اقدامات مهم دولت در حوزه اشتغال و کاهش بیکاری فارغ التحصیلان

به‌روزترین‌ها– گزارش اخیر مرکز آمار ایران از افزایش شاخص مشارکت اقتصادی در بهار ۱۴۰۲ و کاهش نرخ بیکاری به ۸.۲ درصد حکایت دارد که می‌تواند نوید بخش بازگشت نیروی کار و توفیق اهداف و سیاست‌های دولت در حوزه اشتغال باشد. هرچند که به اعتقاد کارشناسان بررسی وضعیت بازار کار مستلزم توجه به برخی شاخصه‌ها نظیر نرخ مشارکت، تعداد شاغلان، اشتغال پاره وقت و گسترش مشاغل غیر رسمی یا غیر مولد است.

سال گذشته هدفگذاری ایجاد یک میلیون شغل از سوی وزارت کار محقق شد و امسال نیز وزارت کار مصمم است تا با ایجاد اشتغال بالغ بر یک میلیون نفر نرخ بیکاری را کاهش دهد.

سید صولت مرتضوی – وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در روزهای اخیر با تشریح جزئیات اشتغال ایجاد شده در بهار امسال و خالص اشتغال ایجاد شده در کشور اظهار کرد: سال ۱۴۰۱ وعده رییس جمهور برای ایجاد یک میلیون فرصت شغلی محقق شد و نرخ بیکاری از ۹.۵ به ۸.۲ درصد کاهش یافت. در حال حاضر نیز نرخ مشارکت اقتصادی رو به افزایش است به نحوی که در بهار ۱۴۰۲ به رقم ۴۱/۲ درصد رسیده است.

وی گفت: از ۷۲۸ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شده در بهار سال‌جاری نسبت به بهار سال قبل به طور خالص ۳۹۳ هزار نفر در بخش خدمات و ۳۳۳ هزار نفر در بخش صنعت جذب شده‌ان و به دلیل کاهش تعداد شاغلین در بخش کشاورزی به میزان ۶۰۰۰ نفر خالص اشتغال ایجادشده به سطح ۷۲۰ هزار نفر رسیده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درعین حال نرخ مشارکت زنان در بازار کار و فعالیت‌های اقتصادی را نسبت به مردان پایین‌تر ذکر کرد اما گفت که به واسطه تغییر نگرش جامعه نسبت به فعالیت زنان در جامعه روند تغییرات در سالهای اخیر مثبت بوده و آمارها حاکی از آن است که از ۱۳.۸ درصد در بهار ۱۴۰۱ به نرخ ۱۴.۱ درصد در بهار ۱۴۰۲ افزایش یافته است که نشان می‌دهد سیاست‌های دولت در حمایت از اشتغال زنان به‌طور نسبی موفق بوده و منجر به کاهش نرخ بیکاری زنان شده است.

در حال حاضر دغدغه اصلی دولت فراهم‌سازی بستر ایجاد اشتغال برای جوانان است تا با کسب درآمد و تامین رفاه خود و خانواده از ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی در امان باشند.

در راستای توسعه بازار کار و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت سیزدهم نسبت به کاهش مدت زمان صدور مجوزهای کسب و کار اقدام کرد. در همین راستا وزارت کار بر گسترش و توسعه مشاغل خانگی و حمایت از متقاضیان کسب و کارهای خانگی متمرکز شد و تحقق ۱۵ درصد از کل اشتغال کشور در سال ۱۴۰۲ از محل اجرای طرح‌های مشاغل خانگی را هدفگذاری کرد.

طراحی زیست‌بوم ملی اشتغال و طراحی اطلس الگوهای اشتغال همه دستگاه‌ها به تفکیک مناطق جغرافیایی یکی از مهمترین اقدامات وزارت کار درحوزه ساماندهی بازار کار و اشتغالزایی به شمار می‌رود. طرح کارورزی، پرداخت یارانه دستمزد، معافیت مالیاتی کارفرمایان، ساماندهی اتباع غیرمجاز خارجی، فعالیت دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی، و اجرای طرح نخلستان ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی و طرح آموزش درمحیط واقعی کار توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از مهمترین اقداماتی بوده است که وزارت کار در دولت سیزدهم و در مسیر بهبود شرایط کار فارغ التحصیلان و تحقق اهداف اشتغال به کار گرفته است.

طرح کارورزی با معافیت از پرداخت سهم بیمه کارفرما برای مدت دو سال در صورت جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با مدرک حداقل کارشناسی به‌ صورت کارورزی به اجرا درآمده است. طرح پرداخت یارانه دستمزد (مشوق کارفرمایی) نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته است. تعداد بنگاه‌های ثبت‌نام‌کننده در طرح کارورزی از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ حدود ۱۳هزار و ۸۴۹، تعداد بنگاه‌های حائز شرایط جذب کارورز ۹۳۱۵ و تعداد قراردادهای منعقده برای پذیرش کارورز از سوی کارفرما ۴۲ هزار و ۸۱ مورد بوده است.

تسهیل صدور مجوز مراکز کاریابی به ۱۰ روز و ۳ روزه شدن صدور مجوز مراکز مشاوره و کارآفرینی،تبدیل مشاغل خانگی به پیشران اقتصاد کشور، حمایت از مشاغل دانش‌بنیان اشتغال‌آفرین و اختصاص ۱۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات به حوزه اشتغال روستایی نیز از دیگر برنامه‌های مهم وزارت کار در حوزه اشتغال به شمار می‌رود.

همچنین از دیگر برنامه‌های مهم وزارت کار نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها از طریق ایجاد سامانه ملی رصد اشتغال و الزام دستگاه‌ها به ثبت عملکرد به تفکیک کد ملی و آغاز نظارت پیامکی، تلفنی و حضوری برای نخستین بار در کشور بوده و اخیرا نیز با فعال کردن دیپلماسی بازار کار در کشورهای همسایه و منطقه گام مثبتی در جهت اعزام نیروهای کار ماهر به کشورهای هدف برداشته است.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر اگرچه با انباشت جمعیت فارغ التحصیلان بیکار و نیروهای آماده به کار از سال‌های گذشته رو به رو هستیم اما گزارش‌ها از بهبود فضای کسب و کار، افزایش آمارهای اشتغال و کاهش نرخ بیکاری به ویژه در فارغ التحصیلان و دانش آموختگان در دو سال دولت سیزدهم حکایت دارد. این امر نشان می‌دهد دولت و وزارت کار برای تحول و تحرک بازار کار، رونق تولید و اشتغال و کاهش نرخ بیکاری به طور جدی برنامه‌ریزی کرده است.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا