پیش‌بینی درآمدهای نفتی برآورده نشد/ مجموع تحقیق‌های درآمدهای بودجه، ٧٠ درصد است

به‌روزترین‌ها– داود منظور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر میزان تحقق درآمدهای نفتی در بودجه امسال اظهار داشت: تا به امروز در مجموع تحقق منابع و درآمدهایمان در ٧ ماه امسال حدود ٧٠ درصد است و تا حدودی با آنچه که در بودجه پیش بینی شده فاصله داریم. 

وی ادامه داد: دلیل فاصله این است که یکسری بیش برآوردی در منابع بودجه اتفاق افتاده بود که آن بیش برآورده‌های را با رویکرد تخصیص بودجه باید مدیریت کنیم، یکی از این بیش برآورده‌ها موضوع درآمدهای نفتی است که این درآمدها در بودجه ۶٢٠ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده و فرض بر این بود که بتوانیم نفت را با قیمت ٨٠ دلار و صادرات ١.۵ میلیون بشکه بفروشیم و با این مفروضات این اعداد محاسبه شده است. اما الان متاسفانه دربیشتر از ماه‌های سال قیمت فروش کمتر از ٨٠ دلار بوده و همچنین با توجه به نیاز بازار داخلی که به ویژه در تابستان که شاهد رشد مصرف فرآورده‌های نفتی بودیم صادرات کمتر از ١.۵ میلیون بشکه بود. 

رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: بنابراین یکی از موارد پیش بینی شده که تحقق پیدا نکرد درآمدهای نفتی است و همچنین برای درآمد حاصل از واگذاری دارایی‌ها و همچنین مولدسازی دارایی‌ها رقم ١٠۴ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود هر چند که موضوع مولدسازی که امسال با جدیت دنبال می‌کنیم اما با توجه به چسبندگی به واگذاری دارایی‌های مازاد در دستگاه‌ها وجود دارد، توفیق ما در تحقق ١٠۴ هزار میلیارد تومان کمتر از ١٠ هزار میلیارد تومان در ٧ ماهه اول امسال بود و همه این عدم تحقق‌ها باعث شد سرجمع تحقیق‌های درآمد ٧٠ درصد باشد.

منظور افزود: موضوع دیگر واگذاری‌ها است که تقریبا در دولت به انتهای واگذاری دارایی‌ها رسیده‌ایم و پس از قانون اصل ١۴۴ دولت آنچه که باید واگذار می‌کرد را واگذار کرده‌ است، آنچه که در حال واگذاری هستیم باقیمانده واگذاری‌های در حال انجام است و به همین جهت میزان درآمد ما از حدود ١٠٣ هزار میلیارد تومان شاید کمتر از ٢۵ درصد در ٧ ماهه اول امسال تحقق پیدا کرده‌است.

وی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم در بودجه سال ١۴٠٣ حتما منابع را واقع‌گرایانه ببینیم و هزینه‌ها را تعریف کنیم بگونه‌ای که مطمئن باشیم یک انطباق بالایی بین مصارف و منابع بودجه وجود داشته باشد و اگر این تقارن و نزدیکی نباشد باعث گلایه مندی دستگاه‌ها خواهد شد، از سوی دیگر باعث عدم تحقق وعده ها خواهد شد. در بودجه عملا به مردم قول می‌دهیم که اقداماتی را انجام می‌دهیم و امیدواریم با تعاملات در دولت بتوانیم بودجه واقع‌گرایانه برای بودجه سال آینده تنظیم کنیم.

منبع: ایلنا

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا