واکاوی سطح حمایت و مقاومت سکه و دلار
تلاش نافرجام دلالان برای صعودی‌کردن قیمت ارز‌

واکاوی سطح حمایت و مقاومت سکه و دلار

بررسی بازار ارز و سکه نشان می دهد، دلالان در این بازارها در تلاش هستند از ریزش قیمت ها جلوگیری کنند، اما به نظر می رسد قیمت‌ها در بازارها، تمایل به روند صعودی ندارد و به زودی با کاهش مواجه خواهد شد.

به‌روزترین‌ها– بازار ارز این روزها روندی کاملا نوسانی دارد و فعالان این بازار در تلاش هستند تا روند این بازار را هدایت کنند اما دلار غیر رسمی از زمان آغاز اصلاح در نیمه دوم اسفند، هنوز چندان نتوانسته روندی متعادل به خود بگیرد.

تعادل در نرخ‌های کشف شده مرکز مبادله ارز و طلا و ثبات در نرخ دلارِ صرافی‌ها، نشان  می‌دهد، دلالان ارزی نتوانسته‌اند فشار غیرواقعی خود را به بازار تحمیل کنند، اگرچه هنوز قیمت دلاری که کانال ها و صفحات مجازی ارائه می کنند، میان سطوح قیمتی 49 تا 51 هزار تومان در حال نوسان است. اما رسم‌الخط روند نزولی از روی مقاومت‌‌هایی که اخیرا قیمت دلار با برخورد به آن‌ها کاهش پیدا کرده، سبب ایجاد یک‌ مثلث روی نمودار تکنیکالی دلار شده که نشان می ‌دهد دلار تهران در این مثلث گرفتار شده است.

* حمایت های دلار شکسته می شود؟

بررسی نمودار قیمت دلار نشان می‌دهد، دلار تهران وقت زیادی ندارد و باید به ‌زودی تکلیف خود را برای خروج از این مثلث روشن کند‌، در صورتی که خط روند مقاومتی مثلث رو به پایین شکسته شود، قیمت های 49800 تومان، 48000 هزار تومان و 45000 ‌تومان مهمترین حمایت های آن هستند.

البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که با شروع روند افزایشی، می ‌توان انتظار داشت دلار روند صعودی به خود بگیرد و به سمت مقاومت‌ های پیشِ رو حرکت کند، که در ارقام کانال 50 هزا‌ر توما‌ن خواهد بود و مهم ‌ترین و سرنوشت ‌سازترین مقاومت ‌های بعدی هستند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند، دلالان در بازار در تلاش هستند تا قیمت ارز را در همین کانال فعلی تثبیت کنند، نزدیک شدن دلار مرکز مبادله ارز و طلا و دلار صرافی‌ها نشان می دهد، بانک مرکزی در حال نرخ‌سازی است تا حضور فعال تری در بازار ارز داشته باشد، به نظر می ‌رسد تکلیف دلار در هفته آتی و پس از تعطیلات روشن شود.

* تهدید بازار خودرو برای بازارهای موازی

پول‌های بلوکه ‌شده برای خرید خودرو طی روزهای گذشته آزاد شده و این مسأله نقدینگی قابل توجهی را در دسترس معامله ‌گران قرار می ‌دهد و در صورتی که تحت تأثیر افزایش تقاضای انباشته پس از تعطیلات قرار بگیرد، دلار ممکن است با افزایش نرخ مواجه شود.

در صورتی که سایر بازارهای مالی که نیاز به دارایی خرد دارند، در این هفته‌ها بتوانند نقدینگی آزاد شده را جذب خود کنند، می توان امیدوار بود سیل نقدینگی به خراب شدن تعادل های موجود در بازارهای مالی منجر نشود.

* سطوح حمایت و مقاومت سکه کدام است؟

قیمت سکه نیز چند وقتی است که درگیر ریزش و اصلاح است، مقاومت ۳۳ میلیون تومان و حمایت ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، سطوح مهم پیش روی سکه امامی خواهد بود. سکه طی روزهای گذشته چندبار این حمایت را به سمت پایین شکسته است. اما دلالان بازار سکه نیز با نرخ سازی از ادامه ریزش جلوگیری کرده اند.

توقف عرضه ربع سکه در مرکز مبادله ارز و طلا می‌تواند تا حدودی بازار سکه را با تلاطم روبرو کند، اما معاملات گواهی سپرده شمش طلا می تواند به این بازار تعادل را هدیه بدهد.  

قیمت اونس طلا حوالی مرز دو هزار دلاری نوسان می‌کند که رشد آن و تثبیت بالای مرز دو هزار دلار می ‌تواند سکه را به سمت مقاومت ۳۳ میلیون حرکت دهد. جهت حرکت اونس طلا و دلار تهران، مهم ‌ترین عوامل تعیین‌ کننده آینده قیمت سکه است که می ‌تواند جهت حرکت این فلز گرانبهای داخلی را در آینده روشن کند.

* بازار سرمایه تعدیل کننده قیمت ها در بازارهای ارز و سکه

صادق محبی، کارشناس اقتصادی در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره روند بازارهای ارز و طلا، گفت: یکی از دلایل اصلی نوسان صعودی قیمت دلار در روزهای اخیر رشد نرخ حواله درهم است.

وی ادامه داد: نرخ درهم طی روزهای گذشته با گپ مثبت باز شده و به یک مرز حساس رسیده است، از سوی دیگر، قیمت دلار در هرات و سلیمانیه طی روزهای گذشته رشد داشته و وارد کانال جدید شده است، این دو مسئله می تواند در نهایت به تثبیت نرخ دلار در قیمت‌های 50 تا 51 هزار تومان منجر شود.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: یکی از خبرهای مهم این روزها در حوزه بازار سکه، توقف عرضه ربع سکه از سوی مرکز مبادله است که چند روز است نرخ تابلوی مسکوکات آن بدون تغییر مانده و متوقف شده است.

وی افزود: حال باید دید برنامه بانک مرکزی برای این موضوع چیست و آیا عرضه ربع سکه برای همیشه متوقف شده است یا خیر؟

محبی تصریح کرد: رشد بازار سرمایه در اسفند سال گذشته و فروردین ماه سال جاری به گونه ‌ای بوده که سرمایه از سایر بازارها به سوی این بازار روانه شده و انتظارت صعودی در بازار سکه و بازار ارز را تعدیل کرده است.

* افراد برای ورود به بازار ارز و سکه احتیاط کنند

به نظر می رسد با وجود جوسازی‌های مختلف از سوی دلالان و سوداگران ارزی، بیشتر تحلیلگران معتقدند تا زمانی که اتفاق خاصی در بیرون بازار ارز و سکه رخ ندهد قیمت دلار زیر کانال 51 هزار تومان باقی خواهد ماند و نوسان معنادار افزایشی برای دلار رخ نخواهد داد.

در کنار این مسئله، دلار برای ثبت رشدهای معنادار حداقل نیاز دارد که نرخ حواله درهم امارات بالای محدوده ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان تثبیت شود، بدون رشد معنادار درهم، افزایش دلار از پشتوانه قوی برخوردار نخواهد بود، با توجه به توافقات صورت گرفته، این افزایش در نرخ نقدی و حواله درهم نیز در کوتاه مدت و میان مدت رخ نخواهد داد.

افراد برای ورود به بازارهای مالی باید علاوه بر بررسی نکات پیرامونی این بازارها باید به تحلیل‌های تکنیکال نیز توجه زیادی داشته باشند، ورود پول به هریک از بازارهای مالی می‌تواند روند آن بازار را به صورت کامل دگرگون کند، طبق بررسی‌های بنیادی پول قابل توجهی در کوتاه مدت وارد بازار ارز نخواهد شد و ریزش قیمت‌ها در این بازارها محتمل ترین پیش بینی خواهد بود، بازار سرمایه می‌تواند به عنوان جدی ترین رقیب بازار ارز و سکه شناخته شود.

ورود پول طی معاملات این هفته بورس که به 5 هزار میلیارد تومان رسیده است، می تواند موید این موضوع باشد.

 منبع: فارس