با انواع فیلترهای اتاق تمیز آشنا شوید

همان طور که هوا به داخل کشیده می شود و ذرات توسط فیلتر گرفته می شوند، به هوا اجازه عبور داده می شود ولی از ورود ذرات و آلودگی جلوگیری می شود. فیلترهای اتاق تمیز انواع مختلفی دارند. در ادامه همراه ما باشید تا با انواع فیلترهای اتاق تمیز آشناشوید.

معرفی اتاق تمیز

اتاق تمیز یا کلین روم یک محیط کنترل شده برای مدیریت آلودگی و حذف ریز ذرات موجود در هوا است. اتاق تمیز برای بسیاری از صنایع ضروری است. در این صنایع کوچک ترین آلودگی نیز می تواند در فرآیند ساخت یا کیفیت محصول تولیدی اثر بگذارد. منابع آلودگی بسیار زیاد هستند.

در برخی از اتاق های تمیز برای جلوگیری یا کاهش رشد میکروبی مانند ویروس ها، هاگ ها، قارچ ها و باکتری ها درجه حرارت و رطوبت را در سطح مشخصی قرار می دهند. اتاق های تمیز همیشه باید استریل باشند. به همین دلیل افراد برای ورود به این محیط باید استانداردهای اتاق تمیز را رعایت کنند.

فیلتر هوای اتاق تمیز

سیستم تصفیه هوا مهم ترین جزء یک اتاق تمیز است. فیلترها برای حذف ذرات موجود در هوا تا اندازه های کوچک تر از میکرون طراحی شده اند. به عنوان نمونه فیلترHEPA  هوا را از ذرات 0.3 میکرونی با راندمان 99.975% پاک می کند. ترکیب فیلترهای متعدد، شدت ذرات را برای مطابقت با استانداردهای اتاق تمیز کاهش می دهند.

انواع فیلتر هوای اتاق تمیز

فیلتر هوای اتاق تمیز دارای انواع متفاوتی می باشد که در ادامه به بررسی و معرفی آن ها می پردازیم.

فیلتر کربن

فیلترهای هوای کربن نوع خاصی از فیلتر هوای اتاق تمیز هستند که در سطح مولکولی کار می کنند تا به کاهش وجود ذرات ناخواسته در محیط کمک کنند. کربن به دلیل داشتن توانایی در جذب و نگهداری ذرات خارجی به عنوان یک ماده معدنی و یک تصفیه کننده طبیعی عمل می کند.

با انواع فیلترهای اتاق تمیز آشنا شوید

فیلتر هپا

فیلتر هپا (HEPA) یک فیلتر هوای اتاق تمیز با کارایی بالا است که از نظر تئوری می تواند 99.95 درصد از گرد و غبار، گرده، کپک، باکتری و هر ذره معلق در هوا به اندازه 0.3 میکرون یا بزرگ تر را حذف کند. فیلترهای هپا می توانند تقریباً تمام گرده ها، هاگ های قارچ، موهای حیوانات و دود را که می توانند باعث بیماری های تنفسی مانند آسم و آلرژی شوند، از بین ببرند.

فیلتر کیسه ای

فیلتر کیسه ای در HVAC برای حذف گرد و غبار از هوای محیط استفاده می شوند. این فیلتر معمولا به عنوان فیلتر نهایی در کاربردهای تجاری یا به عنوان پیش فیلتر برای HEPA در بیمارستان ها و صنعت داروسازی استفاده می شود. این فیلتر به شکل پاکت هایی است که به هم مهر و موم شده اند. تعداد پاکت ها در هر فیلتر هوا می‌تواند متفاوت باشد. تعداد پاکت، طول و اندازه سطح آن ها می تواند مختلف باشد. به طور کلی، هر چه سطح بزرگ تر باشد ظرفیت نگهداری گرد و غبار بالاتر و عمر مفید فیلتر بیشتر می شود.

فیلتر شیمیایی

مواد شیمیایی متعددی در هوا وجود دارد. این مواد سمی نه تنها برای افراد بلکه برای فرآیندهای اتاق تمیز مضر هستند. فیلترهای شیمیایی قادر به حذف موثر ذرات سمی کوچک و ترکیبات بد بو شناور در هوا هستند. از ترکیبات فیلترهای شیمیایی می توان به کربن فعال، آلومینا فعال آغشته به پرمنگنات پتاسیم و… اشاره کرد.

فیلتر گازی

فیلترهای سیلندری یا گازی از جنس پلی استر هستند و طرفین و بالای آن با ورق گالوانیزه کاور می شود. این فیلتر دارای عمر طولانی، قدرت فیلتراسیون مناسب و قیمت مقرون به صرفه ای است.

فیلتر هواساز

وظیفه هواساز فیلتراسیون هوا، فرآیند گرمایش و سرمایش و جابجایی هوا و تامین رطوبت است. فیلتر هواساز اتاق تمیز می تواند ریز ذرات و آلودگی های موجود در هوا را حذف کند و هوای تازه را برای محیط فراهم کند. 

با انواع فیلترهای اتاق تمیز آشنا شوید

لامینار فلو

لامینار فلو  یکی از تاسیسات تمیز کننده هوای قوی است که می تواند پاکیزگی بالایی را برای اتاق تمیز فراهم کند. این سیستم به طور گسترده ای در بخش تحقیقات علمی و تولیدی که به محیط کار استریل تمیز  نیاز دارند، مورد استفاده قرار می گیرد مانند: پزشکی، بیوفارمینگ، مواد غذایی، آزمایشگاه استریل، بازرسی میکروبی و …

قاب یا فریم فیلتر

قاب دارای ریل هایی است که محل نصب یک یا چند فیلتر هستند. این قاب ها در اندازه و جنس های مختلف ساخته می شوند. این نگهدارنده ها با در بر داشتن یک یا چند فیلتر کیفیت هوای اتاق تمیز را بهبود می دهند.

آلومینیومی

فیلتر های هوای تمام فلزی یا آلومینیومی در فیلتراسیون نهایی یا بازگشتی یا به عنوان پیش فیلتر در اتاق تمیز کاربرد دارد. این فیلتر بهره وری 99.99٪ را بصورت تئوری ارائه می دهد.

پلیتد

فیلتر پلیتد یا چین دار از ورقه پلی استر، کاغذ یا پنبه ساخته می شود که به صورت پلیسه ای تا شده تا سطح آن افزایش یابد. این طراحی به فیلتر اجازه می دهد تا ذرات معلق در هوا مانند گرد و غبار، خاک و مو را به دام بیاندازد و وارد محیط استریل اتاق تمیز نشود.

فیلترهای هوای پلیتد به دو دلیل محبوب هستند:

  • استحکام بالایی دارند و بسیار کارآمد هستند.
  • قیمت آن ها مقرون به صرفه است.

معتبرترین شرکت برای تهیه فیلتر اتاق تمیز

اگر در حال تولید محصول یا انجام فرآیندی هستید که تحت تأثیر آلاینده ها یا ذرات موجود در هوا قرار می گیرد، در راه اندازی اتاق تمیز خود به فیلترهای مناسب نیاز خواهید داشت. گروه تخصصی اکیاس، معتبرترین شرکت تامین و ارایه انواع فیلتر HEPA، فیلتر کیسه ای، فیلتر پلیتد و سایر تجهیزات اتاق تمیز است. با مراجعه به سایت اکیاس می توانید محصولات مورد نیاز خود را با دریافت مشاوره فوری و رایگان خریداری کنید.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی انواع فیلتر اتاق تمیز پرداختیم. با توجه به تنوع نیازها در اتاق تمیز، فیلتراسیون های متفاوتی وجود دارند تا انواع نیازمندی ها را پاسخ دهند. برای بررسی بیشتر محصولات و فیلترها، می توانید به سایت اکیاس مراجعه نمایید تا با انواع فیلترهای اتاق تمیز آشنا شوید.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا