تغییر یا ثبات بازار طلا

به‌روزترین‌ها– کاهش اونس جهانی طلا باعث گمانه‌زنی‌های کاهش قیمت طلا در ایران در برخی از محافل نیز شده است، این در حالی است که نوسانات نرخ ارز نیز بازارهای سرمایه‌ای مانند طلا، سکه، خودرو، بورس و مسکن را تحت تاثیر قرار داده و بسیاری از افراد نیز به منظور حفظ ارزش پول خود تصمیم به خرید یکی از محصولات بازار مذکور را  گرفته‌‌اند دراین میان کارشناسان معتقدند تغییر قیمت طلا ناشی از تغییر قیمت اونس جهانی باید به قدری زیاد باشد تا بتوان آن را در کشور حس کرد و به نظر نمی‌رسد که این تغییر جهانی تغییری در قیمت طلا در بازار طلای داخل ایران داشته باشد از سوی دیگر صاحب‌نظران این بازار معتقدند حباب سکه نیز که چندین سال گریبانگیر این بازار بوده است به دلایل مختلف حذف نخواهد شد و به دلیل چرخه تاثیرگذاری این بازارها در یکدیگر و در نهایت بر قیمت اقلام مختلف خوراکی و غیرخوراکی باید همچنان در انتظار گرانی‌ها و افزایش قیمت کالاها باشیم.
 عوامل تعیین کننده بازار طلا
میثم رادپور، کارشناس بازار طلا و سکه دراین خصوص به «آرمان ملی» گفت: قیمت دلار به ریال و اونس به دلار و ریال در تعیین قیمت این دو محصول و تاثیرگذاری آن در بازار بسیار مهم و شاخص محسوب می‌شوند و با نگاهی به سال‌های گذشته می‌بینیم که تغییر اونس جهانی طلا چندان تاثیری در بازار کشور ما نداشته است و در حقیقت میزان تغییر باید به قدری در بازارهای جهانی زیاد باشد تا در ایران محسوس باشد اما دیده‌ایم که قیمت طلا و سکه در سال جاری نیز همپای نوسانات دلار حرکت می‌کند و این روند حداقل در 13 سال اخیر همین روند را طی کرده است. او اضافه کرد: تغییر قیمت دلار در سال‌های اخیر بسیار بیشتر از قیمت طلا بوده است و می‌توان گفت که طلا به نسبت قیمت دلار افزایش قیمت نداشته و گران نشده است در عین حال نمی‌توان توقع داشت نوسانات اونس جهانی همان تغییر سایر قیمت و ارزشی را در کشور نیز به دنبال داشته باشد، هر چند کاهش اونس جهانی در روزهای اخیر نیز بالغ بر حدود 2 و نیم درصد بوده که حتی در سطح جهانی آنچنان قابل اعتنا نیست.
 دلایل ماندگاری حباب سکه
این کارشناس اضافه کرد: حباب سکه به ویژه ربع و نیم سکه، مدت طولانی است که حدود 30 درصد باقی مانده است که عدم ضرب سکه از سوی بانک مرکزی از دلایل عمده آن محسوب می‌شود، هر چند بازار نیز قادر به ضرب سکه است اما به دلایل ریسک پذیری بازار و اعتماد متقاضیان و خریداران اقدام به این کار نمی‌کند. رادپور توضیح داد: جابه‌جایی طلا در بازارهای جهانی درمقایسه با دیگر بازارهای پولی مانند یورو، دلار، پوند و ین بسیار کمتر بوده این در حالی است که پول پاشی نسبتاً زیادی در زمان و بعد از دوران کرونا انجام گرفت، اما گویا در عرصه بین‌المللی هیچ تغییری رخ نداده است در عین حال بازار فلزات نیز جابه‌جایی مطلوبی در مقایسه با دیگر بازارهای مشابه صورت گرفته است.
 طلا گران می‌شود یا ارزان؟!
 او در باره افزایش قیمت طلا در آینده نزدیک بازار گفت: افزایش قیمت طلا و دلار در بازار ایران همواره از یکدیگر تبعیت کردند و در موارد معدودی می‌توان گفت که قیمت طلا به نسبت قیمت دلار ثابت مانده، از این رو می‌توان اینگونه تعبیر کرد که بازار طلا از جایگاه مناسب‌تری برای سرمایه‌گذاری به نسبت دلار برخوردار است چراکه اولا به نظر می‌رسد این بازار هنوز به میزان واقعی افزایش قیمت نیافته است و در ثانی ثبات بیشتری به نسبت دلار در بازار جهانی و داخلی دارد در هر حال بازار طلا و سکه مستقل از بازار دلار و ارز نیست اما سهم اونس جهانی نسبت به قیمت دلار در جابه جایی قیمت طلا، خیلی کوچک است و اصلا قابل قیاس با تاثیر دلار روی قیمت طلا و سکه نیست. این کارشناس بازار طلا و سکه با بیان اینکه نباید از تاثیر تورم روی قیمت‌ها غافل باشیم، گفت: در حال حاضر شاهد تورم ۵۰ درصدی در کشور هستیم و اگر بعد از ۸ سال (با فرض دو دوره ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی) تورم ۵۰ درصدی داشته باشید، قیمت یک کالا ۲۶ برابر خواهد شد. او ادامه داد: اگر تورم ۵۰ درصد ادامه پیدا کند بعد از ۸ سال قیمت ارز ۲۶ برابر خواهد شد. مساله این است که تورم‌های ۲۰ درصدی قابل تحمل بودند. منتها پول و نظامات پولی عموما در مقابل تداوم تورم‌های بزرگ دوام نمی‌آورند؛ یعنی اینگونه نیست که هر سال به ترتیب شاهد تورم‌های ۵۰ درصدی باشیم.
 سرمایه‌گذاری در کدام بازار سود بیشتری دارد؟
بر اساس این گزارش، این روزها تورم و نوسانات اقتصادی سبب شده است تا افراد برای سرمایه‌گذاری در بازارهای سرمایه دچار شک و تردید شوند. نرخ ارز این روزها بیش از گذشته بازارهای سرمایه از جمله طلا، سکه، خودرو، بورس، مسکن و غیره را تحت تاثیر قرار داده است؛ به نوعی که تعداد زیادی از افراد هنگامی که قصد سرمایه‌گذاری را در یکی از بازارهای سرمایه داشته باشند، دچار شک و تردید و حتی گاهی اوقات ترس می‌شوند و این سوال برای تمامی افراد ایجاد خواهد شد که با توجه به شرایط فعلی سرمایه‌گذاری در کدام بازار سودآورتر خواهد بود؟ مرتضی افقه کارشناس مسائل اقتصادی دراین خصوص معتقد است: محرک اصلی قیمت‌ها در شرایط فعلی، یک محرک غیر اصلاحی است که خارج از کنترل دستگاه‌های سیاست‌گذار از جمله بانک مرکزی است. او با اشاره به اینکه در حال حاضر افراد سپرده‌های خود را به سمت بازار طلا و سکه می‌آورند، گفت: بخش عمده‌ای از افزایش تقاضا برای ارز و طلا ریشه در نا اطمینانی از وضعیت اقتصاد در آینده دارد و تا زمانی که ریشه این افزایش تقاضا که منجر به افزایش قیمت می‌شود از بین نروند، تاثیر اقدامات بانک مرکزی برای کنترل بازار کوتاه مدت و بی‌فایده است و همچنان شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود. این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه عرضه سکه و طلا در بورس به نفع دولت نیز خواهد بود، بیان کرد: با وجود عرضه سکه در بورس بانک مرکزی تاکنون نتوانسته است بر بازار آزاد کنترل داشته باشد، زیرا قیمت عرضه در بورس با بازار تفاوت اندکی دارد و به عبارتی اگر قیمت سکه در بورس رقابتی با بازار نداشته باشد، تاثیر مثبتی بر بازار آزاد نخواهد گذاشت. او با اشاره به اینکه وضعیت بازار دلار نیز همچون بازار طلا و سکه است، گفت: مردم برای اینکه اعتبار و قدرت خریدشان حفظ شود به سمت خرید دلار می‌روند، زیرا دلار از جمله کالاهایی است که قدرت نقدینگی بالایی دارد بنابراین تا زمانی‌که تحریم و مشکلات اقتصادی حل نشود تقاضا برای خرید ارز بالا خواهد بود و به ازای تقاضای زیاد قیمت نیز افزایش می‌یابد. افقه گفت: مردم خودشان تصمیم‌گیرنده هستند و باید به صورت سنجیده برای سرمایه‌گذاری به سمت بازار ارز و طلا بیایند. متاسفانه در شرایطی هستیم که اگر مشکلات اقتصادی ادامه پیدا کند، تنها راهکار برای حفظ سرمایه تبدیل دارایی به کالایی ارزشمند است.
 نگاهی به بازار طلا
این گزارش می‌افزاید: دوشنبه چهارم اردیبهشت بود که مصادف با آغاز به کار بازارهای مالی در ماه جدید بود، اما قیمت طلا و سکه در فروردین‌ماه با ثبات نسبی همراه بود و بازار آرام بود و از موج‌های صعودی ماه‌های پایانی سال گذشته خبر نبود، اما ناامیدی افزایشی‌های بازار فلز گرانبها از انس جهانی طلا در کنار درجا زدن قیمت دلار در حالی رخ داده که طلای جهانی بیش از هفت روز است محدوده ۲۰۰۰ دلاری را از دست داده و چشم انتظار یاری اسکناس آمریکایی است. گفتنی است انس جهانی طلا با قیمت ۱۹۸۵ دلار معامله می‌شود. با توجه به پیش‌بینی کارشناسان مبنی بر شانس قیمت طلا و سکه برای رشد، متاثر از قیمت دلار، بازیگران بازار ارز اما این بازار را فعلا کم‌رمق توصیف می‌کنند. آنها معتقدند بازارهای همسایه در تعطیلات عید فطر هستند و این موضوع بازار معاملات تهران را تحت تاثیر قرار داده است.

 منبع: آرمان ملی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا