کنترل اضافه برداشت بانک‌ها گامی در جهت مهار تورم و رشد تولید

به‌روزترین‌ها– ۴ مرداد بود که رئیس جمهور ابراهیم رئیسی در نشست هیات دولت اعلام کرد، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی بدون تأخیر به اضافه برداشت برخی بانک‌ها رسیدگی کنند.

تاکید به موضوع کنترل و بررسی اضافه برداشت بانک‌ها که پیش از این نیز رئیس جمهور در مقاطع زمانی مختلف به آن اشاره کرده بود.

۶ اردبیهشت رئیسی در این زمینه گفته بود: اقدامات بانک مرکزی برای جلوگیری از اضافه برداشت بانک‌ها، تصمیم خوبی بوده و این رویه باید با جدیت دنبال شود. باید در وهله اول به بانک‌هایی که اضافه برداشت دارند، اخطار داده شده و در مرحله بعدی با قاطعیت با این موضوع برخورد شود.

پیش از این نیز رئیس جمهور هفتم فروردین در همایش سراسری مدیران دولت، توصیه‌های مهمی درباره توقف اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی داشت.

سید ابراهیم رئیسی در این همایش با اشاره به معضل اضافه برداشت برخی بانک‌ها از بانک مرکزی و آثار تورمی شدید آن، تاکید کرد که این موضوع باید حل و جلوی اضافه برداشت چند بانک به طور قاطع گرفته شود.

اضافه برداشت برخی بانک ها عاملی در جهت افزایش تورم

اضافه برداشت برخی از بانک‌ها که به گفته کارشناسان دارای آثار زیان باری از جمله تورم برای چرخه اقتصادی کشور است. موضوعی که سیاوش غیبی پور کارشناس اقتصادی با تاکید بر این نکته گفت: به طور کلی تورم دلایل مختلفی دارد که رشد بالای پایه پولی و نقدینگی از جمله دلایل مهم آن در شرایط فعلی محسوب می‌شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: موارد متعددی هم سبب رشد عوامل افزایش تورم می‌شود. اضافه برداشت بانک‌ها از جمله عواملی است که سبب رشد پایه پولی( که عاملی برای تورم است) می‌شود. بنابر این افزایش تورم در کشور، موانع اقتصادی موجود و موانع تولیدی را می‌توانیم ناشی از اضافه برداشت برخی از بانک‌ها بدانیم که حل این مشکلات نیز در گرو رفع موضوع این اضافه برداشت‌ها است.

کمک به چرخه تولید کشور با کنترل اضافه برداشت بانک‌ها

او می‌گوید: با توجه به شعار سال که مهار تورم و رشد تولید است، کنترل اضافه برداشت بانک‌ها در این زمینه بر کنترل تورم اثر گذار خواهد بود و زمانی که بتوانیم تورم را کنترل کنیم می‌توانیم به سمت رشد تولید گام برداریم و رشد تولید هم منجر به بهبود چرخه اقتصادی کشور می‌شود گامی که آثار مثبت آن در سفره مردم نمایان خواهد شد.

مهار تورم با کنترل‌ اضافه برداشت بانک ها

میثم خسروی کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس نیز با بیان اینکه کنترل برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی اقدام مناسبی برای مهار تورم است، گفت: پارسال پول پر قدرت چاپ شده بانک مرکزی حدود ۲۵۶ هزار میلیارد تومان بوده است که از این مقدار بالای ۲۴۰ هزار میلیارد تومان آن بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی است (اضافه برداشت خطوط اعتباری که بانک‌ها از بانک مرکزی دریافت کرده اند) بنابر این عمده رشد پایه پولی معلول اضافه برداشت بانک‌ها است.

او در ادامه بیان کرد: در موضوع اضافه برداشت بانک‌ها عمدتا ۴ الی ۵ بانک شدیدا ناسالم هستند که اضافه برداشت مزمن و بالایی دارند و اضافه برداشت و استقراض از بانک مرکزی به قوت غالب آن‌ها تبدیل شده است.

تورمی که در ۲۲ خرداد هم احسان خاندوزی وزیر اقتصاد با اشاره به بی انضباطی‌های برخی از بانک‌ها در خصوص آن گفت: پیشران بلند مدت تورم در اقتصاد‌های رایج، بی انضباطی پولی موجود در آن اقتصاد است.

موضوع کنترل و بررسی اضافه برداشت برخی از بانک‌ها همواره یکی از دغدغه‌های دولت سیزدهم بوده است؛ اضافه برداشتی که به گفته کارشناسان اقتصادی می‌تواند آثار زیان باری برای چرخه تولید و اقتصاد کشور به همراه داشته باشد تبعات جبران ناپذیری که می‌طلبد بنا بر دستور رئیس جمهور، بانک مرکزی برای کنترل این اضافه برداشت ها اقدامات جدی خود را دنبال کند.

 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا