احتمال خاموشی در تابستان

احتمال خاموشی در تابستان

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: ما در حوزه تجدیدپذیر بهترین نقطه دنیا هستیم و ۹۰ هزار مگاوات پتانسیل تجدیدپذیر داریم ولی همه پروژه‌ها متوقفند.

به‌روزترین‌ها– حمیدرضا صالحی، درباره وضعیت تامین برق در تابستان با توجه به شرایط سر به سر روزهای پیک و ناترازی‌ها اظهار داشت: ما در بحث تولید و تامین برق یک چالش اصلی داریم و راه حل‌هایی هم در این حوزه ارائه شده است که اگر اجرایی می‌شد؛ خاموشی‌ها و تنگناهایی که در تابستان دچار می‌شویم سال به سال کمتر و تا چند سال آینده کاملا از بین می.رفت.

وی افزود: اکنون در حوزه برق همچنان رویکردهای گذشته در زمینه تولید ادامه دارد و این ماجرا ما را به نقطه خوبی نمی‌برد و کمبود و ناترازی تولید و مصرف بالاتر می‌رود، یعنی اگر سال قبل ناترازی ۱۲ هزار مگاوات‌ بود این ناترازی در سال جاری و سال‌های آتی رشد داشته و بالاتر خواهد رفت.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ضمن ابراز نگرانی از تداوم ناترازی تولید و مصرف برق گفت: البته برق منازل و خانوارها قطع نمی‌شود، مصرف برق بخش خانگی نهایتا ۴۵ درصد است بنابراین اگر در تابستان با تنگنا هم مواجه شویم مطابق دستورالعمل تامین برق بخش خانگی خط قرمز است و بنا بر این نیست که قطعی داشته باشیم و فقط بخش صنعت قطعی و یا محدودیت خواهند داشت.

وی ادامه داد: ضرری که کمبود و ناترازی برق به کشور تحمیل می‌کند، اقتصادی است، تولید کم‌، به شرکت‌های بورسی لطمه وارد می‌شود و در نتیجه مردمی که سهامدار هستند دچار آسیب شوند، بنابراین صنعت، پتروشیمی و‌ فولاد بیشترین ضربه را متحمل خواهند شد.

صالحی تاکید کرد: به نظر می‌رسد سال ۱۴۰۲ تکرار اوضاع برق سال ۱۴۰۱ است و خاموشی روی صنایع اعمال خواهد شد.

وی با بیان اینکه اگر مسئله بورس برق حل شود مشکل قابل حل است، گفت: ما پیشنهادهایی به وزارت نیرو داده‌ایم اما بعضا مقاومت‌هایی را شاهدیم و در نظر دارند چرخ بر چرخ سابق بچرخد و منابع ابتدا به خزانه توانیر رفته، بعد توزیع شود و این باعث شده راه حل‌های موجود عملیاتی نشوند.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیان داشت: تجدیدپذیرها می‌توانند در روز تولید داشته و برق را به شبکه تزریق کنند و به پیک روز کمک کنند لازمه تولید در این بخش نیز این است که امنیت سرمایه‌گذاری ایجاد کنیم، یعنی دولت تضمین دهد برق تولیدی تجدیدپذیرها را می‌خرد و پول آن را نیز به موقع پرداخت می‌کند، تاکنون سابقه خوبی در خرید برق تجدیدپذیرها نداشتیم و قیمت‌ها هم اقتصادی نبوده است.

وی گفت: مثلا تولید یک مگاوات نیروگاه خورشیدی در سال گذشته ۵۰۰ هزار یورو هزینه داشته امسال این هزینه چند برابر می‌شود اما خرید برق از ۱۴۰۰ تومان بابت هر کیلووات به ۱۶۰۰ تومان رسیده و این در حالی که رقم سرمایه گذاری حدود ۵ برابر شده، خرید برق ۱۰ درصد و هزینه تولید ۸۰ درصد رشد داشته است. به این ترتیب رغبتی برای سرمایه گذاری وجود ندارد، قیمت خرید باید متناظر با تورم و افزایش قیمت‌ها باشد تا پروژه‌ها پیش برود.

صالحی تصریح کرد: اکنون تولید برق ایران در حوزه تجدیدپذیر زیر یک درصد است در ترکیه با اینکه بعد از ما پروژه ها را آغاز کرد اکنون ۱۷ درصد از تولید برق را از تجدیدپذیرها دارد و اروپا ارقام بیش از این است در حالی که کشور ما در حوزه تجدیدپذیر بهترین نقطه دنیا است و ۹۰ هزار مگاوات پتانسیل تجدیدپذیر داریم ولی همه پروژه‌ها متوقفند زیرا سیاست‌ها درست و با بخش خصوصی هماهنگ نیست و دولت به تنهایی تصمیم گیری می‌کند.

 منبع: ایلنا