بازار تاير را درمان کند، چراکه طرح فروش اينترنتي توليدکنندگان با مشکلات عجيبي مانند کمبود عرضه و ايرادات فني بسيار همراه بوده و فروش حضوري تاير دولتي نيز به علت محدوديت نمايندگان فروش و همچنين تعداد کم تايرهاي تخصيص يافته، باعث ايجاد صف‌هاي طولاني و فرآيندي زمانبر شده، که در نتيجه بسياري از متقاضيان را از دريافت تاير دولتي منصرف مي‌کند.

تعرفه ۴۰ درصدي واردات تايرهاي سواري

رامين نورقلي‌پور، عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس معتقد است: تعرفه ۴۰ درصدي واردات تايرهاي سواري يکي از دلايل رشد قيمت لاستيک است و کاهش واردات و موانع پيش روي توليدکنندگان تاير از جمله واردات مواد اوليه و جابه جايي ارز، گراني لاستيک را در ماه‌هاي گذشته رقم زد.

توليد داخلي کفاف نياز لاستيک ايران را نمي‌دهد

نماينده مردم کردکوي، ترکمن، بندرگز و گميشان در مجلس شوراي اسلامي با ذکر اينکه ظرفيت توليد داخلي کفاف نياز لاستيک کشور را نمي‌دهد افزود: با افزايش توليد مي‌توان کمبود واردات را پوشش داد ولي تحقق اين مهم در گرو افزايش ظرفيت توليد است حجم توليد را هم نمي‌توان در کوتاه مدت افزايش داد.

واردات لاستيک به ارز ارزان قيمت نياز دارد

عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي با ذکر اينکه براي واردات لاستيک بايد ارز ارزان قيمت تخصيص پيدا کند، اظهار کرد: براي کاهش قيمت لاستيک بايد موانع پيش روي توليد مانند نقل و انتقال ارز و کالا برطرف شود. در صورتي که اين موانع رفع نشود جلوگيري از افزايش قيمت تاير اجتناب ناپذير است. اين نماينده مردم در مجلس دهم با ذکر اينکه تعرفه ۴۰ درصدي واردات تايرهاي سواري يکي از دلايل افزايش قيمت لاستيک است، يادآوري کرد: براي کاهش نرخ تايرهاي سواري بايد تعرفه واردات تعديل شود نکته قابل توجه در اين زمينه اين است که تعديل تعرفه امري زمان‌بر است و براي کاهش نرخ تايرهاي سواري بايد تعرفه واردات تعديل شود نکته قابل توجه در اين زمينه اين است که تعديل تعرفه امري زمان بر است و هرچند در برهه‌اي ارز موردنياز براي واردات لاستيک تأمين شد اما هم اکنون نياز است به‌طور ويژه مشکلات موجود در مسير توليد تايرهاي سواري رفع شود تا قيمت‌ها روند کاهشي پيدا کند. عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي با ذکر اينکه توليدات داخلي نياز بازار را تأمين نمي‌کند و واردات يکي از الزامات است، تصريح کرد: تعرفه ۴۰ درصدي موجب شده که واردات هيچ گونه توجيه اقتصادي نداشته باشد.

آغاز ثبت‌نام براي خريد لاستيک دولتي با قيمت مصوب

ثبت‌نام اينترنتي براي خريد لاستيک خودرو با قيمت مصوب دولتي توسط چند شرکت تايرساز داخلي ايران‌تاير و کوير تاير فعال شده و براي شرکت بازر نيز به‌زودي آغاز مي‌شود. متقاضيان با مراجعه به سايت فروش شرکت‌هاي مذکور مي‌توانند براي خريد با قيمت کمتر از نمايندگي‌ها و بازار و بدون واسطه اقدام کنند. شرکت‌هاي تايرساز داخلي کوير تاير، ايران‌ تاير و بارز (به‌زودي آغاز مي‌شود) فروش اينترنتي محصولات خود با قيمت مصوب دولتي را آغاز کرده تا لاستيک‌ها با قيمت مصوب دولتي مستقيما به دست مصرف‌کننده‌ نهايي رسيده و متقاضيان بتوانند با قيمت کمتر از نمايندگي‌ها و بازار دو حلقه تاير خريداري کنند. در شرايط خريد محصولات کوير تاير آمده است که جهت خريد، ابتدا بايد در سامانه ثبت‌نام و مدارک مورد نياز شامل اسکن رنگي روي کارت ملي و کارت خودرو (رو و پشت) را با حجم کمتر از ۱۰۰ کيلوبايت، بارگذاري کنيد، با هر کدملي و پلاک خودرو، امکان خريد يک جفت تاير در هر شش ماه فراهم است و مشخصات خودرويي ثبت‌نام شده بايستي با مشخصات مندرج در کارت خودرو تطابق داشته باشد؛ در غيراينصورت سفارش لغو خواهد شد. مبلغ نهايي قابل پرداخت شامل قيمت مصوب تاير، هزينه حمل (به ازاي هر حلقه تاير ۵۰ هزار تومان) و ماليات بر ارزش افزوده (۹ درصد) خواهد بود. کليه سفارش‌ها ظرف مدت چهار الي هشت روز کاري (از زمان تکميل فرآيند خريد)، توسط اداره پست تحويل خريدار با ارائه اصل کارت ملي صورت خواهد پذيرفت. محصولات کويرتاير داراي چهار سال گارانتي ‌است. در شرايط خريد لاستيک دولتي از محصولات ايران‌تاير نيز آمده است که با هر کدملي و پلاک خودرو، در راستاي توزيع همگاني سهميه تاير امکان خريد يک جفت تاير در هر سال فراهم است، در جهت تسهيل فروش و تحويل خودرو، سامانه نوبت دهي اينترنتي ايجاد شده که پس از ثبت درخواست و تعيين نوبت مراجعه، مشتري مي‌تواند به آدرس فروشگاه عرضه مستقيم شرکت مراجعه و با ارائه مدارک درخواستي تاير خود را تحويل گيرد ضمن اينکه در فروشگاه عرضه مستقيم پذيرش پول نقد مجاز نيست و پرداخت وجه صرفا از طريق کارت بانکي مقدور است و کليه تايرهاي راديال سيمي سواري عرضه شده داراي چهار سال و تايرهاي نخي وانتي ‌و باري داراي سه سال گارانتي، در قبال عيوب ناشي از فرآيند توليد هستند که متقاضيان خريد از شرکت کويرتاير مي‌توانند با مراجعه به سايت‌هاي اين شرکت‌هاي تاير ساز مراجعه کنند.

 منبع: آرمان ملی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا