ادامه رشد شاخص کل، انتخاب اغلب کارشناسان

ادامه رشد شاخص کل، انتخاب اغلب کارشناسان

در قالب یک نظرسنجی، پیش‌بینی ۱۰ کارشناس بازار سرمایه درباره روند بازار و شاخص کل بورس، در هفته پیش‌رو گردآوری شده است.

به‌روزترین‌ها–در قالب سوالی سه گزینه‌ای از ۱۰ کارشناس بازار سرمایه، در مورد پیش‌بینی روند شاخص کل بورس در هفته پیش‌رو که منتهی به چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ است، نظرسنجی صورت گرفت.

سوال و نتایج این نظرسنجی به همراه نظرات تکمیلی و کوتاه کارشناسان به شرح زیر است:

روند بازار سرمایه و بازدهی هفتگی شاخص کل بورس در هفته آتی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
۱. مثبت. افزایشی
۲. بدون تغییر چشمگیر (کمتر از ۱ درصد)
۳. منفی. کاهشی

شما مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان می‌توانید نتیجه این نظرسنجی را در نمودار زیر مشاهده کنید.

نتیجه نظرسنجی بورس باشگاه خبرنگاران جوان

همچنین در جدول زیر، علت انتخاب گزینه‌ها توسط کارشناسان توضیح داده شده است.

نام کارشناستوضیحات
نیما نائینیانگزینه دو. آخرین دقایق بازار و افزایش تقاضا در ثانیه‌های پایانی روز چهارشنبه هفته گذشته نشان داد که توان خریداران احتمالا بر فروشندگان در روز شنبه خواهد چربید و روز شنبه بازار مثبت خواهد بود. در مجموع و با توجه به آغاز به کار سامانه مبادلات ارز و طلا امیدوار هستم که این هفته مثبت و نوسانی باشد. به طور مثال شنبه مثبت، یکشنبه منفی، دوشنبه و سه‌شنبه مثبت و چهارشنبه منفی باشد.
سهیلا نقی‌پورگزینه دو. بازار سرمایه و صنایع دلاری با افزایش ارزش معاملات حرکت صعودی را تجربه خواهد کرد، انتظار می‌رود در این هفته بورس نوسانی و رو به بالا باشد همچنین با عرضه خودرو تا پایان اسفند نقدینگی به سمت بورس کالا خواهد بود.
محمد غفوریگزینه دو. با توجه به خبر نرخ تسعیر صنایع مس و ابطال ابلاغیه، فكر ميكنم اوايل هفته كمي فشار فروش داشته باشيم ولی در نهايت بازار با تحريک تقاضا می‌تواند روند متعادل و روبه مثبتي داشته باشد.
اکبر  ادهمگزینه یک. ارزش معاملات بالا، رشد سرسام آور دلار و گزارشات ماهانه خوب  دلایل این انتخاب است.
مهدی  میرزاییگزینه یک. در خصوص خبر نرخ تسعیر ارز قبلا با نرخ‌های خیلی کمتر تسعیر می‌کردند. در حال حاضر نرخ‌های ۳۶ هزار تومان نیز برای شرکت‌ها رویای است. احتمال دارد یک الی دو روز شاخص منفی شود، ولی برآیند بازار در هفته، احتمالا مثبت است.
علی  عصاریگزینه یک. شاید مس هم بتواند رشد کند ولی نظر من روی شیمیای‌ها به خاطر فصل مجامع در ابتدای سال آینده و خودرو به خاطر اتمام سررسید قراردادهای آپشن و بورس کالا تا پایان اسفند، این گزینه انتخاب می‌شود.
مصطفی صفاریگزینه یک. افزایش نرخ ارز شرکت‌های بورسی دلیل انتخاب این گزینه است.
کوروش  آسایشگزینه دو. با تصمیمات متفاوت مسئولان در رابطه با قیمت‌گذاری محصولات برخی صنایع، روند قوی را نمی‌توان برای بازار پیش‌بینی کرد.
 علی
ملک‌لی 
گزینه یک. همچنان روند افزایش نرخ ارز می‌تواند افزایش شاخص را اما نه با شتاب قبل به دنبال داشته باشد. 
 امید پورمحمودگزینه یک. بازار مثبت خواهد بود اما این روند با تغییر زیاد همراه نخواهد بود.

با توجه به انتخاب ۶۰  درصدی گزینه یک (مثبت. افزایشی) و ۴۰ درصدی گزینه دو (بدون تغییر چشمگیر) توسط کارشناسان، به نظر می‌رسد روند معاملات در هفته پیش‌رو اغلب روزها افزایشی و در بدترین حالت خنثی باشد.

لازم به ذکر است نتایج این نظرسنجی و تحلیل کارشناسان، نظر باشگاه خبرنگاران جوان نبوده و سیگنال بورسی و توصیه به خرید یا فروش محسوب نمی‌شود.

 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان