نفت پایین‌ترین رکورد ۵ هفته‌ گذشته را شکست

نفت پایین‌ترین رکورد ۵ هفته‌ گذشته را شکست

قیمت نفت پس از اینکه در معاملات شب گذشته به پایین‌ترین حد پنج هفته اخیر سقوط کرد، در معاملات روز چهارشنبه که سرمایه‌گذاران، انتظارات برای افزایش نرخ بهره در آمریکا و اروپا را در قیمت‌ها به حساب آورده بودند، تغییر چندانی نداشت.

به‌روزترین‌ها– بهای معاملات نفت برنت با سه سنت معادل ۰.۱ درصد افزایش، به ۷۵ دلار و ۳۵ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با سه سنت کاهش، به ۷۱ دلار و ۶۳ سنت در هر بشکه رسید.

هر دو شاخص روز گذشته در پایین‌ترین رکورد خود از ۲۴ مارس بسته شدند و همچنین بزرگترین کاهش روزانه خود از اوایل ژانویه به این طرف را به ثبت رساندند.

وارن پاترسن و اوا مانتی، تحلیلگران موسسه مالی ING در یادداشتی برای مشتریانشان نوشتند: احساسات در بازار نفت منفی مانده است. به نظر می رسد سرمایه‌گذاران به میزان فزاینده ای نسبت به دورنمای کلان و و پیامدهای آن برای تقاضا برای نفت، مضطرب هستند.

انتظار می‌رود بانک مرکزی آمریکا روز چهارشنبه برای مبارزه با تورم، نرخ بهره را به میزان ۲۵ واحد دیگر افزایش دهد. همچنین پیش بینی می‌شود بانک مرکزی اروپا در نشست سیاست‌گذاری خود در روز پنجشنبه، نرخ بهره را افزایش ندهد. افزایش بیشتر نرخ بهره می‌تواند رشد اقتصادی را آهسته کرده و به تقاضا برای انرژی لطمه بزند. در استرالیا، بانک مرکزی با افزایش نرخ نقدینگی خود در روز سه‌شنبه، بازارها را غافلگیر کرد و هشدار داد برای مقابله با تورم بالا، ممکن است تحکیم بیشتر سیاست پولی ضروری باشد.

در این بین، نگرانی‌ها نسبت به تقاضا برای دیزل، در ماه‌های اخیر بهای معاملات نفت کوره آمریکا را به پایین‌ترین حد از دسامبر سال ۲۰۲۱ رسانده است.

قیمت‌های انرژی همچنین پس از انتشار آماری از سوی چین که نشان داد فعالیت بخش تولید این کشور در آوریل، کاهش غیرمنتظره پیدا کرده است، تحت فشار قرار گرفتند. چین، بزرگترین مصرف کننده انرژی و بزرگترین وارد کننده نفت در جهان است.

صندوق بین‌المللی پول با اشاره به اینکه بازگشایی اقتصاد چین برای آسیا اهمیت اساسی خواهد داشت، پیش بینی خود از نرخ رشد اقتصادی این منطقه را بالا برد و همزمان نسبت به ریسک‌های مربوط به تورم بالا و نوسان بازار جهانی که تحت تاثیر مشکلات بخش بانکی غربی روی داده است، هشدار داد.

بر اساس گزارش رویترز، طبق اعلام منابع بازار، آمار موسسه امریکن پترولیوم نشان داد ذخایر نفت آمریکا هفته گذشته ۳.۹ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده که سومین کاهش هفتگی متوالی و طولانی‌ترین کاهش از دسامبر است. آمار رسمی بعد از ظهر روز جاری از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر خواهد شد.

نظرسنجی رویترز نشان داد تولید نفت اوپک در آوریل، تحت تاثیر اختلالات تولید در عراق و نیجریه، ۱۹۰ هزار بشکه در روز کاهش داشت. تولید این گروه در ماه مه، با آغاز اجرای دور جدید کاهش تولید داوطلبانه، کاهش بیشتری پیدا خواهد کرد.

 منبع: ایسنا