مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها در تهران قویاً تکذیب می‌شود

به‌روزترین‌ها– «ساناز جعفرزاده» در واکنش به اظهار نظر یک عضو شورای شهر تهران درباره آلودگی هوای تهران ناشی از مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها، افزود: امروز دیگر زمانی نیست که هر کسی بتواند حرف بدون مستند بزند. این عضو شورای شهر بر اساس کدام داده‌ای درباره مازوت سوزی نیروگاه‌ها اظهار نظر کرده است، در حالی که متولی سوخت کشور دو تا سه ارگان بیشتر نیستند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید شرکت برق حرارتی، این سه نهاد را شامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، وزارت نفت و شرکت برق حرارتی برشمرد و تصریح کرد: این اظهار نظر بر اساس کدام اطلاعات انجام شده و کدامیک از سه نهاد ذکر شده این اطلاعات را در اختیار وی قرار داده است؟ در حالی که نیروگاه‌های تهران نزدیک به ۱۰ سال است که حتی یک لیتر مازوت هم دریافت نکرده‌اند.

وی گفت: فرد یاد شده اگر در حوزه محیط‌زیست اعلام نظر می‌کند، خوب است که با این مطلب هم آشنا شود که آنچه ما در حوزه آلودگی با آن درگیر هستیم، کاهش ضریب تخلیه آلودگی هوای تهران با سرد شدن هوای این کلان‌شهر است.

جعفرزاده اظهار داشت: منابع آلایندگی در تهران ثابت است و سال گذشته نیز پایشی توسط مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست انجام شد.

وی در تشریح اینکه چرا می‌گوییم مازوت استفاده نشود، توضیح داد: مازوت، یک آلایندگی تحت عنوان ترکیبات اکسید گوگردی دارد و سازمان محیط‌ زیست سال گذشته این آلودگی را دنبال کرد و مشخص شد که در بازه زمانی ساعت ۱۱ تا ۱۸ این شاخص افزایش می‌یابد.

این مقام مسوول خاطرنشان‌کرد: براین‌اساس اگر مازوتی در تهران مصرف می‌شود، یعنی فقط در این بازه زمانی و ساعت مصرف می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید شرکت برق حرارتی گفت: جالب اینکه این آلایندگی در ایستگاه‌هایی که در مراکز شهر هستند افزایش داشته و در ایستگاه‌هایی که اطراف این کلان‌شهر هستند رشد نداشته است.

جعفرزاده ادامه‌داد: در این بازه زمانی ما کدام نیروگاه و واحد صنعتی را در منطقه‌ای مانند اقدسیه تهران داریم که در ایستگاه اقدسیه ساعت ۱۱ تا ۱۸ شاخص ترکیبات گوگرد افزایش نشان می‌دهد؟

وی با تاکید بر اینکه این مطالب را شرکت تولید برق حرارتی و شرکت ملی پخش به‌عنوان متولی اصلی سوخت می‌تواند تأیید کنند، اظهار داشت: آمادگی داریم تا در صورت لزوم و درخواست هر ارگان نظارتی، اسناد و مدارک مربوط به عدم مصرف مازوت را در اختیار قرار دهیم و ثابت خواهیم کرد که نه شرکت پخش فرآورده‌های نفتی یک لیتر مازوت در اختیار نیروگاه‌ها قرار داده نه ما مصرف داشته‌ایم.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید شرکت برق حرارتی همچنین به داده‌های دیگری در این زمینه که در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست است اشاره کرد و گفت: مقایسه همه این داده‌ها نشان می‌دهد مازوت سوزی نیروگاه‌ها کاملاً بی‌معنا است.

وی تصریح‌کرد: براین‌اساس، قویاً مازوت سوزی در تهران را تکذیب می‌کنیم و نه فقط امسال، که سال‌های گذشته هم مصرف نداشته‌ایم.

جعفرزاده همچنین با اشاره به سند ملی انرژی کشور تحت عنوان «ترازنامه انرژی» که همه ساله منتشر می‌شود، گفت: یکی از جداول‌ جالب این سند ملی این است که به تفکیک بخش‌های انرژی‌بر، سهم آلایندگی بخش‌های کشاورزی، حمل‌ونقل، صنعت و نیروگاه و بخش‌های خانگی و تجاری در آن مشخص شده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید شرکت برق حرارتی خاطرنشان کرد: اکنون در تهران و دیگر کلان‌شهرها درگیر پارامتر ذرات معلق ۲.۵ میکرون و ۱۰ میکرون هستیم و اینها در سند ملی انرژی تحت عنوان اس.پی.ام گزارش می‌شود.

جعفرزاده افزود: می‌توان با مراجعه به این سند متوجه شد که بخش حمل‌ونقل چند درصد در تولید اس.پی.ام نقش دارد و سهم بخش نیروگاهی چند درصد است؟

وی بیان‌داشت: بر اساس این سند ۷۳ درصد آلایندگی مربوط به بخش حمل‌ونقل است و سهم بخش نیروگاهی تنها هفت درصد است. حال باید دید چرا سهم ۷۳ درصدی نادیده گرفته شده و سهم هفت درصد برجسته می‌شود؟

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید شرکت برق حرارتی گفت: اگر ترازنامه را هم کنار بگذاریم، «سیاهه انتشار» سندی است که سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌عنوان یک مرجع اصلی و غیرمنتفع از حوزه سوخت نیروگاهی که شان نظارت در بخش آلایندگی دارد، آن را منتشر کرده است.

جعفرزاده ادامه‌داد: آنها در این سیاهه انتشار یک ترازنامه انرژی تدوین کرده‌اند و به تفکیک منابع ثابت و متحرک، میزان آلودگی هر یک را اعلام کرده‌اند که میزان آلایندگی نیروگاه‌ها در بخش منابع ثابت مشخص است.

مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها در تهران قویاً تکذیب می‌شود

سهم ۵۹ درصدی منابع متحرک از آلایندگی پایتخت

وی افزود: برای شهر تهران به استناد سیاهه انتشار سازمان حفاظت از محیط‌زیست، منابع متحرک سهم ۵۹ درصدی در آلایندگی هوا دارند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید شرکت برق حرارتی گفت: در سیاهه یاد شده، در بخش منابع ثابت، سهم نیروگاه‌ها ۳.۸ درصد از کل آلایندگی شهر تهران است؛ این در حالی است که برخی آن ۵۹ درصد را رها کرده و این سهم ناچیز را مدنظر قرار می‌دهند؛ این امر اگر عامدانه نباشد از روی غفلت است.

روز گذشته رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران، «مازوت‌سوزی» را از دلایل مهم آلودگی هوای پایتخت در ۶ ماهه دوم سال عنوان کرد و خواستار توضیح سازمان حفاظت از محیط‌زیست در زمینه اجرا نشدن قانون هوای پاک شد.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا