بهترین زمان ایرانگردی

بهترین زمان سفر به اصفهان از نظر آب و هوا و هزینه‌ها

اصفهان در دل فلات ایران است و به همین دلیل آب‌و‌هوایی نیمه‌بیابانی و خشک دارد. از طرفی این منطقه تابستان‌های گرمی را تجربه می‌کند، که دمای هوا تا ۳۹ درجه سانتیگراد بالا می‌رود. بنابراین بهترین زمان برای سفر به اصفهان از نظر آب‌و‌هوا، اواخر اسفند تا اواخر اردیبهشت و از اواخر شهریور تا پایان مهرماه است.

البته بهار اصفهان بسیار زیبا و سرسبز است، و از طرفی بیابان‌گردی در این زمان نیز لطف خود را دارد. کویر مرنجاب و کویر ورزنه و همچنین تالاب گاوخونی در انتهای مسیر زاینده‌رود و در کنار تپه‌های شنی ورزنه؛ از جذابیت‌های طبیعی سفر به اصفهان در بهار است.

با این وجود در تعطیلات نوروز و حتی تا اواخر فروردین، اصفهان پر از توریست ایرانی و خارجی می‌شود. به همین دلیل از قیمت هتل‌ها و مسافرخانه‌ها گرفته تا نرخ حمل و نقل در این دوران در اصفهان افزایش می‌یابد. اما در اردیبهشت ماه که مدارس بازگشایی می‌شوند، اصفهان خلوت  شده و از تب و تاب قیمت‌ها نیز در این شهر کاسته می‌شود.

تقریبا هر زمانی برای سفر به شیراز ایده‌آل است

شیراز یک شهر معتدل رو به گرم از نظر آب و هوایی و البته بسیار جذاب است. برای سفر به شیراز نباید استخاره کرد چراکه با اولین دیدار شما از این شهر خونگرم، محال است برای سفرهای بعدی به این شهر برنامه‌ریزی نکنید. خیلی‌ها معتقدند که بهترین زمان برای سفر به شیراز اردیبهشت ماه است که بوی بهارنارنج تمام فضا را پر کرده است. این حقیقت وجود دارد که لذت تماشای رویش گل‌های رنگارنگ و استشمام بوی نارنج در کوچه و خیابان شیراز را نباید از دست داد، اما به همان اندازه هزینه خدمات و محصولات در این زمان در شیراز بالا است.

بهترین زمان ایرانگردی

انتخاب هوشمندانه برای زمان سفر به شیراز اوایل پاییز و اواخر زمستان است. در این زمان هوا زیاد گرم نیست، شهر زیاد شلوغ نیست و قیمت‌ها تحت تاثیر استقبال گردشگران بالا نیست. البته باز هم تاکید می‌کنیم که سفر به شیراز در هر آب‌وهوای ارزشش را دارد.

بهترین زمان سفر به یزد، قطعا تابستان نیست

تابستان‌های یزد گرمای تقریبا غیرقابل تحملی دارد و البته این موضوع از جذابیت‌های این شهر متفاوت کم نمی‌کند. یزد از دو فصل بلند گرما که از اسفند تا مهر به طول می‌انجامد و فصل کوتاه سرما که از آبان تا اواخر بهمن طول می‌کشد، برخوردار است. البته همان‌قدر که تابستان یزد گرم و خشک است، زمستان این شهر نیز سرد و سوزان است. بنابراین بهترین زمان سفر به یزد از نظر آب و هوا؛ اوایل پاییز، اواخر زمستان و دو ماه اول بهار است. البته مطمئنا مسافران دیگر هم از این موضوع خبر دارند و در این زمان‌ها یزد شلوغ و گران می‌شود. با این وجود پاییز برای سفر به یزد ایده‌آل‌تر است چون به دلیل باز شدن مدارس، تعداد توریست‌ها کمتر و شهر خلوت‌تر است. از طرفی آب و هوای یزد در این شهر نیز در پاییز ایده‌ئال است و بازار سفر به یزد در این زمان حسابی داغ می‌شود.

در پاییز و زمستان باید به قشم و کیش سفر کرد

همان طور که حتما می‌دانید تابستان و بهار جزایر خلیج فارس بسیار گرم است. البته این گرما و سطح بالای آب برای افرادی که به عشق شنا کردن به جزیره‌ها سفر می‌کنند، جذاب خواهد بود. با این وجود اگر نمی‌خواهید گرما و رطوبت تابستان شما را از زیبایی‌های قشم و کیش غافل کند، پاییز و زمستان را برای سفر انتخاب کنید. در این فصول دمای هوای جزایر قشم و کیش ۱۸ تا ۲۳ درجه سانتی‌گراد و در ایده‌آل‌ترین حالت ممکن قرار دارد. البته بعضی از شهرهای ایران در همه فصول زیبا هستند و پیشنهاد می‌کنیم سفر به شیراز را در فصل‌های مختلف سال تجربه کنید.

بهترین زمان ایرانگردی

کردستان، لرستان و اردبیل، بهترین مناطق برای سفر تابستانی

سفر به کردستان در بهار و تابستان تجربه مطبوعی برای شما خواهد بود، همانطور که آب و هوای این منطقه در دو فصل ابتدای سال مطبوع است. پارک جنگلی آبیدر سنندج، حمام وکیل‌‌الملک سنندج، روستای پلکانی پالنگان کامیاران، هورامان و دریاچه زریوار در مریوان از جمله مکان‌هایی است که باید در تابستان دیدن کنید.

در لرستان هم آب‌و‌هوا در تابستان زیاد گرم نیست و می‌توان به راحتی از جاذبه‌های طبیعی این استان مانند دریاچه گهر، تونل برفی الیگودرز، دریاچه کیو، مخمل‌کوه و ده‌ها آبشار و چشمه دیگر دیدن کرد.

و اما سفر در تابستان به اردبیل می‌تواند تجربه فراموش‌نشدنی باشد چرا که این شهر در فصل‌های گرم سال به معنای واقعی کلمه خنک و مطبوع است.

مرداد و شهریور وقت خوبی برای سفر به شمال کشور نیست

هر ایرانی حداقل یک بار در طول عمرش به شهرهای شمالی کشور سفر کرده است. بنابراین احتمالا خود شما تجربه سفر به این منطقه را دارید. با این وجود لازم می‌دانیم که یک نکته را به شما گوشزد کنیم. مرداد و شهریور هوای این منطقه در شرجی‌ترین حالت خود قرار داشته و تا دلتان بخواهد مسافر آنجا هست. بنابراین اگر نمی‌خواهید از این منطقه سرسبز ناامید شوید، هر زمانی غیر از مرداد و شهریور به شهرهای شمالی کشور سفر کنید.

سرنخ آخر …

ایرانگردی شما می‌تواند از سفر به اصفهان، سفر به شیراز یا سفر به گیلان آغاز شود. اما هر منطقه‌ای اقلیم متفاوتی داشته و زیبایی‌های خود را در فصل خاصی از سال نشان می‌دهد. بنابراین قبل از تعیین برنامه سفرهای خود، اطلاعاتتان را درباره مناطق مختلف کشورتان بالا ببرید.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا